این لایحه، مقابله با جرائمی همچون قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر را شامل می‌شود و بحث «منظور از گروه‌های تروریستی»موضوع جنجالی این لایحه بود که نظرات مختلفی را همراه داشت.

 طبق روال مجلس به دو چهره موافق و مخالف فرصت داده شد تا برای بیان نظرشان پشت تریبون بروند. نصرالله پژمانفر و علی ادیانی دو نماینده‌ای بودند که در مخالفت صحبت کردند و شهباز حسن‌پور و مهدی مقدسی هم دو نماینده موافق لایحه بودند.

*مخالفان:این لایحه ابزار نظام سلطه است

مخالفان، این لایحه را ابزار نظام‌ سلطه و آن را مغایر قانون اساسی دانستند و با پیوند زدن این لایحه به مباحث حقوق بشری، از لزوم رد لایحه سخن گفتند.

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی گفت: این موضوع که اساساً می توانیم با شرط در معاهدات حضور داشته باشیم، قابل قبول نیست.شرط باید با روح معاهده مغایرت نداشته باشد، اعضا مخالفتی با شروط نداشته و اجازه اعمال شرایط وجود داشته باشد.

او افزود:امروز کشورهایی مانند مصر علی رغم اعمال شرایط، هیچکدام از آنها رعایت نمی شود و اگر ما نیز شرایطی داشته باشیم، اجرایی نمی شود.در صورت پذیرش عضویت در این کنوانسیون نمی توانیم بدون ضرر از آنها خارج شویم. دقت کنیم در این موضوعات می توانیم تمامی این تعهدات را در داخل کشور قرار دهیم، در اینگونه معاهدات باید اصل را بر این مسئله بگذاریم که می خواهند ما را محدود سازند و به راحتی شروط ما را نمی پذیرند.

علی ادیانی نیز در مخالفت سخن گفت.او اظهار کرد:باید دید که خاستگاه این لوایح چه است و دولت با چه انگیزه ای این گونه لوایح را یکی پس از دیگری به مجلس ارائه می کند. آنچه را که کمیسیون قضایی مجلس ارائه کرده است را به عنوان حافظان منافع ملی مطالعه کنیم.مخالفت با این لایحه به معنای ایجاد دیوار بین کشور ایران با دیگر کشورها نیست، کل این لایحه ۴۱ ماده دارد که در گزارش کمیسیون قضایی مجلس که با ۱۰ ماده به شرط تحفظ موافقت شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در ماده ۳۹ این لایحه آمده است که می توانیم اصلاحاتی در شروط این داشته باشیم به شرطی که دیگر اعضا نیز بپذیرند. مصر در دام این کنوانسیون قرار گرفته است. با پذیرش اینگونه معاهدات به صورت حساب شده، ابزارهای نظام سلطه را بر خود می پذیریم که با قانون اساسی نیز مغایرت دارد

موافقان:با تصویب این لایحه از حزب‌الله حمایت می‌کنیم

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در موافقت با این لایحه توضیح داد: با رأی بالا می‌توان از تمام مظلومان و تمام کسانی که دل در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی دارند مانند حزب‌الله حمایت کرد.باید به وزارت امور خارجه این اختیار داده شود که در تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی حضور یابد چرا که حضور ما حضور استکبار را کمرنگ می‌کند.

مهدی مقدسی به عنوان دومین موافق گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون در دنیا به گونه‌ای رفتار کرده که حرفی برای گفتن دارد.مواضع ما در دنیا شفافیت دارد و نباید انفعال داشته باشیم.هیچ یک از مقررات این کنوانسیون اجازه نمی‌دهد که به اعمال مقرراتی که مغایر با مقررات داخلی کشورها است، بپردازد.

او تأکید کرد که« مبانی دینی ما همه چیز را شفاف کرده و ایران همیشه حامی مبارزه با پولشویی و حقوق بشر است و معتقد است که کشورهای دیگر جرائم سازمان یافته دارند که باید با آنها مبارزه شود.این لایحه هیچ ابهامی ندارد و عضویت ایران در این کنوانسیون می‌تواند به نفع کشور باشد.»

