به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز در نشست خبری با رسانه ها در محل نمایشگاه مطبوعات با اشاره به جدیدترین مصوبات مجلس شورای اسلامی در این شورا اظهارداشت: طرح استفساریه تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری، طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر و لایحه موافقتنامه همکاری میان دولت های ایران و جمهوری آذربایجان درباره کاهش پیامدهای شرایط اضطراری از سوی شورای نگهبان بررسی شد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

کدخدایی افزود: لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور در شورای نگهبان بررسی شد و دو ایراد نسبت به آن اعلام شد؛ که مجلس شورای اسلامی باید بررسی و برطرف کند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف عضو زرتشتی شورای شهر یزد که سلب عضویت شده است، چیست؟ تصریح کرد: تکلیف همه اجرای قانون است.

کدخدایی در توضیح این مسئله گفت: فقهای محترم شورای نگهبان به استناد اصل ۴ قانون اساسی و تبصره ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس معمولا درخصوص مواردی که خلاف شرع تشخیص دهند از جمله در رابطه با مصوباتی که قبلا وجود داشته وارد عمل می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۳۰ مورد مشابه این هم داشته ایم؛ فقهای شورای نگهبان تبصره ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها را که مربوط به قبل از انتخابات این دوره بوده خلاف شرع تشخیص داده بودند که مراتب به رئیس جمهور محترم اعلام شده بود که ایشان هم به وزیر کشور دستور اجرا داده بود اما اینکه چرا اجرا نشده بحث دیگری است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مباحث اخیر هم مربوط به شکایتی است که در دیوان عدالت اداری مطرح شده و ربطی به شورای نگهبان ندارد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا مطابق قانون اساسی امکان حضور اقلیت ها در مجلس حضور دارد اما امکان حضور آنها در شورای شهر نیست، اظهار داشت: در رابطه با حضور اقلیت های دینی در مجلس نص صریح قانون اساسی در حدود ۱۳ و ۶۴ وجود دارد که بر اساس در حوزه هایی که اقلیت ها حضور دارند با رای خود آنها یک نماینده از میان آنها انتخاب می شود، اما در رابطه با شوراهای شهر و روستاها چنین تصریحی نداریم.

وی اضافه کرد: ایراد شورای نگهبان هم همین بوده که اقلیت ها نمی توانند در مناطقی که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند انتخاب شوند؛ به همین جهت اطلاق این تبصره را مغایر شرع تشخیص دادند.

بررسی های کارشناسی درباره «رجل سیاسی» همچنان ادامه دارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره سرانجام بررسی و تفسیر مفهوم رجل سیاسی و مذهبی به عنوان شرایط رئیس جمهور گفت: در یکی دو هفته اخیر که فرصت بیشتری داشتیم که اصل ۱۱۳ قانون اساسی و شرایط ریاست جمهوری را بررسی کنیم؛ پژوهشکده شورای نگهبان نظرات کارشناسی بیشتری را برای اعضای شورا ارسال کرد.

کدخدایی ادامه داد: مباحث در این رابطه همچنان ادامه دارد و بعد از حصول نتیجه اطلاع رسانی می شود.

وی همچنین درباره نشست سه جانبه مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات خاطرنشان کرد: هر سه شنبه این جلسات کارشناسی برگزار می شود و اخیرا هم رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گزارشی ارائه کرد؛ مباحث در حال جمع بندی است و به مراجع بالاتر ارائه می شود.

بیگانگان پایشان را از گلیم خودشان درازتر نکنند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سال دیگری درباره اظهار نظر نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوع عضو زرتشتی شورای شهر یزد با تبعیض نژادی عمل کرده است، اظهار داشت: این یاوه گویی ها تمامی ندارد؛ جمهوری اسلامی  ایران در طول این ۳۸ سال تعهداتش را نسبت به اقوام و اقلیت ها نشان داده و در تمامی عرصه ها شاهد حضور اقلیت ها بوده ایم.

وی افزود: آنچه در جمهوری اسلامی جریان دارد، مطابق قوانین و مقرارات است و شورای نگهبان نیز کاری فراتر از قانون نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اگر اشکالاتی هم هست از طریق قانونی مطرح می شود و نیازی به اظهارات بیگانگان نیست و بهتر است آنها پایشان را ازگلیم شان درازتر نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.