به گزارش خبرگزاری فارس، خلیل ساعی امشب در نشست شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه بابیان اینکه یکی از مؤلفه‌های اصلی برای احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بوده که سالانه بخش کشاورزی ۸ درصد کاهش باید انجم می‌گرفت اظهار کرد: با تحقق این امر اگر معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و با توجه به اینکه حق آبه دریاچه ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون مترمکعب است حداقل نصف آب را می‌توان تأمین کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال جاری به خاطر شدت گرمای هوا میزان تبخیر بالا رفته و هر روز یک سانتی‌متر از سطح آب دریاچه و حتی برخی روزها ۲ سانتی‌متر آب کاهش‌ یافته است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: از دیگر مؤلفه‌های احیای دریاچه ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه و جلوگیری از توسعه جدید به‌ویژه در بخش کشاورزی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب‌های سطحی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین از طرح‌های دیگر در راستای احیای دریاچه ارومیه توقف کلیه طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی و طرح‌های شبکه‌های آبیاری و آب‌رسانی پایین‌دست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ذخیره و رهاسازی آب در سد شهید مدنی منحصراً برای دریاچه ارومیه بوده است.

ساعی یکی دیگر از طرح‌های اصلی احیای دریاچه ارومیه را تأمین اعتبار موردنیاز و تسریع در انتقال آب طرح انتقال آب از رودخانه زاب به حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان و بیان کرد: خوشبختانه عملیات اجرایی در حال اجرا بوده و دو تونل به‌وسیله دستگاه‌های پیشرفته انجم می‌شود و تا به امروز از ۳۶.۷ کیلومتر ۱۳ کیلومتر حفاری انجام‌شده و با این ‌وجود سالانه ۶۵۴ میلیون مترمکعب آب از طریق زاب به بستر دریاچه انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ۱.۷ میلیارد در بخش بهینه‌سازی در مصرف آب کشاورزی رخ دهد به‌علاوه بحث انتقال آب زاب که با تزریق اعتبارات تا پایان سال ۹۲ به اتمام می‌رسد حدود ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب مطمئن به پیکره دریا منتقل خواهد شد.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی دیگر از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز به دریاچه بوده که در استان آذربایجان شرقی احداث تصفیه‌خانه مدول دوم در حال اجرا است

وی بابیان اینکه یکی دیگر از طرح‌ها ارزیابی و امکان‌سنجی بهر‌ه‌برداری صنعتی از املاح دریاچه ارومیه با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، گفت: دریاچه ارومیه مملو از نمک بوده و به عبارتی ۱۳ هزار میلیارد تن نمک در دریاچه وجود دارد که چگونگی برداشت آن باید مشخص شود تا از انتشار ریز گردها پیشگیری شود.

ساعی خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه یکی از کانون‌های تولید ریزگردها بوده و در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، ریزگردها ۵۰۰ کیلومتر تا کرج را تحت تاثیر قرار خواهد داد، یعنی  همان ۱۴ میلیون جمعیتی که رئیس‌جمهوری هم بارها بر آن تاکید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.