به گزارش اقتصادنیوز ، به‌نظر می‌رسد که عرضه ارز نیز در این روز تغییر خاصی نسبت به روزهای قبل نداشت و علت افزایش را باید در سمت تقاضا جست‌وجو کرد. به گفته بازیگران باتجربه بازار، با توجه به شدت تقاضا، اگر قیمت دلار در کانال‌های پایین‌تر حضور داشت، احتمال داشت که قیمت دلار با نوسانات بیشتری مواجه شود، حال آنکه با سیاست مناسب بازارساز در تعدیل قیمت‌ها در مهرماه و پذیرش کانال ۴هزارتومانی، زمینه تغییرات شدید قیمت کاهش یافته است.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت یکی دیگر از عواملی که مانع از افزایش نوسان شده است، سطح قیمتی دلار بوده است؛ چراکه ریسک خرید را برای معامله‌گران بالا برده است. معامله‌گران برای خرید ارز در سطح ۴ هزار تومانی احتیاطی بیشتری از خود نشان می‌دهند، حال آنکه اگر قیمت در کانال پایین‌تر بود، بی پرواتر اقدام به خرید می‌کردند و با افزایش شدید نوسانات به تبع آن میزان خریداران نیز بالاتر می‌رفت. در کنار تعدیل مناسب قیمت در مهرماه، یکی دیگر از اقدامات مناسب بازارساز در ابتدای هفته شکست صف خرید یورو با عرضه مناسب بود و این ارز در روز یکشنبه تنها ۲۰ تومان رشد کرد.  تحت‌تاثیر رشد بهای دلار، سکه تمام بهای آزادی نیز در مسیر صعودی قرار گرفت و با ۷ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید. این سومین افزایش پیاپی فلز گرانبهای داخلی بود.

انواع تقاضا در بازار

براساس گفته‌های فعالان، روز یکشنبه تقاضاهای متفاوتی در بازار ارز حضور داشت که قیمت دلار را تحریک می‌کرد. فعالان به‌طور مشخص به ۴نوع تقاضا بیشتر اشاره کردند: تقاضای واقعی، تقاضای بیرونی، تقاضای احتیاطی و تقاضای آتی‌بازان.

مشروح این گزارش را {اینجا} بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.