حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه صحبت خود با مردم از طریق رسانه ملی درباره آینده طرح تحول سلامت گفت: این طرح برای خدمات بیشتر، ارزان تر و فراگیرتر ادامه خواهد یافت. در دولت یازدهم مردم با هزینه کمتری مشکلات شان در بیمارستان ها مرتفع شد. در دولت دوازدهم همان روند را ادامه خواهیم داد تا دکترهای متخصص در تمام شبانه روز در بیمارستان ها حضور داشته باشند. اعزام متخصصان به مناطق دور دست نیز انجام می شود.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*البته در پرداخت هزینه بیمه ها مشکل داریم، دلیل این بود که برنامه ما تحت پوشش قرار دادن ۵ میلیون نفر بود اما این رقم به ۱۱ میلیون نفر رسید. یعنی ۶ میلیون نفر که بیمه جاهای دیگر بودند تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند بنابراین برای تأمین پرداختی های بیمه مشکل داریم اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد.

یارانه غیرنقدی درمانی

*تا پایان امسال قدم های دیگری بر می داریم، یکی از یارانه های غیرنقدی همین است تا مردم ارزان تر به دارو و درمان برسند. در دولت یازدهم در بخش درمان سرمایه گذاری کردیم، در دولت دوازدهم باید در بهداشت سرمایه گذاری کنیم.

مخالفت با افزایش نرخ نان

* باید بتوانیم نان با کیفیت تر و مغزی تر با آرد غنی شده به دست مردم بدهیم. شاید بحث قیمت مطرح باشد، تصمیمی را اتحادیه و برخی ستادها گرفتند که مخالفت کردم چون مطالعه نشده بود. مردم نباید در تامین نیازمندی های روزمره با گرانی های ناگهانی مواجه شوند. البته هدف آن است که کیفیت بالا برود که نان مواد غذایی لازم را داشته باشد.

*امروز واردات هر کیلو گندم 700 تومان هزینه دارد اما در داخل گندم را از کشاورز حدود 1400 تومان می خریم یعنی داریم دو برابر قیمت جهانی از کشاورز گندم خریداری می کنیم. آردی هم که به نانوا می دهیم با قیمت کمتر است تا به مردم فشار نیاید.

*در مسئله بهداشت، بخشی به محیط زیست، دریاچه ها و تالاب ها، ریزگردها و بخشی آلودگی هوا بر می گردد. همچنین یکی از برنامه ها در سال 97 نوسازی خودروهای عمومی است.

فضای مجازی بازتر و اینترنت ارزانتر

*{برای کاهش فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت سالم}: تلاش داریم فضای مجازی بازتری داشته باشیم. به جای فروش اشتراک، دنبال فروش پهنای باند هستیم. از 10 آذر مردم با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد. ضمن آنکه باید مراقب باشیم که آموزش های لازم را به جوانان بدهیم. امروز اگر مشکلی پیش آید همه به هم از طریق فضای مجازی اطلاع می دهند.

* تصمیم دولت هم برای اجرای حقوق شهروندی و مبارزه با فساد این است که مخصوصا بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود تا همه بدانند دولت چه کار می کند. از زمانی که منابع به طرحی اختصاص می دهیم تا آنکه از خزانه اعتبار پرداخت می شود، مردم مطلع باشند که در اختیار چه بخش ها قرار می گیرد و وضعیت به چه صورت است. همه قراردادها، مناقصه ها و مزایده ها شفاف باشند چون یک عامل مهم برای مبارزه با فساد، همین شفافیت است.

علت افزایش جلسات سران قوا

*تقویت رسانه ها باید در زمینه اطلاع رسانی و نقد دنبال شود. رفتار جناحی نباشد و آزادی در جامعه بیشتر باشد، مردم به راحتی بتوانند از دولت انتقاد کنند. شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است که در زمینه مبارزه با فساد از آنها استفاده کنیم تا شرایط را تغییر دهیم. البته فساد در زمینه قاچاق هم است که تلاش می کنیم کاهش پیدا کند در این حوزه هماهنگی قوا مهم است.

*{درباره چرایی برگزاری منظم جلسات سران قوای سه گانه}: در دولت یازدهم جلساتی با روسای دو قوه دیگر داشتم، در دولت دوازدهم در همین صد روز یکی از تصمیمات این بود، که بیشتر و به طور منظم جلسات سران قوا ادامه پیدا کند. جلسات دارای مصوبات مکتوب است، دفاتر روسای سه قوه اجرای مصوبات را پیگیری می کنند. درست است که قوا مستقل هستند اما این قوا باید با هم کار کنند. بنابراین توازن و تعامل قوا مهم است. در همین جلسات موضوع موسسات غیرمجاز مطرح شد و توانستیم با قوه قضائیه هماهنگی کنیم. هدف آن است که برنامه ها بهتر اجرا شود و امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را حل کنیم. مثلا لایحه بودجه امسال را قبل از نهایی شدن در دولت، خیلی محورهایش را در جلسات سران قوا گزارش دادم و بحث کردیم. چون باید این لایحه باید به مجلس برود تا تصویب شود و در اجرا نیز خیلی جاها به قوه قضئاییه نیاز داریم. با همین نگاه رابطه با نیروهای مسلح را هم برای حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیشتر کردم.

