به گزارش خبرآنلاین،‌ موضوع سپنتا نیکنام همچنان موضوع داغی است که از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود. علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلبی بود که با انتقاد از تبعیض ناروا گفت: موضوع شورای شهر و اقلیت های دینی که شما ورود داشتید به فال نیک می گیریم. اینکه شما وارد موضوع شدید،‌ممنون هستیم. جای تاسف دارد که موضوعی به این روشن نزدیک به دو ماه محل مناقشه قرار بگیرد و سران قوا ورود کنند،‌ امیدواریم به گونه ای مدریت شود که این شائبه ایجاد نشود که نظام مشکلی با اقلیت های مذهبی دارد.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر به شرح نکات قانونی این موضوع پرداخت و گفت: من فکر میکنم این موضوع که شما گفتید دغدغه بسیاری از آقایان است و اقداماتی صورت گرفته است. اقلیت های مذهبی قوانین ثابتی دارند و در مورد شوراها ما قانونی داریم که برای سالهای قبل است، که عضویتشان از نظر قانون قبول است.

رئیس مجلس تأکید کرد: مطلبی که شورای نگهبان اعلام میکند به اصل ۴ قانون اساسی استناد میکند که در این اصل گفته است همه قوانین باید مطابق با موازین اسلامی و شرعی باشد که تشخیصش با شورای نگهبان است،‌ آن موقع این اصل را گذاشتند تا در باقی اصول هم مورد توجه قرار گیرد. دوستان شورای نگهبان می گویند که براساس این اصل ۴میتوانیم در مورد قوانین که مصوب شده اند، اظهار نظر کنیم.

او به تفسیر نگاه مجلس به اصل ۴ قانون اساسی زد و اینگونه توضیح داد: ما می گوییم  وقتی در اصول قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان در قوانین مجلس ۱۰ روز برای نظر دادن وقت دارند و اگر زمان کافی نبود ۱۰ روز تمدید می شود و اگر اظهار نظر نکنند رئیس مجلس باید به عنوان نظر قطعی به دستگاه‌ها اعلام کنند،. دیگر اظهار نظر مجدد معنی ندارد و کشور را به هم میریزد.

لاریجانی معتقد است:« اگر این استدلال را بپذیریم که ما قانونی را بگذاریم و بعد شورای نگهبان دو دوره ۱۰ روزه وقت بگیرد، اظهار نظر کند و بعد این ابلاغ شود- مثل همین قانون شوراها-  و بعد در سالهای مطابق این اصلد شورای نگهبان بیاد این قانون را رد کند،‌ به نظر من فلسفه وجودی مجمع تشخیص برای اصلاح مواردی که اختلاف بین ما و شورای نگهبان است از بین می‌رود. چون ممکن است ما موردی را درست تشخیص دهیم اما شورای نگهبان بگوید اشکال شرعی دارد. ما اصرار کنیم و موضوع به مجمع تشخیص برود و تصویب شود. اما وقتی تصویب شد چند سال بعد بگوید این موضوع از نظر شرعی مشکل دارد و آن را رد کند.»

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: لذا این منطق به نظر من منطق قوی نیست.‌منطق قوی این است که این اصل ۴، براساس صورت جلسه خبرگان که دیدیم ، آنجا نگرانی این بود که همه قوانین در راستای شرع باشد، مرحوم شهید آیت پیشنهاد دادند که بنویسیم قوانین و دستورالعمل ها و آیین نامه. که این در پروسه تصویب  تبدیل به این شد که این برهمه قوانین اطلاق دارد.

او با بیان این نکته تاریخی که «همانجا آقای مکارم گفتند که اینکه مدام تکرارم میکنیم اصول مختلف براساس موازین اسلامی، یک جا بگویم و مدام تکرار نشود.»، روایتی هم از مرحوم شهید بهشتی نقل کرد:«مرحوم شهید بهشتی میگویند این حرف درستی است، بعد تصمیم میگیرند که بگویند براساس موازین شرعی و اسلامی که مدام تکرار نشود،‌نه اینکه این اصل حاکم بر اموری شود که الان در قانون اساسی تصویب شده است.»

لاریجانی با اشاره به تفاوت برداشت شورای نگهبان و مجلس در این موضوع،‌ تصریح کرد: به نظر میرسد که یک تفاوت برداشت وجود دارد. در مورد قانون شوراها ما به مسائلی که در خود مجلس خبرگان مطرح بود،‌مراجعه کردیم.‌آنجا مطرح شد که وقتی شوراها را اسلامی میگذاریم یعنی اقلیت ها نمیتوانند وجود داشته باشند؟ مثلا در یک بیمارستانی که شورایی تشکیل شد و یکی از اقلیت ها در آن شورا بود اشکال دارد؟ ‌آنجا شهید بهشتی میگویند،‌نه،‌این اسلام که میگذاریم یعنی اینکه براساس اسلام اداره شود. ولی حضور آنها منعی ندارد. بنابراین رجوع به این روایت ها نشان میدهد که مقصودشان این نبوده است.

رئیس مجلس تأکید کرد: در همه صورت برداشت اعضای شورای نگهبان این که من دارم،‌ نیست و آنها میگویند برداشتشان از اصل ۴ این است که وقتی ما تشخیص دادیم که براساس اسلام نیست، هر زمان آن رامیتوانیم رد کنیم. نکته آخر که حتی اگر اینگونه تفسیر میکنند،‌باید از طریقش انجام شود،‌ یعنی اگر فرض کنیم در این قانون هم اگر شورای نگهبان تشخیص دادند که غیر شرعی است و سال های بعد از تصویب میتوانند قانون را عوض کنند،‌ باید به مجلس بگویند تا قانون را عوض کند.‌ جای دیگر نمی تواند وضع قانون کند. یک اختلاف این شکلی ایجاد شده است. من گمان میکنم دو برداشت متفاوت است و باید جایی این حل شود. باید این دو برداشت خارج از بحث های رسانه ای حل شود.

در ادامه جلسه مصطفی کواکبیان هم در تذکری به موضوع نیکنام گریزی زد. او که گفت بگذارید ابتدای صحبت‌هایم را با یک شوخی شروع کنم. به اصولگرایان مجلس طعنه زد و گفت: من یک شوخی کنم.‌امروز جلسه جالبی داشتیم و عزیزان اصولگرا جایشان را به اصلاح طلب ها دادند و از آقای غلامی خوب دفاع کردند. حالا یا آقای روحانی خیلی مطلوب اصولگراها شده است یا واقعا اصولگراها اصلاح طلب شده اند. در هر حال ما از رای آوردن این دو وزیر خوشحالیم.

او در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای عضو زرتشتی شورای شهر یزد،‌ هم اظهار کرد: شما در مورد نیکنام بسیار توضیح خوبی دادید اما جناب آقای رئیس اصل ۷۱ قانون اساسی به صراحت میگوید که مجلس میتواند در عموم مسائل قانون گذاری کند،  من بحثم این است که فرمایش شما مستدل بود اما آنچه اتفاق افتاده،‌این است که سه ماه نمیگذارند یک هموطن زرتشتی به شورا برود. این مجلس به این شکل مجلس را از حیز انتفاع می اندازد.

لاریجانی در پاسخ به تکرار این تذکر از سوی کواکبیان،‌ تکرار کرد: راهش همین است. شورای نگهبان مرجعی است که باید همه قوانین را نظر دهد. بحث سر این است که از طریقش این کار را انجام دهند و حیطه اش مشخص شود. این بحث علمی است که باید جایگاهش روشن شود و داریم پیگیری میکنیم و انشاءاله جواب بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.