ابتکاری که در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان انجام گرفت و به عنوان همبستگی اسلامی نام‌گذاری شد، در روزهای پایانی سال میلادی به فرصتی برای بررسی آخرین تحولات جهان اسلام و تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی تبدیل شد. این اجلاس تنها چند روز پس از تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر انتقال پایتخت این کشور به قدس شریف برگزار شد و همین امر به موضوع اصلی سخنرانی‌ها، دیدارها و گفت‌وگوهای محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور تبدیل شد.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور که به نمایندگی از کشورمان در این اجلاس شرکت کرده بود، در بدو ورود به باکو گردهمایی کشورهای اسلامی بویژه دراین شرایط که بین برخی کشورهای اسلامی اختلافاتی وجود دارد را بسیار مهم و در راستای کمک به تقویت دوستی ها و برادری ها عنوان کرد و گفت: در این اجلاس، در رابطه با آخرین تحولات در کشورهای اسلامی و ضرورت وحدتی که باید میان کشورهای اسلامی بوجود بیاید بویژه درشرایطی که در منطقه گرفتاری های مختلفی را از نظر اندیشه های افراطی و تروریسمی که به نام اسلام فعالیت می کند، داریم، مواضع خود را مطرح خواهیم کرد.

دیدارهای دیپلماتیک واعظی

در این اجلاس همچنین فرصت خوبی برای رایزنی با مسئولان و وزرای برخی از کشورهای اسلامی در خصوص تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس شریف فراهم آمد. محمود واعظی روز پنجشنبه در اجلاس پایانی سال همبستگی اسلامی که با حضور الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان و مقامات و شخصیت های عالی رتبه از کشورهای اسلامی و نمایندگان دیگر ادیان در مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف باکو برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه امروز برای همه روشن شده که آمریکا در پی ایجاد اختلاف و دو دستگی در صفوف کشورهای اسلامی است و هدفی جز تامین منافع نامشروع رژیم صهیونیستی ندارد، گفت: وحدت و اتحاد مسلمانان شفابخش ترین دارو و ضروری ترین نسخه بهبود دردها و آلام مسلمین است و تفرقه و جدائی همواره بیشترین آسیب ها را بر پیکره امت بزرگ اسلامی وارد نموده است، از اینرو جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست اصولی خود از هیچ کوششی در جهت حفظ وحدت میان مسلمانان و ارتقاء دوستی و اخوت اسلامی فروگذار نخواهد کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که اگر مسلمین ید واحده وهمدل و همراه باشند قدرت های جهانی هرگز جسارت تعرض به قبله اول مسلمین را به خود نمی دهند. اگر کشورهای اسلامی در سطوح دولتی و مردمی به سمت وحدت و اخوت پیش بروند شاهد این همه ظلم و تعرض به سرزمین های اسلامی و آواره ساختن مسلمانان در جهان نخواهیم بود. اگر مسلمانان آموزه های حقیقی دین را به جهانیان بشناسانند هرگز گروه های تروریستی در قالب داعش و تکفیری مجال این را نخواهند داشت که خود را منادی اصول دین اسلام معرفی نموده و جوانان را به انحراف بکشانند. این گروه ها نه تنها اعتقادی به اسلام ندارند بلکه ساخته دست دشمنان امت اسلامی و صهیونیست ها و برخی قدرت ها هستند. عملکرد و رفتار این گروه‌ها موجب اختلاف، درگیری، ویرانی و مخدوش نمودن چهره دین مبین اسلام شده است.

ترامپ انگیزه کشورهای اسلامی برای وحدت را تقویت کرد

دیدار با الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان از دیگر برنامه‌های سفر محمود واعظی به باکو بود. رییس دفتر رییس جمهور در این دیدار، همکاری های سه جانبه اقتصادی ایران، ترکیه و آذربایجان و تصمیم به مشارکت دادن بخش خصوصی در پیشبرد این همکاری ها در کنار استفاده از پول های ملی در مبادلات تجاری را حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا با گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری شاهد جهش در مناسبات و روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فی مابین باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه امروز منطقه در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و تلاش ملت های منطقه در مبارزه با تروریسم و افراطی گری به ثمر نشسته است، گفت: باید با گسترش همکاری های دفاعی، نظامی و امنیتی مانع از سرایت ویروس تروریسم به دیگر کشورها شویم.

واعظی با اشاره به اوضاع نابسامان یمن و وقوع بحران انسانی در این کشور، اظهار داشت: همه کشورها باید در راستای پایان یافتن درگیری و کشتار در این کشور تلاش کنند. رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به تصمیم نادرست رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس شریف، افزود: این اقدام انگیزه کشورها و ملت های اسلامی را برای اتحاد بیشتر تقویت کرده و موجب حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی و مانع از مداخلات بیگانگان خواهد بود.

الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تجلیل از نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری های اطلاعاتی، امنیتی و دفاعی تهران - باکو تاکید کرد.

هر ایرانی، سفیر کشور است

دیدار با ایرانیان مقیم باکو از دیگر برنامه‌های سفر واعظی به آذربایجان بود. رییس دفتر رییس جمهور در این جمع که پنجشنبه شب برپا شد، با اشاره به ضرورت ارتباط نزدیک و صمیمانه ایرانیان خارج از کشور با یکدیگر، گفت: این همبستگی و دور هم جمع شدن‌ها می تواند موجب تقویت روحیه و حل مشکلات شود. کنار هم بودن ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور به بهانه پاسداشت سنت ها و آیین های ایرانی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در هیچ دوره ای به خوبی امروز نبوده است، خاطر نشان کرد: مناسبات تهران - باکو در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و چندجانبه و بین المللی امروز در سطح مناسبی و قابل قبولی قرار دارد. رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایرانیان خارج از هر کدام سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار داشت: رفتار و کردار ایرانیان در خارج از کشور باید نشان دهنده فرهنگ ایرانی و اعتقادات والای اسلامی باشد.

گفتنی است، دیدار با وزیران اقتصاد و ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته آذربایجان و همچنین دبیر شورای امنیت این کشور، از جمله برنامه‌های واعظی در سفر به باکو بود که عصر امروز به پایان رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.