محمدحسین قربانی اظهار کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت و سختگیری‌های مجلس و وزارت بهداشت می‌توان با شهامت ادعا کرد که تقریبا موضوع گرفتن زیرمیزی در کشور حذف شد و تقریبا بالای ۹۰ درصد پزشکان زیرمیزی نمی‌گیرند ولی باز هم نمی‌توانیم بگوییم که این موضوع به صورت صددرصدی ریشه‌کن شده است.

وی افزود: برای حل این معضل و از بین رفتن پدیده زیرمیزی باید چند حرکت اساسی انجام شود که اولین آن واقعی شدن تعرفه‌هاست البته در طول دو سه سال اخیر با واقعی شدن تعرفه‌ها گام‌های اولیه‌ای برداشته شده است.

وی افزود: پرداخت مطالبات پزشکان و تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها باعث کم رنگ شدن فضای گرفتن زیرمیزی می‌شود. از طرف دیگر باید مجموعه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نظارت‌های لازم را داشته باشند تا جلوی این پدیده گرفته شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: همکاری مردم در این‌باره از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما نباید به راحتی ظلم را بپذیریم و زیر بار اجحاف برویم. طبیعتا وقتی فردی با این پدیده مواجه می‌شود باید از طریق سامانه‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده آن را گزارش دهند تا وزارت بهداشت در جریان تخلف صورت گرفته قرار گیرد. همکاری مردم برای حل این مساله بسیار تاثیرگذار است.

وی در عین حال گفت:‌ قاطعیت برخورد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بسیار مهم است. بنده تا به حال نشنیده‌ام که مطبی به علت گرفتن زیرمیزی پزشک بسته شده یا پزشک لغو پروانه و یا توقیف شده و حتی برای مدتی از طبابت منع شود حال اینکه در همه جای دنیا اگر پزشکی خارج از ضوابط و چارچوب به درمان بپردازد و مبالغی را دریافت کند به اشد مجازات محکوم می‌شود چون نمی‌توان سلامت مردم را بازی گرفت.

وی با بیان این‌که «باید در برخورد با پزشکان متخلف وزارت بهداشت قاطعیت داشته باشد»، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند از طریق سایت‌ها و رسانه‌های مربوط به این وزارتخانه اعلام کند که فلان پزشک به دلیل گرفتن پول زیرمیزی مثلا به مدت شش ماه از طبابت محروم شده است. وقتی پزشکی سوگند برای حفاظت از سلامت و امنیت مردم یاد می‌کند باید بداند که تمامی حرکت‌هاتش زیر نظر است. موضوعی که قاطعیت مجموعه اجرایی وزارت بهداشت را می‌طلبد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.