به گزارش خبرگزاری فارس، جواد رمضانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل منتقل می‌شود، اظهار کرد: سالک در کشور ما در بسیاری از نقاط مانند استان گلستان، سمنان، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر، خوزستان، اسلام، سیستان و بلوچستان شیوع بالایی دارد و سالانه ۲۶ هزار بیمار سالک در کشور شناسایی و گزارش می‌شود.

راه انتقال

وی افزود: توسط برخی پشه‌های خاکی آلوده که اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی است و به سختی دیده می‌شود، این بیماری منتقل می‌شود.

انواع سالک

کارشناس زئونوز ادامه داد: این بیماری به 2 شکل سالک نوع شهری (خشک) که مخزن بیماری عمدتاً بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها مبتلا می‌شوند، پشه خاکی پس از خونخواری از اطراف زخم سالک آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث بیماری می‌شود، در سالک نوع روستایی (مرطوب) موش‌های صحرایی مخزن بیماری است و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش مبتلا، آلوده شده و در خونخواری بعدی در فرد سالم باعث بیماری می‌شود.

علائم سالک

رمضانی اضافه کرد: پس از گزش پشه خاکی از چند هفته تا چند ماه برجستگی کوچک و قرمز رنگی ایجاد می‌شود که به تدریج بزرگ و بزرگتر شده و مرکز آن زخم می‌شود.

وی ادامه داد: در سالک شهری ضایعه معمولاً بدون ترشح و چرک است، اما در سالک نوع روستایی ترشحات چرکی در روی زخم وجود دارد.

اهمیت بیماری سالک

این کارشناس زئونوز با بیان اینکه سالک به شکل زخم ممکن است بیش از یکسال باقی بماند، تشریح کرد: این زخم می‌تواند باعث اثرات روحی و روانی در فرد حتی پس از بهبودی شود.

درمان

رمضانی با اشاره به اینکه درمان سالک به دو صورت موضعی و عضلانی انجام می‌شود، افزود: در بعضی موارد از یخ زدن توسط مواد خاص (کرایو‍‌‌تراپی) استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه پانسمان ضایعه سالک ضمن پیشگیری از عوارض عفونی، در کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: محل زخم را روزانه یک یا دوبار با آب لوله‌کشی و صابون شسته و با پتادین و پماداکسید دو زنگ پانسمان شود.

پیشگیری

کارشناس زئونوز مطرح کرد: برای پیشگیری از گزش پشه خاکی و ابتلا به بیماری سالک مواردی مانند استفاده از پشه‌بند توری (آغشته به حشره‌کش) به خصوص در هنگام غروب آفتاب و در طول شب، استفاده از لباس‌ کاملاً پوشیده به خصوص از غروب آفتاب و استفاده از ژل دور کننده حشرات در هنگام غروب آفتاب در نقاط باز بدن، نریختن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در نزدیکی محل سکونت، نگهداری نکردن دام‌ها در نزدیکی محل زندگی، استفاده از حشره‌کش برای از بین بردن پشه‌ها در داخل منزل، مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی، در صورت ابتلا تکمیل دوره درمانی و رعایت پانسمان محل زخم به خصوص در غروب آفتاب و طول شب رعایت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.