*پاسخ لاریجانی به اخطارها‌ی پرابهام؛ گروه‌های مبارز با استعمار را تروریستی نمی‌دانیم

در ادامه بررسی این لایحه برخی از نمایندگان هم با تکیه بر اخطار به مخالفت پرداختند، اخطارهایی که با شفاف سازی علی لاریجانی رئیس مجلس همراه شد.

نگاه آمریکا به حزب الله به عنوان گروه تروریستی و حامل مواد مخدر نکته‌ای بود که نماینده شاهین شهر آن را به عنوان عامل اصلی رد این لایحه ذکر کرد. او گفت: آمریکا اخیراً به حزب‌الله اتهام وارد کرد که مواد مخدر قاچاق می‌کند که این موضوع در راستای معاهده کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی است که ما قصد داریم به این معاهده بپیوندیم.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر با بیان این نکته که ایران تأکید کرده است منظور از گروه‌های تروریستی داعش است، توضیح داد: در حال حاضر آمریکا، حزب‌الله و حماس را تروریست معرفی می‌کند که ایران این موضوع را قبول ندارد اما در لایحه فوق ذکر شده که گروه‌هایی که برای مبارزه با سلطه استعمار هستند ما تروریست نمی‌دانیم، همین الان نیز ما را تحریم می‌کنند و ما موضوع را قبول نداریم بنابراین اشکال قانون اساسی وارد نیست چون رسما گفته‌ایم ما گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس را که برای مبارزه با استعمار فعالیت دارند، تروریست نمی‌دانیم بنابراین جرائم سازمان یافته در موضوع لایحه بحث دیگری است و به موضوعاتی مانند داعش مربوط می‌شود بنابراین باید از ظرفیت‌ها استفاده شود و در جایی که بحثی را قبول نداریم گوش نخواهیم داد.

لازم به ذکر است که در موادی از این لایحه جنجالی آمده است که «از نظر جمهوری اسلامی ایران، این کنوانسیون خدشه‌ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد نمود.» و «پذیرش این کنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.»

وقتی مخالفان به هر طریقی سخن از برجام به میان می‌آورند

اما اخطارها به همین نقطه ختم نشد چه آنکه جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز با تکیه به قاعده نفی سبیل خواهان رد این لایحه شد. او گفت: امروز یک رای سرنوشت ساز را میخواهید بدهید. نظام سلطه به نظرم قرآن ما را بیشتر از ما خوانده است.در قرآن آمده است از راه های مختلف وارد شوید، آقایان هم الان از راه های مختلف دارند وارد می شوند. یک روز به اسم برجام و حالا به اسم دیگر!

او با خطاب قرار دادن رئیس مجلس،‌ تأکید کرد: شما دیدید که در برجام چه کردند! این با قاعده نفی سبیل مخالف است و راه سلطه را باز می‌کند، چون بند ۲ ماده ۲۸ این لایحه آورده است که دولت های عضو توسعه و تسهیل دانش کارشناسی در زمینه فعالیت های مجرمانه سازمان یافته را با یکدیگر و از طریق سازمان های منطقه ای مدنظر قرار میدهند به این منظور لازم است تا تعریف ها و روش های مشترک وضع گردد.

لاریجانی از ابطحی پرسید:چه اشکالی دارد؟این بحث که شما گفتید گفته است دولت عضو توسعه کارشناسی در زمینه کارهای مجرمانه را با یکدیگر مدنظر قرار می دهند یعنی مشورت می کنند. در ادامه هم منظور این است که اگر به استاندار رسیدیم عمل می کنیم.

ابطحی اما از پاسخ لاریجانی قانع نشد و با فریاد گفت:چرا باید به دست خودمان،‌خود را فدا کنیم.

سرانجام پس در میان اعتراض‌های پر سر و صدای چند نماینده این لایحه به رای گذاشته شد و از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر با ۱۳۲ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع این لایحه به تصویب مجلس رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.