رویترز گزارش داد، همچنان که  اختلاف۶ ماهه میان عربستان سعودی و قطر عمیق‌تر می‌شود، وزیران نفت خلیج فارس ناچار خواهند بود سنت دیدار پشت درهای بسته برای توافق درباره سیاست پیش از این که نشست رسمی اوپک برگزار شود را لغو کنند.

یک منبع بلندپایه در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به رویترز گفت: ما سابق بر این یک گروه واتس آپ برای همه وزیران و نمایندگان از منطقه خلیج فارس داشتیم و سابقا این چت‌روم بسیار شلوغ بود اما اکنون مرده است.

چهار منبع دیگر نیز گفتند هیچ تماس رسمی درباره سیاست نفتی میان کشورهای خلیج فارس در گروه معروف به شورای همکاری خلیج فارس وجود نداشته است.

این شورا شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و قطر (اعضای اوپک) و همچنین عمان و بحرین (غیرعضو اوپک) است.

اوپک به منظور تصمیم‌گیری درباره تمدید توافق کاهش تولید جهانی پس از پایان اعتبار آن در مارس سال ۲۰۱۷ در ۳۰ نوامبر در وین دیدار خواهد کرد. عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت اوپک است و امارات متحده عربی با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم،  روابط دیپلماتیکشان با  دوحه را قطع کرده‌اند اما قطر این اتهام را رد کرده است.

یک منبع دیگر اوپک نیز گفت وزیران نمی‌توانند دیدار کنند آنها ممکن است از طریق وزیران نفت کویت و عمان به ارسال پیام اقدام کنند اما عربستان سعودی و امارات نمی‌توانند به طور علنی با قطری‌ها دیدار کنند.

مطمئناً اوپک بحران‌های بدتری را پشت سر گذاشته و در شرایط بغرنج‌تری شامل جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰، تهاجم عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و سایر منازعات در خاورمیانه فعالیت کرده است. هیچ یک از منابع نگفته‌اند که بحران قطر بر تصمیمی که انتظار می رود از سوی اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ گرفته شود تاثیر می‌گذارد زیرا تقریباً همه تولیدکنندگان بر ضرورت حفظ این سیاست تاکید دارند. اما به نظر می رسد گفت و گو داخل اوپک پیچیده‌تر خواهد شد.

قطر به عنوان رئیس اوپک در سال ۲۰۱۶ در گردهم آوردن تولیدکنندگان نفت شامل روسیه به منظور توافق پیرامون کاهش تولید، نقشی سازنده ایفا کرده بود.

به گفته منبع بلندپایه اوپک، اگر شورای همکاری خلیج فارس از نظر سیاسی مرده باشد در این‌صورت مطمئناً پیامدهایی برای سیاست‌های اوپک خواهد داشت. لزوماً این پیامدها مختل کننده تصمیم‌گیری نخواهد شد اما آن را چالشی‌تر و پیچیده تر خواهند ساخت. قطر با سعودی ها یا اماراتی ها صحبت نمی کند بنابراین جناح سونی اوپک ضعیف‌تر است در حالی که ایران و عراق به همدیگر نزدیک شده‌اند.

عراق و ایران با داشتن چهارمین و پنجمین ذخایر بزرگ نفت جهان، به عنوان کشورهای عضو اوپک دیده می‌شوند که بزرگترین پتانسیل رشد تولید را دارند و بنابراین به اتفاق یکدیگر می توانند بزرگترین چالش را برای نقش رهبری ایجاد کنند که ریاض به مدت چند دهه ایفا کرده است. بغداد در برابر درخواست‌های آمریکا برای کاهش اتکای خود به تهران مقاومت کرده است.

یک منبع سوم اوپک در این باره گفت: سعودی‌ها به خوبی این چالش را درک کرده و تلاش می‌کنند نفوذ ایران در عراق را کاهش دهند. روابط میان ریاض و بغداد در ماه‌های اخیر بهبود پیدا کرده و دو کشور برای همکاری در مبارزه علیه داعش و بازسازی عراق دست همکاری فشرده‌اند. با بهبود روابط دو کشور، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در اکتبر از عراق دیدار کرد و خواستار همکاری بالاتر در زمینه اقتصادی و انرژی شد. وی نخستین مقام سعودی بود که در چند دهه اخیر سخنرانی رسمی در بغداد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.