در حالی نفتکش ایرانی در سواحل چین هنوز می سوزد که سخنان محسن بهرامی - سخنگوی شرکت ملی نفتکش-  حکایت از بد قلقی چینی ها در اطفای حریق این شناور دارد، به گونه ای که این مقام مسئول به ایسنا گفت: باتوجه اینکه چینی‌ها رقیب ما هستند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات شان را درمورد چگونگی حادثه در اختیارمان قرار ندهند.

همین بدگمانی که چینی ها به آن دامن زدند باعث شد که موضع اعزام تیم ایرانی به منطقه مطرح شود که بخاطر بعد زمانی این تصمیم منتفی شد، چرا که برای ارسال یک تیم ایرانی به منطقه حداقل ۲۰ روز زمان نیاز است. در این میان بنا بر تصمیمات اتخاذ شده ۱۲ نفر از تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای مشارکت در عملیات اطفای حریق به منطقه حادثه اعزام می شوند که گفته می شود فردا این نیروها در شانگهای خواهند بود.

هشدار سازمان حمایت به احتکارگران تخم مرغ

امروز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اطلاعیه ای را به طور اختصاصی در اختیار ایسنا گذاشت که در آن به کسانی که تخم مرغ را انباشت می‌کنند یا از عرضه آن به بازار خود داری می کنند هشدار داده که اگر چنین موردی را در بازرسی های خود مشاهده کنند یا از طریق گزارش های مردمی از آن مطلع شوند به شدت با آن برخورد خواهند کرد.

گرچه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان پیش از این نرخ های مصوب فروش تخم مرغ را به اصناف اعلام کرده بود اما تا کنون عملا فقط میادین میوه و تره بار به همراه فروشگاههای زنجیره این از این نرخ ها پیروی می کردند و مغازها سطح شهر ساز خود را در قیمت گذاری این محصول می‌زنند و همچنان خبری از چتر نظارتی بر سر این واحدهای صنفی نیست.

اما داستان گرانی تخم مرغ از جایی شروع شد که زمزمه های شیوع نفلوآنزای پرندگان با آغاز فصل سرما به گوش رسید و اکنون رئیس سازمان دامپزشکی کشور می گوید «۱۵ استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و طی سال جاری بر اثر بروز این بیماری ۳۰۰ کانون بیماری مشاهده شده و ۱۷ میلیون قطعه مرغ به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا و بعد از بررسی های به عمل آمده معدوم شدند.» همین معدوم سازی مرغ و تخم مرغ بود که باعث کاهش عرضه به بازر و سپس افزایش قیمت تخم مرغ شد. البته گفته می شود که این بیماری در چند سال گذشته ابتدا در میان حیات وحش بروز پیدا کرد و حدود دو سالی است که وارد چرخه مرغ صنعتی شده است.

 

پیشنهاد رد شده خودروسازان چینی به استاندارد ایران چه بود؟

سازمان استاندارد ایران عزم خود را جزم کرده است که  تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷) تعداد استاندارد اجباری خودرویی ایران را به صورت پله ای به ۸۵ مورد برساند و استاندارد های خودرویی ایران را در سطح استانداردهای اتحادیه اروپا ارتقا دهد. البته همین امر هم باعث شد تا خودروهای وارداتی که گواهی استاندارد اتحادیه اروپا را با خود داشته باشند تایید صلاحیت شده و مجوز ورود به بازار ایران را کسب کنند.

حالا در این میان چینی ها قدم جلو گذاشتند و پیشنها کردند که ایران گواهی تایید نوع خودروهای چین را که به ۱۶۰ مورد می‌رسد و تحت عنوان گواهی CCC است را همانند گواهی استانداردهای اروپا مورد قبول قرار دهد که البته طرف ایرانی این پیشنهاد را رد کرد. در جلسه‌ای که در این‌باره میا سازمان استاندارد ایران و هیات چینی برگزار شد، از طرف ایران تاکید شد که باید استانداردهای ۸۵ گانه را مبتنی بر استانداردهای روز اروپا بر روی خودرو های وارداتی لحاظ شده باشد تا مجوز ورود پیدا کنند که این مورد در نهایت مورد قبول طرف چینی نیز قرار گرفت.

 

قیمت دلار امروز افت قابل توجهی داشت!

هر چند افزایش قیمت ارز در هفته‌ها اخیر در بازار به طور یک دفعه حسابی به چشم آمد، اما چند روزی است که دلار آمریکا در روند نزولی قرار گرفته و امروز هم با ۵۱ تومان کاهش بیشترین کاهش را در این ایام تجربه کرد و به ۴۳۴۴ تومان رسید. همچنین سایر ارزها همچون یورو ۵۳۸۰ تومان، پوند انگلستان ۶۰۸۰ تومان، لیر ترکیه ۱۲۰۰ تومان، یوان چین ۶۸۰ تومان و درهم امارات ۱۲۲۵ تومان قیمت دارند. بر اساس اعلام بانک مرکزی نیز دلار مبادله‌ای ۳۶۲۸ تومان است.

 

«بیت کوین» مورد تایید بانک های مرکزی در جهان نیست!

مدتی است که تب خرید بیت کوین در جهان به راه افتاده است و مردم به سمت خریداری این پول مجازی حرکت می‌کنند. در این میان ولی‌الله سیف-رئیس بانک مرکزی- در باره این موضوع اظهار نظر کرده و از آخرین تحقیقات این مجموعه مالی درباره بیت کوین گفت: «من به معاونانم دستور داده بودم که مواضع بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی و مرکزی را در این خصوص بررسی کنند که طبق بررسی‌ها هیچ بانک مرکزی نتوانسته است بیت کوین را تایید کند». این مقام مسئول نه تنها معتقد است بانک های مرکزی این پول مجازی را تایید نکردند، بلکه گفته است که سابقه‌ای وجود ندارد که بانک‌های مرکزی بیت کوین را تضمین کرده و نظر مثبتی درباره آن داشته باشند.

فیلترینگ به اقتصاد آسیب زده است

با وجود این که هنوز مناقشات بر سر موضوع فیلترینگ ادامه دارد اما چیزی که در حال حاضر بیشتر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند آسیبی است که این تصمیم به کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصاد زده است. این اظهارات فقط متخص کارشناسان نیست و ناصرعلی سعادت- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور – هم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را باعث خسارت زیادی به اقتصاد ایران دانسته است و گفته: در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب‌وکار در ایران استقبال می‌کنیم مردم از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند و به هیچ عنوان طرفدار محصولات خارجی نیستیم، با وجود این، مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند چرا که در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب‌وکار در کشور استقبال می‌کنیم مردم از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند و به هیچ عنوان طرفدار محصولات خارجی نیستیم، با وجود این، مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.