گام‎هایی برایکاهش آسیب‎های اجتماعی

* مساله آسیب های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم است، مخصوصا اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی مسائل مهمی است که با آنها مواجه هستیم. رهبر انقلاب یک وقت "گذاری: در این زمینه کردند، جلساتی را شش ماه یکبار با مسئولان می گذارند و این برای حرکت سریعتر دستگاه ها تاثیرگذار بود. از نظر تشکیلاتی قبلا وزارت کشور متولی اصلی این کار بود و مسئولش وزیر کشور بود ولی این امر تبدیل به شورای اجتماعی شد که مسئولیتش به عهده رئیس جمهور است و قائم مقام رئیس جمهور هم وزیر کشور است. از سال گذشته تا امروز قدم های خوبی برداشته شده است. در بسیاری از این آسیب ها کاهش آمار داشتیم.

*در زمینه مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت مستقیم دارد که ریاست آن با من است. جلسات آن را ادامه می دهیم. یکی از مسائل مهم این دولت مبارزه با آسیب های اجتماعی است که باید دیگر قوا هم در آن مشارکت داشته باشند. عمدتا مسائل فرهنگی و اقتصادی در کنار مسائل اجتماعی تاثیرگذار هستند.

*به نظر من شرایط یکسال گذشته و آمار یک سال گذشته ما را امیدوار کرده است که اولویت بندی کنیم. تصمیمات میان بخشی را برنامه ریزی کنیم که در هر بخش یک دستگاه مسئول اصلی است و بقیه دستگاه ها همکاری می کنند. در بودجه سال آینده هم تلاش می کنیم معضلات اجتماعی را برطرف کنیم.

روز دانشجو زنده شد

*16 آذر و روز دانشجو در دولت یازدهم زنده شد، یک مدتی بود که روز دانشجو تعطیل بود اما در دولت قبلی در همه دانشگاه بزرگ مراسم داشتیم و شخصیت های مختلف سخنرانی می کردند. هدف ما در دانشگاه ها چند چیز است که به وزیر علوم هم قبل از معرفی اش به مجلس تاکید کردم. دانشجوی ما در پایان دانشگاه باید دارای یک مهارت باشد. خودش بتواند کارآفرین شود. امروز شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان را جذب می کنند قبل از اینکه دوره کارشناسی شان تمام شود. مهارت آموزی برای دانشجویان ما بسیار اهمیت دارد.

*فضای بازی باید در اختیار دانشگاه ها بگذاریم. نمی توان دانشگاه را در افکار یا سیاست خاص محدود بکنیم. دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان وارد فضایی شده که دانش بیشتری یاد می گیرد، باید احساس جدیدی هم پیدا کند و آن احساس مسئولیت است. خود من هم در دوره دانشجویی این احساس را داشتم. دانشجویان باید وارد بحث های سیاسی و اجتماعی شوند باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند. در شرایط فعلی نباید بگذاریم بخاطر مسائل سیاسی بین دانشجویان فاصله باشد. باید در کنار هم دوستانه تلاش و فعالیت کنیم.

*همه گرایشات سیاسی باید احساس کنند که دولت و نظام پشتیبان آنها در دانشگاه ها است. همه جناح ها باید برابری و عدالت را حس کنند.

*دانشگاه نیازمند کمک هایی برای تحول در آزمایشگاه ها کتابخانه ها و ...است. در بودجه امسال بودجه ای را برای این تحولات در دانشگاه ها در نظر گرفته ایم.

وعده‎هایم را فراموش نکردم

*وعده های انتخاباتی‎ام، در برنامه های دولت دوازدهم آمده بود، اما به غیر از آن برنامه مکتوب، من وعده های شفاهی هم به مردم داده بودم و هیچ کدام از وعده هایم را فراموش نکرده ام و یادم نرفته است. وظیفه خود می دانم که آنها را دنبال کنم. برخی فکر می کنند که مثلا ما در انتخابات بخاطر رای مردم شعاری را به مردم گفتیم و عمل نکردیم یا دنبال عملیاتی کردن آن نیستم. اما اینطور نیست. من اجرای همه شعارها را دنبال می کنم. در ضمن تصمیماتی که دولت می گیرد آن وعده ها را هم دنبال می کنیم.

*بخشی از وعده ها در 100 روز انجام شد، بخشی هم برای ادامه کار است که پیگیری می کنیم. برخی مسائل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم یا من مطرح کردند که اجرای آنها نیازمند هماهنگی بیشتر بین ارکان حکومت است که دنبال کردم و می کنم. حتی فضای بهتری از آنچه مردم خواستند شاهدیم.

*همکاری خوبی با شهرداری تهران برای بافت های فرسوده تهران شروع کردیم. هماهنگی دولت با شهرداری تهران بهتر از قبل است و از این فضای برادری و هماهنگی می توانیم استفاده بیشتری ببریم.

*از همه وزرا و معاونان می خواهم برنامه 100 روزه خود را برای مردم ارائه کنند. مردم آگاه باشند که چه کاری در این مدت انجام شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.