افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز در پایان سال ۱۳۹۱ به ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ و ۵۵۳ میلیون مترمکعب در روز در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ رسیده است.

میزان گاز مصرفی بخش خانگی، تجاری، صنایع غیرعمده، حمل و نقل کشور از ۶۰.۶ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۲ به ۷۲.۵ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. این در حالی است که واردات گاز از ترکمنستان از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ متوقف شد.

براساس این گزارش بهره‌مندی از گاز کل خانوارهای کشور از ۸۴ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ به ۹۱.۴ درصد در پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافت. همچنین بهره‌مندی از گاز روستاهای کشور از ۵۴ درصد در پایان سال ۱۳۹۱ به ۷۶ درصد در پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ رسید.

گازرسانی به بیش از ۱۰۶ شهر جدید از سال ۱۳۹۲ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. همچنین گازرسانی به زاهدان در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با هزینه‌ای بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان انجام شد.

گازرسانی به نیروگاه‌ها

سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ (۲۷ میلیارد لیتر به ارزش روز ۱۸ میلیارد دلار) به نزدیک ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۵ و ۹.۵ درصد در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است.

براین اساس سهم گاز طبیعی از سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها از حدود ۵۷ درصد در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ و ۷۵ درصد در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است. همچنین میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور از ۳۶.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۶۱.۳ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۵ و ۵۹ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است و برآورد می‌شود این میزان تا پایان سال ۱۳۹۶ به ۶۶ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

گاز مصرفی صنایع عمده

میزان گاز مصرفی صنایع عمده کشور از ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۲ به ۲۸.۹ میلیارد مترمکعب، در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۵ و ۳۱.۲ میلیارد مترمکعب در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.