دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با هدف بررسی اجرای توافق هسته ای، بامداد امروز (چهارشنبه) در وین برگزار شد.

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، با اشاره به برگزاری این نشست، خاطرنشان کرد: طرف های شرکت کننده در نشست، روند اجرای برجام را مورد بررسی قرار داده اند.

«همه اعضای کمیسیون مشترک، پایبندی خود به اجرای برجام را مورد تاکید قرار داده و ضرورت تامین پایداری و کارآیی این توافق بین المللی در بلندمدت مورد تاکید خاص قرار گرفت.»

در ادامه این بیانیه گفته شده است: کمیسیون مشترک برجام از پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق هسته ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان بین المللی ذیصلاح در راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران، آن را تایید کرده است، استقبال کرد.

در این نشست، مسائل مرتبط با اجرای طرح های تولید ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو و نوسازی رآکتور اراک و سایر ابعاد برجام به منظور گسترش همکاری های بین المللی با ایران در عرصه انرژی هسته ای، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. 

در این رابطه به نتایج سمینار بین المللی بیست و پنج سال همکاری ایران و روسیه در عرصه انرژی هسته ای صلح آمیز که در ماه اکتبر گذشته در مسکو برگزار شد، اشاره گردید.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: در این نشست به مسائل مربوط به ابهام به وجود آمده در مورد برجام با توجه به تصمیم دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) برای تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، توجه خاص شد. 

«اعضای کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند برجام بر اصل اساسی اقدام متقابل بنا شده که هدف آن کمک به بهبودی همکاری های تجاری و اقتصادی بین المللی با ایران است.»

در پایان این بیانیه آمده است: طرف روسی در نشست وین تصریح کرد که نادیده گرفتن این اصل از طرف یکی از شرکت کنندگان، سرنوشت برجام را که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است، به خطر می اندازد.

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلگا اشمید دبیر کل بخش اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو 1+5 در سطح مدیران سیاسی، برگزار شد.

اتحادیه اروپا دوشنبه (2 روز پیش) در بیانیه ای درباره جلسه این هفته کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که این جلسه فرصتی برای مروز اجرای برجام در ارتباط با موضوعات مرتبط با هسته ای و تحریم ها خواهد بود. 

عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز دهم آبان ماه 96 در جلسه مجلس حضور یافت و درباره چالش های مطرح شده در گزارش وزارت امور خارجه گفت: این چالش ها از انواع و اقسام مختلف بوده است؛ بعضی از اینها در خارج از چارچوب برجام است، ولی می توانم بگویم که بزرگ ترین چالش ما در اجرای برجام بعد از اجرایی شدن آن تاکنون، سوء نیت آمریکا در اجرای برجام بوده و این امر کاملا مشخص و روشنی است.

جلسه قبلی کمیسیون مشترک برجام روز 29م شهریور ماه در سطح وزیران در نیویورک برگزار شد. 

روسیه و اتحادیه اروپا از اجرای برجام حمایت می کنند و مقام های روس و اروپایی بارها مخالفت خود را با کارشکنی آمریکا در اجرای این توافق بین المللی اعلام کرده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی اعلام کرده است: مسکو از برجام حمایت می کند و تا زمانی که همه طرف ها به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل پایبند هستند، این رویکرد ادامه می یابد. 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اخیرا گفت: برجام بخشی از قوانین بین المللی است و خروج آمریکا از این توافق، نقض تعهدات بین المللی واشنگتن خواهد بود. 

اظهارنظرهای ضدبرجامی رئیس جمهوری آمریکا تاکنون بارها توسط مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا، روسیه و چین رد شده است و مقامات این کشورها تاکید کرده اند، این توافق بین المللی مستند به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای همه طرفین لازم الاجراست و واشنگتن نمی تواند از تعهدهای خود در برار تهران و 1+5 سرپیچی کند.

اکثر کارشناسان بر این باورند که واشنگتن در موضوع برجام در عرصه بین المللی منزوی شده است و جز برخی حکومت های ماجراجو همچون رژیم صهیونیستی و آل سعود، اقدامات ضدبرجامی واشنگتن حمایت نمی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.