از همان دقایق آغاز بررسی کلیات بودجه در مجلس و زمانی که چهره‌هایی در قامت مخالف و موافق پشت تریبون قرار می‌گرفتند، این واقعیت روشن بود که اعضای فراکسیون ولایی و مستقلین در نطق های خود کمر همت در مخالفت با کلیات لایحه بسته اند و در عوض چهره‌های اصلاح طلب سخن از موافقت با لایحه می‌گویند.هرچند بودند برخی اسامی در بین مخالفان کلیات لایحه بودجه که رنگ فراکسیون امیدی داشتند.

اما وقتی زمان به رأی گیری رسید، با اینکه تصور می شد با همراهی تمام و کمال فراکسیون امید، مجلس با کلیات موافق و در جزئیات «ان قلت»های خود را مطرح کنند، ناگهان ورق برگشت.کلیات بودجه تنها ۸۳ رای موافق به دست آورد و به دلیل ۱۲۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده، از نظر نمایندگان لایحه بودجه ۹۷ مردود شد و برای بررسی به کمیسیون تلفیق برگشت خورد.اما «چرا با وجود حمایت فراکسیون امید، کلیات بودجه رد شد؟»

۱۰ دقیقه ای که فراکسیون امید ورق بودجه را برگرداند

«ده دقیقه قبل از زمان رای گیری تلاش آشکار نمایندگانی که عضو هیات رییسه مجلس بودند برای جلوگیری از تصویب کلیات تعجب برانگیز بود. با تک تک نمایندگان صحبت ودرخواست رای منفی داشتند.»،« گوشه ای از مجلس چند تن از نمایندگان امیدی پس از همفکری فیمابین نیز برای رای منفی به کلیات (علیرغم مصوبه جلسه صبح فراکسیون) تلاشی آشکار آغاز کردند.»

این بخش از یادداشت علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید -که فردای «رد کلیات بودجه 97» در کانالش درج شد- نکات مهمی از شرایط متلاطم فراکسیون متبوع رحیمی را گوشزد می‌کند.

سربازهای آتش به اختیار اصلاح‌طلبان در مجلس

فراکسیون امید از اولین روز شروع به کارش در مجلس با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شد؛ از انتخاب رئیس مجلس گرفته تا انتخاب هیئت رئیسه و روسای کمیسیون ها، همه مشکلات هم ریشه در یک اتفاق داشت؛ چرخش آرای لحظه آخری اعضای فراکسیون.

انتخاب رئیس موقت مجلس اولین و مهمترین سنگ محکی بود که نشان داد کدام یک از فراکسیون‌های مجلس دست بالاتر را در معادلات درون پارلمانی دارند. نتیجه انتخاب رئیس موقت مجلس همچون آب سردی بر سر اصلاح طلبان مجلس فرو ریخت، لاریجانی۱۷۳ رای و عارف۱۰۳ رای.

شکست اصلاح طلبان از اصولگراها در انتخابات هیئت رئیسه دائم و روسای کمیسیون ها در سال اول و دوم نیز تکرار شد و حتی با شکل گرفتن فراکسیون مستقلین این واقعیت نمایان شد که مسیر یاران لیست امید بعد از حضور در مجلس از یکدیگر جدا شده است.

حتی به نظر نمی رسد بودجه ۹۷ نیز نقطه پایانی بر مشکلات ناشی عهدشکنی ها و چرخش رای ها در فراکسیون امید باشد، چه آنکه بودجه ای که قرار بود بنابر گفته عارف، اعضای فراکسیون با کلیاتش موافقت و اصلاحات را به بررسی جزئیات موکول کنند، بنابر روایت حیدری با تغییر نظر یکباره «امیدی»ها رو به رو شد و برخی از اعضا نه تنها رأی منفی دادند بلکه برای «منفی شدن» رأی نمایندگان نیز رایزنی کردند.

البته این اولین نمره منفی ناشی از آتش به اختیار شدن و نبود لیدر قدرتمند در فراکسیون امید نیست، چه آنکه در زمان رأی گیری برای غلامی وزیر علوم مورد انتقاد اصلاح طلبان این اتفاق در پرونده اهالی امید ثبت شده بود.

زنگ خطر رفتار فراکسیون امید برای اصلاح طلبان

اتفاقات مجلس و رفتارهای غیرتشکیلاتی فراکسیون امید، همچون تکه‌های پازلی کار را برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده سخت تر خواهند کرد. چهره‌هایی که زیر پرچم اصلاح طلبی جمع شدند و مجوز حضور در مجلس دهم را به دست آوردند، هر اقدامشان به نام جریان اصلاحات و اصلاح طلبان نوشته می‌شود و اتفاقاتی همچون گردش لحظه آخری رأی اعضا یا آتش به اختیار شدن در انتخاب یک وزیر، به عنوان بخش پرابهام پرونده سیاسی اصلاح طلبان در حافظه جمعی مردم جای خواهد گرفت.

این عملکرد اهالی امید در مجلس ممکن است نتیجه‌ای جز ناامیدی افکارعمومی از اصلاح طلبان به همراه نداشته باشد و حتی این احتمال می‌رود تا رأی های خاموشی که برای حمایت از اصلاح گرایان وارد کارزار انتخابات شده بودند برای انتخابات بعدی پا پس کشیده یا حتی برخی از همراهان اصلاح طبان مقداری فرمان را چرخانده و مسیر خود را به سمت اعتدالیون تغییر دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.