در حالی که مصاحبه اخیر روزنامه الکترونیکی «ایلاف» عربستان با «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل انتقادهای زیادی را به همراه داشت و بسیاری از معترضان مصاحبه با مسئولان اسرائیلی را گامی از سوی عربستان برای به رسمیت شناختن و عادی سازی روابط با اسرائیل دانسته بودند، این روزنامه بار دیگر با یک مسئول اسرائیلی مصاحبه کرده است.

این بار «یسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات و وزیر راه رژیم صهیونیستی میهمان روزنامه سعودی ایلاف بوده است، کاتز در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی گفته که رئیس جمهور آمریکا حرفی از قدس یکپارچه نزده است و سخنان او را تکرار آنچه در واقعیت وجود دارد توصیف کرده و افزود: ترامپ فقط حرفی را زده که روسای جمهور پیشین آمریکا از گفتن آن خودداری می کردند.

وزیر اسرائیلی طرح ایجاد بندری در جزیره ای مصنوعی در نزدیکی نوار غزه را ارائه داده که اخیرا به وسیله دولت رژیم اشغالگر قدس مورد موافقت قرار گرفته است و تل آویو با شرکت های چینی در حال رایزنی است تا این طرح را عملی کند. بر اساس طرح پیشنهادی این وزیر اسرائیلی ساخت این بندر قرار است با همکاری چند کشور عربی و ترکیه و مصر صورت بگیرد.

کاتز در خصوص لبنان هم تهدید کرده که اگر لبنان به فرمان ایران قصد حمله به اسرائیل را داشته باشد، رژیم صهیونیستی لبنان را به دوران حجر بازخواهد گرداند. این ادعا در حالی مطرح شده که وزیر اسرائیلی ادعاهای بی پایه و اساس زیادی در خصوص نقش ایران در سوریه هم مطرح کرده و مدعی شده است که ایران به دنبال ساخت کارخانه های ساخت موشک های پیشرفته در لبنان است و این مسئله ای است که اسرائیلی ها نسبت به آن اطلاعات دارند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفته که در پی تحولات اخیر در لبنان به ویژه ماجرای استعفای حریری اگر لازم باشد اسرائیل می تواند از توان نظامی علیه حزب الله استفاده کند.

وزیر اسرائیلی همچنین در حین گفتگوی خود با روزنامه ایلاف نقشه ای از خط راه آهنی که قصد دارد بسازد و به وسیله آن سرزمین های اشغالی را به جهان عرب مرتبط کند سخن گفته است. به ادعای کاتز خط راه آهن حجاز رویا نیست و امکان تحقق آن وجود دارد.

این خط آهن از حیفا آغاز می شود و به بیسان می رسد و از بیسان به پل شیخ حسین گذرگاه زمینی میان اردن و سرزمین های اشغالی می رسد پس از آن اردن باید این خط آهن را از اربد و المفرق ادامه دهد تا به مرزهای عربستان برسد. وقتی این خط آهن به مرزهای عربستان برسد به خطوط راه آهن این کشور مرتبط می شود و به این ترتیب به دیگر کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین وصل خواهد شد. اسرائیل می خواهد از این طریق به کشورهای عربی پیشنهاد دهد که خطوط راه آهن از حیفا تا حاشیه خلیج فارس را به عنوان راه آسانتری برای حمل و نقل و انتقال کالا از اروپا به خاورمیانه استفاده کنند.

کاتز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلاف که این خط راه آهن را نوعی صلح اقتصادی نامیده می گوید: نه تنها صلح اقتصادی بلکه این خط آهن می تواند مسیر را برای صلح سیاسی نیز فراهم کند.

وی ادعا می کند که اردن بیشترین سود اقتصادی را از این پروژه می برد و در حال حاضر اردن در منطقه المفرق بخش عظیمی از زمین های این منطقه را به این موضوع اختصاص داده است.

این وزیر اسرائیلی در خصوص روابط ترکیه با اسرائیل هم گفته در حالی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند تا خود را به عنوان رهبر اخوان المسلمین جهان نشان دهد اما حجم تجارت ترکیه با اسرائیل بسیار زیاد است و ۲۵ درصد از حجم تجارت ترکیه به سوی کشورهای عربی از طریق حیفا صورت می گیرد و شرکت های هواپیمایی ترکیه مدام در حال نقل و انتقال به سرزمین های اشغالی هستند.

وی در خصوص اظهارات عبدالله دوم پادشاه اردن در خصوص تصمیم ترامپ درباره قدس هم گفت که امنیت و ثبات اردن به سود اسرائیل است و با وجود اینکه تل آویو همیشه از آنچه پادشاه اردن در خصوص اسرائیل می گوید خوشحال نمی شود اما ما مواضع تند او علیه خودمان را درک می کنیم.

وزیر اسرائیلی در خصوص بیانیه اخیر حماس و اعلام انتفاضه هم گفت که اسماعیل هنیه و حماس انتفاضه می خواهند زیرا می خواهند دولتی از دریا تا رود اردن می خواهند، آنها می خواهند با ما بجنگند بدون شک ما هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.

وی با اشاره به تأکید جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین بر راهکار دو دولت جریان های فلسطینی را به داشتن اختلافات داخلی متهم کرده و می گوید که برخی از آنها جنگ می خواهند و شمار دیگر به دنبال صلح هستند مشکل به نظر من این است که فلسطینی ها تعریف درست و روشنی از راهکار ندارند و برای آن هم آماده نیستند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلاف درباره پیشنهاد اسرائیل در این زمینه می گوید: ما طرح ملک فهد را به عنوان راهکار صلح می خواهیم نه طرح ابتکار عمل عربی، زیرا طرح ابتکار عمل عربی خواستار بازگشت ۵ میلیون فلسطینی است و ما نمی توانیم اجازه بازگشت ۵ میلیون فلسطینی را به اسرائیل بدهیم.

کاتز درباره پیشنهاد آمریکایی ها برای صلح هم می گوید که آنها راهکاری برای صلح می خواهند اما هیچ سخنی از توافق قرن هم نشده است اما از ما پرسیده اند که حاضر هستیم چه چیزی را بپذیریم همین سوال را هم از فلسطینی ها کرده اند و گفته اند که ایده خلاقانه ای در این زمینه ارائه خواهند داد.

وی همچنین تأکید کرده است که اسرائیلی ها از تحولات اخیر در عربستان هم خوشحال هستند و معتقدند که عربستان در کنار مصر رهبری جهان عرب را بر عهده دارد.

وزیر اسرائیلی از عربستان دعوت کرده که به تلاش ها برای مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل بپیوندد و ضمن تقویت همکاری راهبردی و اقتصادی خود با آمریکا در مقابل آنچه خطر ایران در منطقه نامیده می شود ایستادگی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.