در همین روزها بود که سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) نخستین دستور العمل منع مهاجرت از ۸ کشور صادر شد و پس از آن سه بار این دستور العمل اصلاح شد و اکنون به منع مهاجرتی ۳ مشهور و با تایید دیوان عالی کشور به اجرا درآمده است.

ترامپ همچنین در خلال یکسال گذشته بارها با رویکرد نژادپرستانه، علیه آفریقایی تبارها و آمریکای لاتینی ها موضع گیری کرد و بر اخراج کسانی که از کودکی بدون مجوزهای لازم و در خلال مهاجرت های زنجیره ای به آمریکا وارد شده اند، اصرار ورزید.

وی در اجلاس داووس هم بر این مساله تاکید کرد و گفت ایالات متحده &#۳۹;اقتصاد پیشرو&#۳۹; دارد اما &#۳۹;سیستم مهاجرت آن قدیمی است&#۳۹;.

این جلمه را کریستین ویلسن وزیر امنیت داخلی دولت ترامپ هم در نشستی که با موضوع استراتژی آمریکا در داووس برگزار شد، مطرح کرد و گفت منع مهاجرت، هیچ کشوری را مورد هدف قرار نداده است و رویکرد آن فرد محور است.

او گفت ما به دنبال ورود افرادی هستیم که بتوانند به پیشرفت اقتصاد و تولید امریکا کمک کنند.

علاوه بر آن، ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود بر ساخت دیوار مرزی با مکزیک هم تاکید می کرد و اکنون که بحث بودجه دولت فدرال مطرح شده است، این دو موضوع را به هم پیوند زده و سعی دارد با دموکرات ها همزمان با مساله مهاجرت، دیوار مرزی را هم پیگیری کند.

طرح پیشنهادی دولت ترامپ برای اصلاح قانون مهاجرت، این هفته در کنگره بررسی می‌شود و کریستین نیلسن وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود را از طرح پیشنهادی اصلاح قانون مهاجرت اعلام کرد.

طرح پیشنهادی، راه قانونی را برای شهروندی نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی که در زمان کودکی توسط پدر و مادرشان به آمریکا آورده شده‌اند، فراهم می‌کند.

همزمان با این اقدامات، دونالد ترامپ که حضوری فعال در فضای مجازی به خصوص توئیتر دارد، هفته گذشته جمله ای توهین آمیز درباره آمریکای لاتینی ها و آفریقایی تبارها نوشت که موج بزرگی از مخالفت و همچنین نگرانی های امنیتی در آمریکا ایجاد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به حذف ویزای اقامتی برای مردم هایتی اقدام کرد. تلاش های رییس جمهوری آمریکا برای خراب کردن چهره مهاجران رنگین پوست ان کشور در حالی است که آمارهای داخلی آمریکا نشان می دهد که مهاجران سیاهپوست بخش زیادی از نیروی کار آمریکا را تامین می کنند.

به گزارش سی ان ان، اداره امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که تصمیم دارد که ویزای موقت برای شهروندان هایتی را لغو کند. این بیانیه کشور هایتی را از فهرست کشورهایی که می توانند ویزای کشاورزی و فصلی بگیرند حذف می کند.

در حال حاضر شهروندان ۸۰ کشور می توانند از این نوع ویزا که بیشتر برای کار فصلی کشاورزی است برای ورود به آمریکا استفاده کنند. در کنار هایتی کشورهای بلیز و سامایو که انها نیز در منطقه فقیر کاراییب هستند از این فهرست حذف شدند.

به گفته مایکل کلمنز، پژوهشگر حوزه اقتصاد مهاجرت نه تنها برداشتن ویزای اقامت موقت موجب افزایش مهاجرت غیرقانونی می شود بلکه به اقتصاد آمریکا نیز آسیب می زند. به گفته این پژوهشگر، هر کارگر هایتی ماهانه ۴ هزار دلار به اقتصاد آمریکا و ۳ هزار دلار به اقتصاد هایتی کمک می کند. این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده که از مهاجرات هایتی سودی نمی برد.

**دست رد نروژ به سینه آمریکا

ترامپ پس از آنکه با ادبیات توهین آمیز مهاجران آفریقا و هایتی را مورد خطاب قرار داد، در زمان دیدار نخست وزیر نروژ از کاخ سفید، گفت که ترجیح می دهد آمریکا مهاجرانی را از کشور نروز بپذیرد.

در واکنش به این سخنان رییس جمهوری آمریکا برخی مقامات و مردم نروژ در توئیتر پیام هایی را مخابره کرده اند. تورجن ساتر، یکی از سیاستمداران محافظه کار نروژ در توئیتی از طرف مردم این کشور که به عنوان یکی از ثروتمندترین و در عین حال شادترین کشور دنیا شناخته شده است، نوشته «سپاس، نه نمی آییم سپاس».

آمارها نشان می دهند در سال ۲۰۱۶ تنها ۵۰۲ نروژی از جمعیت حدود ۵.۵ میلیونی این کشور به آمریکا مهاجرت کرده اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ نیز کاهشی حدود ۶۰ نفری را نشان می دهد.

در همین حال پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نیز در واکنش به اظهارنظرهای ترامپ اعلام کرده است که ادبیات توهین آمیز نسبت به مهاجرانی که از فقر فرار می کنند با مسیحیت سنخیتی ندارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در سخنانی درباره مهاجرت، از نحوه مدیریت کشورها در این باره انتقاد کرد و مهاجرت را یکی از نکات مثبت بین المللی دانست که می تواند باعث توسعه کشورها شود.

**سودی که آمریکا از مهاجران می برد

به گزارش موسسه ارتقای امریکاییان(Center for American Progress) که به اجرای برنامه هایی در جهت بهبود زندگی آمریکاییان می پردازد، سیاهپوستان ۸.۴ درصد کل مهاجران این کشور را نشکیل می دهند که در این میان ۴۸ درصد آنها ازمنطقه کاراییب، ۴۳ درصد از آفریقا و ۳.۶ درصد از آفریقای جنوبی به امریکا مهاجرت می کنند.

در حال حاضر بیشترین تعداد مهاجران سیاهپوست امریکا به ترتیب از کشورهای جاماییکا، هایتی، نیجریه، اتیوپی، ترینیداد و توباگو هستند. جاماییکا و هایتی در منطقه کاراییب قرار دارند.

بر خلاف گفته های مخالفان مهاجران، سیاهپوستان امریکا تحصیلات بالایی نیز دارند. ۲۹ درصد انها لیسانسه هستند که این با وضعیت دیگر مهاجران برابری می کند. همچنین مهاجران سیاهپوست بیشتر از دیگر مهاجران تحصیلات پیش دوره دانشگاه(کالج) یا دوره های حرفه ای دارند. میزان تحصیلات در بین سیاهپوستان مهاجر مشابه افرادی است که آمریکایی الاصل هستند.

انها همچنین به نسبت دیگر مهاجران سهم بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص می دهند. تقریبا ۷۳ درصد مهاجران سیاهپوست آمریکا در جایی مشغول به کار هستند که این رقم در بین دیگر مهاجران از ۶۵ درصد بیشتر نمی شود.

حال با توجه به این که موافقت سنای آمریکا با بودجه موقت، تنها دولت را تا هشتم فوریه از تعطیلی رهانده است، این هفته برای تصمیم گیری کنگره درباره بودجه و مهاجرت که دولت ترامپ آن ها را به هم پیوند زده، سرنوشت ساز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.