دوباره هیاهوی دلواپسان در واکنش به سخنی از رئیس جمهور مدتی فضای رسانه ای کشور را به خود مشغول کرد اما جمله حسن روحانی چه بود که حساسیت برخی رسانه ها را برافروخت و صدای وااسلامای آنها را بلند کرد. او در روزی که به وزارت اقتصاد و دارایی رفت گفت «دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، ضمن اینکه پیامبر اسلام (ص)هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد».

بعد از این سخنان روحانی بود که رسانه‌های منتقد و مخالف دولت توپخانه خبری را بر این موضوع متمرکز کردند و پرحجم به آن پرداختند تا حساسیت های علما و مراجع را برانگیزند. 

موضع آیت‌الله شب‌زنده‌دار به سخنان رئیس جمهور عجیب و تند بود، او خطاب به روحانی گفت: «معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید و آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند». روزنامه جمهوری اسلامی اما بلافاصله وارد گود حمایت از روحانی شد و به آنها که رئیس جمهور را بی سواد خوانده بودند، در متنی کنایه آمیز یادآور شد «آن کسی که در همین ماجرای نقد رئیس‌جمهور را متهم به بیسوادی کرد در دوران دفاع مقدس، رفتن به جبهه را با استناد به مرجع تقلیدش جایز نمی‌دانست! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه ای از رئیس جمهور خواست که دین مردم را با مشکل مواجه نکند.

اما این بیانیه مورد تأیید همه اعضای جامعه مدرسین نبود آنچنانکه آیت الله مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اظهارنظری جداگانه با تأکید بر این که نقد خود معصوم مجاز نیست، در عین حال یادآور شد: «در زمان حکومت معصومین و حکومت امام زمان(عج) هم امکان نقد و انتقاد وجود دارد».

آیت‌الله محسن غرویان دیگر روحانی سرشناس قم بود که در مقام دفاع از رئیس جمهور برآمد و اظهار کرد: آقای روحانی مراد جدی‌اش در این سخنان نقد معصومین به معنای رد آنها نیست. آقایان نقد را به معنای نفی و رد گرفته اند. در حالی که نقد به معنای پرسشگری است و مراد آقای روحانی این است که از معصومین هم می‌شود پرسید و این نیست که هرچه معصوم بگوید، مردم بگویند، سمعا و طاعتا.

انتقادات که ادامه یافت کار به تحریف سخنان رئیس جمهور هم رسید. چه آنکه عده ای مدعی شدند روحانی گفته «امام زمان (عج) هم قابل نقد است». بر مبنای همین انحراف از موضوع بود که آیت الله مصباح‎یزدی نیز لازم دید سخنی بگوید تا از قافله عقب نماند، آنجا که گفت: «نه در کوه‌قاف،که در پایتخت‌ایران به امام‌معصوم خرده می‎گیرند، امام‌زمان چقدرخون دل بخورد؟» همچنین آیت الله مکارم شیرازی معصومین را خط قرمز را اعلام کرد، ۲۴ نماینده مجلس هم در تذکری اعلام کردند «یک وقت امام معصوم ظهور کرد آن وقت هم می‌شود نقد کرد؟» و آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان نیز در سئوالی کنایه ای از رئیس جمهور پرسید «آیا بهتر نیست بجای تجویز نقد معصوم، لائیک‌ها و سکولارها را نقد کنیم».

انحراف بحث از موضوع اتفاقی بود که روشنگری دفتر رییس‌جمهور را در پی داشت و در اطلاعیه ای اعلام کرد «انتساب جمله به قابل نقد بودن امام زمان به روحانی، کذب محض است و باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین (ع) از مسلمات قطعی تشیع است.»

اما این توضیح هم پایان فضاسازی های رسانه های دلواپس و مخالف دولت نبود چون آنها این تعبیر را فرصتی برای زیر سئوال بردن ویژگی رجل مذهبی رئیس جمهور می دانستند و قصدی برای تجدیدنظر در نگاه خود نداشتند. حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: «در پی اظهارات سوال‌برانگیز رئیس‌جمهور درباره عصمت انبیاء و ائمه اطهار علیهم‌السلام و ادعای مجاز بودن نقد آنان و در حالی که انتظار می‌رفت آقای روحانی از سخنان بی‌پایه و اساسی که گفته است توبه کند، دیروز دفتر ایشان با صدور بیانیه‌ای اظهارات ایشان را تغییر داده و تلاش کرد سخنان رئیس‌جمهور را موجه قلمداد کند».

در مقابل این اراده برخی رسانه ها برای التهاب آفرینی در جامعه، سلایقی از جریان اصولگرا وارد موضع گیری شدند و از مخالفان دولت خواستند به این رفتار خود پایان دهند. محمدنبی حبیبی دبیرکل موتلفه گفت: دفتر رئیس‌جمهور این خبر را تکذیب کرد و ما هم حمل به صحت می‌کنیم. اگر کسانی مطلب خلاف واقعی را به نقل از رئیس‌جمهور بیان کرده‌اند باید مجازات شوند، چراکه نمی‌شود امور اینگونه رها باشد و هرکس خلاف کرد مصون از مجازات قانونی بماند.

«نقد حکومت از جانب مردم، طبیعی است و چه بسا به دلیل عدم اطلاع از جوانب امر، تصمیم حکومت را صحیح نمی‌دانند از این رو نقد و اعتراض می‌کنند و پذیرش نقدشان یا جوابگویی بدان را انتظار دارند بنابراین تا توجیه نشوند، نمی‌توان از آنان انتظار اطاعت و همراهی و جانفشانی داشت.» این نکته ای است که آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه ششم بهمن اصفهان به آن اشاره و اظهار کرد: «زمانی که اهل بیت (ع) درخواست می کردند تا از ایشان انتقاد کنند، این موضوع با علم به معصوم بودن آنها انجام می شد. اهل بیت (ع) به مردم اجازه انتقاد می دادند تا مردم حرف هایشان را بگویند و تخلیه شوند و از خطا و اشتباه بیرون آیند و در حمایت و دفاع از رفتار و کردار ائمه محکم دفاع کنند. دفتر ریاست جمهور هم به صراحت این موضوع پیش آمده را تبیین کرد، انتقاد از مسئولان به دلیل جلوگیری از خطای آنها و همچنین به دلیل پاسخ گرفتن مردم انجام می گیرد».

در مجموع گرچه سخنان رئیس‌جمهور درباره دایره گستره نقد با واکنش برخی شخصیت های دینی و مذهبی مواجه شد که با توضیحات دفتر رئیس‌جمهور فروکش کرد و تلاش رسانه های مخالف دولت نیز برای حفظ فضای التهابی علیه رئیس جمهور به جایی نرسید اما کسب تجربه از این واقعه بسیار سودمند خواهد بود و آن اینکه جامعه روحانی کشور فارغ از نیات برخی رسانه ها، برای واکنش به موضوعی خاص ابتدا با بررسی و تحقیق جوانب را احصا کنند و برای جلوگیری از یک انحراف عقیدتی به طرح نگاه و دیدگاه بپردازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.