به گزارش امتداد به طور کلی نمی‌توان از بسته و محدود شدن هیچ رسانه‌ای حمایت کرد، حتی اگر این رسانه کیهان باشد. اما در فقره حکم اخیر کیهان باید به معنای مشخصی که پشت این حکم نهفته شده است توجه کرد. این حکم هم به جامعه و هم به گردانندگان کیهان یک پیام را منتقل می‌کند که معنایش این است: «کیهان سخنگوی نظام نیست»

این پیام یکبار دیگر نیز به حسین شریعتمداری داده شده بود. بار قبل نیز این پیام صریح و روشن بود. مردادماه سال ۹۴ و یک ماه بعد از حصول توافق هسته‌ای کیهان تلاش می‌کرد از جانب کل نظام موضع‌گیری کند.

همان زمان نامه سرگشاده‌ای از سوی حمیدرضا مقدم‌فر به حسین شریعتمداری منتشر شد که بسیار مهم بود. آن زمان توافق انجام شده بود اما در عین حال قرار بود این توافق در سازوکار داخلی و روال قانونی مجلس نیز به تصویب برسد.

مقدم فر نوشته بود: «مقاله روز شنبه ۹۴.۵.۲۴ جنابعالی را در کیهان در خصوص موضوع هسته‌ای و برجام خواندم، بسیار به فکر فرو رفتم، چگونه است که برادر انقلابی چون جنابعالی، اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند که رهبر انقلاب مثل من فکر می‌کند؟! مثل من تحلیل می‌کند؟! و مثل من می‌فهمد؟! و این در حالی است که حضرت آقا، هم، در سخنرانی عید سعید فطر مواضع صریحی را در این خصوص اعلام کردند و هم مطالب شفافی را به شخصیت‌های نظام فرمودند و هم... .»

او همچنین از شریعتمداری پرسید: «جهت‌گیری پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری را در این مورد بپذیریم یا نوشته جنابعالی را، به‌نظر کدام را باید انتخاب کنیم؟» و در پایان صراحتا از او می‌خواست که حرف خودش را خودش بزند نه از زبان نظام مقدم فر از او پرسیده بود: «بهتر نیست به‌گونه‌ای موضع‌گیری کنید که حداکثر مواضع خود را اعلام کنید نه اینکه از زبان رهبری سخنی بگویید؟»

معنای حکم اخیر این است که حرفهای کیهان را باید نظر شخصی خودش تلقی کرد و دیگر قرار نیست مانند گذشته آنها طوری وانمود کنند که سخنگوی کل نظام هستند.

در این فقره مشخص شد که برخلاف ادعاهای کیهان این مواضع روحانی است که با کلیت حاکمیت و منافع ملی همراه است و مواضع کیهان در تضاد با امنیت ملی قرار دارد. حکم توقیف دو روزه را تنها باید با این نگاه تحلیل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.