به گزارش ایرنا ، بیانیه آژانس می افزاید: کنفرانس بین المللی ابوظبی که از روز دوشنبه تا چهارشنبه این هفته برگزار شد این مساله را مورد تاکید قرار داد که رشد بیشتر تولید و مصرف برق هسته ای برای تحقق هدفهای جهانی در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی ضروری است. 
حدود 700 شرکت کننده از 67 کشور عضو آژانس و نیز پنج سازمان بین المللی که در این کنفرانس حضور داشتند، در زمینه جایگاه انرژی هسته ای و مصارف صلح آمیز همچون تولید برق در دههای آینده به تبادل نظر پرداختند. این چهارمین کنفرانس در سطح وزیران پس از کنفرانس پاریس در 2005 ، پکن در 2009 و سنت پترزبورگ در سال 2013 بود. 
بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی می افزاید: در تولید برق هسته ای تقریبا هیچ گاز گلخانه ای منتشر نمی شود و هم اکنون ۱۱ درصد از برق جهان با انرژی هسته ای تولید می شود. شرکت کنندگان در این کنفرانس خاطرنشان کردند که هر سال حدود ۶.۵ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و درصورتی که اقدام بیشتری برای کاهش انتشار گازهای آلاینده صورت نگیرد ، این رقم در آینده افزایش خواهد یافت. 
شمار فزاینده ای از کشورها به نقش انرژی هسته ای در مبارزه با تغییرات اقلیمی و کمک آن به توسعه پایدار توجه می کنند. هم اکنون 30 کشور جهان از نیروگاههای هسته ای بهره برداری می کنند و حدود 30 کشور دیگر نیز در حال بررسی یا آغاز بهره برداری از برق هسته ای هستند و 60 نیروگاه هسته ای در سرتاسر جهان در حال احداث است. 
آمانو که پس از سفر به ایران و دیدار با مقامهای جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی رفته بود ، در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی برق هسته ای در قرن ۲۱ بار دیگر بر نقش مهم انرژی هسته ای برای توسعه پایدار تاکید کرد. 
وی خاطرنشان کرد که اکنون 70 درصد برق جهان با استفاده از سوختهای فسیلی تولید می شود و برای تحقق هدفهای مبارزه با تغییرات اقلیمی لازم است که تا سال 2050 حدود 80 درصد برق با سوختهای کم کربن تولید شود. 
آمانو افزد: هم اکنون ۴۴۸ رآکتور هسته ای در ۳۰ کشور جهان وجود دارد و ۵۷ رآکتور نیز در دست ساخت است که بیشتر آنها در آسیا هستند و حدود ۳۰ کشور علاقمند به آغاز بهره برداری از انرژی هسته ای هستند. 
در حالی که کنفرانس ابوظبی یک کنفرانس کاملا تخصصی و فنی برای بررسی راهکارهای توسعه برق هسته ای بود و آمانو نیز در سخنرانی خود اشاره ای به ایران نکرد ، اما نماینده آمریکا در سخنرانی خود در این کنفرانس بار دیگر مساله 'نظارت آژانس بر برنامه هسته ای ایران' را مطرح کرد و گفت: آمریکا قویا آژانس را تشویق می کند تا از تمام اختیارات خود برای تایید پایبندی ایران به تمام تعهدات مرتبط با هسته ای مطابق برجام ، استفاده کند. 
این در حالی است که آژانس تا کنون هشت بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و آمانو نیز در کنفرانس خبری در ابوظبی گفت: ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای با قدرت های جهانی پایبند است و بازرسان آژانس در تلاش های راستی آزمایی خود با مشکلی مواجه نیستند. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.