عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار که صبح امروز در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد اظهار کرد: حکمرانی خوب یا اداره مطلوب امور، سلسله ای از شاخص ها و ویژگی ها را دارد که اگر این شاخص ها تامین شود، تعریف مدیریت مطلوب، واقعی تلقی خواهد شد.

وی افزود: برای اینکه آن شاخص ها را مورد توجه قرار دهیم، هم متون دینی در اختیار داریم و هم متونی که در قوانین موضوعه کشور وجود دارد و هم آن بخش از مقررات بین المللی که با ارزش های حاکم در جامعه ما هماهنگی دارد.

موسوی لاری تصریح کرد: ما افتخار می کنیم که در متونی دینی مان، منشور حکومت امام علی(ع) به عنوان عهدنامه مالک اشتر وجود دارد. شاید این عهدنامه اولین و آخرین منشوری باشد که در متون دینی ما در اختیار یک حکمران قرار گرفته است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه پایه ترین اصل حکومت خوب، اصل مشارکت است گفت: همگان باید در اداره جوامع شرکت داشته باشند؛ یا باید اداره بخشی از جامعه را به عهده بگیرند یا با دقت نظر، مدیران را در بهتر اداره کردن جامعه کمک کنند.

موسوی لاری در همین باره افزود: فلسفه وجودی احزاب در این مورد معنا پیدا می کند. اگر بنا باشد شهروندان یک جامعه، در اداره جامعه مشارکت داشته باشند، در راس هرم مدیریت جامعه افراد محدودی قرار می گیرند. قاعده جامعه، همه آن هایی هستند که در جامعه صاحب حق هستند و شهروند تلقی می شوند. پیوند میان راس هرم مدیریت و قاعده از طریق های تشکل های سیاسی و صنفی انجام می گیرد.    

وی اضافه کرد: احزاب، حلقه واسط میان افراد حاضر در راس هرم مدیریت و کسانی اند که در متن جامعه زندگی می کنند و دارای حق و حقوقی هستند. احزاب باید به گونه ای رفتار کنند که شرایط مشارکت مردم در اداره جامعه مهیا شود. من مخالف این هستم که بعضی ها می گویند ما در پی کسب قدرت نیستیم؛ خیر، احزاب برای این هستند که قدرت را به دست بگیرند.

موسوی لاری اظهار کرد: اگر احزاب و تشکل ها در پی کسب قدرت نباشند،   یعنی هیچ ایده و حرفی برای اداره جامعه ندارند. احزاب با در دست گرفتن قدرت می توانند ایده و حرف های درونی خود را محقق کنند. متاسفانه حزب گریزی همچنان در جامعه ما وجود دارد. احزاب باید برای مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور تلاش کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به لزوم رعایت قانون اظهار کرد: مگر می شود ما در جستجوی جامعه مطلوب باشیم اما خط کشی لازم برای تنطیم مناسبات فرد، جامعه، مردم و حکومت را نداشته باشیم؟

موسوی لاری افزود: قانونگرایی، حق مردم بر حکومت و حد و مرز حکومت را مشخص می کند. قانون باید حرف اول را بزند. اگر احساس می کنیم که جامعه آنطور که باید نیست، یا به دلیل نبودن قانون است یا به دلیل قانون بد است یا تفسیرهای غلط و سلیقه ای از قانون است.

وی تاکید کرد: یک اصل را باید بپذیریم؛ آن هم اینکه وجود قانون ولو بد، بهتر از نبود قانون است. هیچ کسی فراتر از قانون نیست. هیچ کسی نمی تواند خود را از چارچوب های قانون بی نیاز ببیند و احساس کند که قانون معنا ندارد.

موسوی لاری اظهار کرد: هر جا قانون نداشته باشیم، خواست های مختلف حاکم می شود و این سلیقه ها به تعارضات دامن می زند و تعارضات هم جامعه را به تششت می کشاند و در نهایت وحدت ملی آسیب می بیند و اگر وحدت ملی آسیب دید، جامعه در معرض خطر فروپاشی قرار می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.