این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: وعده های پر زرق و برق مسئولان سعودی برای سرمایه گذاران در نشست اقتصادی داووس نمی تواند این واقعیت را بپوشاند که عربستان همچنان همان کشور پنج سال گذشته است؛ زندانی برای کسانی که آرزوی آزادی بیان دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: غربی هایی که از بلند پروازی های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی استقبال کردند، نباید فراموش کنند که افکار و عملکرد مقامات سعودی درباره موضوعاتی چون آزادی بیان و حقوق بشر، همانند گذشته است.

مسئولان سعودی با استفاده از نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس کوشیدند به سرمایه گذاران، درباره شرایط سرمایه گذاری در عربستان، اطمینان خاطر بدهند. «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان در همین راستا در داووس گفت: عربستان امروز، همچون عربستان پنج سال گذشته نیست.

این مسئول سعودی به همراه سایر مسئولان عربستانی، تلاش کردند با مهم جلوه دادن چشم انداز اقتصادی «۲۰۳۰» از آن به عنوان برنامه مدرن سازی عربستان به رهبری ولیعهد یاد کنند. 

واشنگتن پست در ادامه می نویسد: اما عربستان سنتی با همان سبک و روش قدیمی اش هنوز وجود دارد و هیچ تغییری در این کشور حاصل نشده است.

این روزنامه برای اثبات مدعای خود افزود: «محمد العتیبی» و «عبد الله العطوی» دو فعال سعودی تنها به سبب تاسیس یک سازمان حقوق بشری در سال ۲۰۱۳ که آن هم به مدت کوتاهی فعالیت کرد، پنجشنبه گذشته به ترتیب به ۱۴ و ۷ سال زندان محکوم شدند.

دادگاه سعودی در محاکمه این دو فعال عربستانی، این موضوع را نادیده گرفت که این دو شخص در همان سال، دستور نهادهای مسئول را اجرا کرده و مرکز خود را تعطیل کردند.

این دادگاه، فعالیت هایی چون انتشار گزارش درباره حقوق بشر و انتشار معلوماتی در این باره در رسانه های اجتماعی را جرم می داند.

شبکه خبری الجزیره که این مطلب را پوشش داده به نقل از واشنگتن پست در پایان نوشت: سرکوب آزادی بیان و بی توجهی به حقوق بشر در سعودی با نظارت ولیعهد عربستان صورت می گیرد. این همان روشی است که حاکمان پیشین سعودی هم انجام می دادند. روشن است که بن سلمان تمایلی به تغییر این عملکرد ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.