امیر محبیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا، در همین ارتباط گفته بود که عده‌ای در داخل با موج‌سواری به‌دنبال خارج‌کردن رقیب از صحنه هستند: «جریانات مختلف سیاسی تلاش دارند از این شرایط بهره‌برداری خاص خود را داشته باشند. بخشی از این جریانات، جریانات سیاسی داخلی هستند که متصور هستند با موج‌سواری بر این جریان، رقیب را از میدان خارج خواهند کرد یا اینکه این اعتراض‌ها را به نحوی مطرح می‌کنند که گویا این اعتراضات در تأیید آنهاست. متأسفانه جریانات سیاسی در این شرایط بسیار بد عمل می‌کنند. این جریانات به جای آنکه فضا را آرام و روند حرکات را به سمت معقولی ببرند که مدیریت‌پذیر باشد، ضمن آنکه حرف‌ها و اعتراضات واقعی شنیده شود، سعی می‌کنند با تشدید این وضعیت با رقبای خود تسویه‌حساب سیاسی کنند». سایت جماران هم دیروز خبری در ارتباط با ماجرای استعفا منتشر کرد. جماران از عبدالرضا عزیزی، نماینده مجلس، سؤال کرده که آیا صحت دارد از سوی برخی نمایندگان در جلسه رؤسای کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهوری؛ پیشنهاد استعفای زودهنگام روحانی به دلیل اعتراضات عمومی روزهای اخیر مطرح شده است؟ عزیزی در پاسخ گفته: «هرگز چنین بحثی مطرح نشده است و بنده قویا آن را تکذیب می‌کنم». جماران نوشته بود که از نیمه‌شب گذشته (دوشنبه) خبرهایی مبنی بر پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهوری از سوی برخی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مطرح شده است. اگرچه برخلاف ادعای جماران، این شایعه چندان قوی نبود و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی نداشت، مگر همان مطلبی که به طور مشخص سایت خبرنامه امام صادق منتشر کرد. این سایت، نامه‌ای را منتسب به جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران منتشر کرد که در آن خواستار استعفای رئیس‌جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بودند. نویسندگان نامشخص نامه به دو اصل ۱۳۰ و ١٣١ قانون اساسی درباره اداره کشور بعد از استعفای رئیس‌جمهوری هم اشاره کرده‌اند.

صدایی بدون پژواک

نکته قابل‌تأمل این نامه این بود که هیچ ردی از اسامی امضاکنندگان نامه وجود نداشت و برخلاف رویه‌های معمول، جز سایت خبرنامه صبح صادق، هیچ سایت یا خبرگزاری دیگری آن را منتشر نکرده بود؛ به‌ویژه که در این موارد معمولا تشکل‌های دانشجویی در تماس با رسانه‌ها خواستار انتشار نامه یا بیانیه‌های خود هستند، که این اتفاق هم نیفتاده بود. نامنسجم‌بودن جریان اصولگرایی در پیگیری ایده استعفا را از آنجا می‌شود فهمید که برخلاف موارد مشابه، رسانه‌های اصولگرا  تاکنون  هیچ واکنشی نسبت به آن نداشته و موجی بر مبنای آن نساخته‌اند. 

سایت خبرنامه صبح صادق درحالی این نامه را منتشر کرده است که سعید جلیلی، دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق که احتمالا باید به لحاظ فکری به منتشرکنندگان این نامه نزدیک باشد،  این روزها مواضع متفاوتی گرفته است. مسئول پرونده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد و رقیب انتخاباتی حسن روحانی در سال ٩٢، که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ به این‌سو با دنبال‌کردن ایده «دولت در سایه» خود را به منتقد جدی دولت تبدیل کرده، در واکنش به رخدادها و اعتراضات اخیر خیابانی گفته است: «اگر مسئولیت نداریم قرار نیست در نقش اپوزیسیون نظام حاضر شویم. انقلابی‌گری به معنای کمک به دولت برای رفع مشکلات در هر دوره از زمانی است که مسئولیت اداره کشور بر عهده ما نیست». دانشگاه امام صادق پیش از این از سوی آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل سابق جامعه روحانیت، اداره می‌شد و امروز به‌وسیله فرزندش. دانش‌آموختگان این دانشگاه با جریان فکری جبهه پایداری نزدیکی زیادی دارند. بسیاری از مدیران سیاسی جمهوری اسلامی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق هستند. این انتصابات در زمان احمدی‌نژاد به اوج خود رسید. آنها به «امام صادقی» معروف هستند. به جز سعید جلیلی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، محمد حسینی وزیر ارشاد، احمدزاده استاندار وقت فارس نیز دانش‌آموخته این دانشگاه بودند. رئیس بسیج وقت دانشگاه امام صادق در سال ٨٨، درباره انتصابات دیگر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سطوح مدیریتی   گفته بود: «بقیه در سطح فرمانداری و از بچه‌های قدیمی‌تر هستند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.