به نوشته روزنامه شرق؛ او با اشاره به اینکه این حداقل انتظار معقول از دستگاه‌های امنیتی در نظام جمهوری اسلامی است، نوشته: «دستگاه‌های امنیتی برای انجام ذاتی مأموریت‌های خود موظف به جلب و بازجویی از افراد مظنون هستند که این اقدام باید با حکم قاضی و رعایت شئون اسلامی، اخلاقی و انسانی صورت گیرد. طبیعی است که اگر در این فرایند از افراد مظنون رفع اتهام شد، باید از آنان عذرخواهی شود و اگر در حاشیه دستگیری، اخبار و شایعاتی علیه آنان ایجاد شده باشد، صراحتا توسط دستگاه‌های مربوطه تکذیب شود. این حداقل انتظار معقول از دستگاه‌های امنیتی در نظام جمهوری اسلامی است. متأسفانه به مواردی برمی‌خوریم که علیرغم ضایعات روحی و جسمی به بازداشت‌شدگان و رفع اتهام کامل از آنان در یک پروسه زمانی طولانی هیچ گونه تلاشی جهت اعاده حیثیت از آنان صورت نمی‌گیرد. 

 

وی در ادامه نوشته است: پیشنهاد می‌کنم مجلس شورای اسلامی با قید فوریت ماده‌واحده‌ای در این خصوص تصویب کند». 

 

او به ماجرای بازداشت طاهره قیومی اشاره کرده و نوشته است: «مدیر سابق مرکز ارتباطات و اطلاعات و تبلیغات ریاست‌جمهوری به‌عنوان مظنون در ارتباط با همکاری با سایت‌های ضدانقلاب خارجی دستگیر و مدتی بازجویی می‌شود. سرکار خانم طاهره قیومی سابقه روشنی در کشور دارد. او که از دو بیماری سخت نیز رنج می‌برد، پس از طی مراحل مختلف آزاد می‌شود. همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی هم به این نتیجه رسیدند که ایشان بی‌گناه است ولی هیچ‌کس حاضر نیست این بی‌گناهی را مکتوب کند که او بتواند به حیات طبیعی و ادامه خدمت خود برگردد».

 

ضرغامی با اشاره به اینکه دفتر ریاست‌جمهوری هم در این زمینه مقصر است و او را در بدترین شرایط تنها گذاشته، نوشته است: «ای‌کاش حمایت‌هایی که از برخی متهمان وابسته به آنان می‌شود از این مدیران بی‌پشتوانه هم صورت می‌گرفت». 

 

تصویر متفاوت ضرغامی 

ضرغامی این روزها سعی می‌کند در سکنات و گفتارش تصویر یک اصولگرای متفاوت را به نمایش بگذارد؛ مثلا اولین‌بار او بود که خبر عذرخواهی حجت‌الاسلام قرائتی از «آقای دوربینی» را رسانه‌ای کرد یا مثلا در حوزه سبک زندگی به مواردی توجه دارد که معمولا خط قرمز دیگر اصولگرایان است. چند‌وقت پیش در کانال تلگرامی خود عکس یک سگ خانگی به نام تدی را که گم شده بود منتشر کرد و نوشت: «خواستم در مورد شایعات مربوط به رئیس قوه قضائیه بنویسم، دیدم تکذیب‌های پی‌درپی مسئولان رده‌بالای اطلاعات و دیگر مقامات مهم کشور، دیگر جایی برای بنده نگذاشته است. آن شایعات را مهم نمی‌دانم. فکر می‌کنم خبر گم‌شدن «تدی» مهم‌تر است!! تازگی‌ها آدم‌ها را بیشتر درک می‌کنم. هرکس به هر دلیلی که شاد می‌شود، خوشحال می‌شوم. به شرطی که با این شادی، دیگری را غمگین نکرده باشد». 

 

او همین دو ماه پیش به دیدار حسین کروبی رفت و عکس و خبر آن را- البته با تأخیر- رسانه‌ای کرد. حسین کروبی بعدا گفت که ضرغامی به‌شدت دغدغه رفع حصر را داشت و تمایل داشت در این زمینه کاری بکند. 

 

توییت‌های اخیر ضرغامی هم قابل‌توجه است. وارد نقد حوزه‌هایی شده که اصولا اصولگرایان تمایلی به ورود به آن را ندارند؛ مثلا درباره شورای نگهبان در توییتر نوشته بود: «تجربه نشان داده که ضرورت توجیه افکار عمومی و ایجاد تعادل سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، باعث افزایش مستمر مشروعیت نظام شده است. هرچند هنوز دلایل مصلحت‌‌های نظام درباره ردصلاحیت تعدادی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۹۶ نسبت به افراد تأییدشده برای مردم روشن نشده است، ولی رعایت تعادل ۳-۳ تا حدی افکار عمومی را قانع کرد. معتقدم شورای نگهبان باید به مرّ اسلام و تشخیص شرعی و قانونی تصمیمات خود توجه کند و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی را به نهادهای دیگر مسئول بسپارد و نسبت به خلأهای قانونی در این زمینه تذکر دهد».

 

او درباره نظام پارلمانی هم که منتقدان آن عمدتا اصلاح‌طلبان بودند تا اصولگرایان، نوشته بود: «امکان جابه‌جایی قدرت و جریان‌های سیاسی در نظام ریاست‌جمهوری از نقاط قوت قانون اساسی است. معتقدم طرح نظام پارلمانی که اخیرا از طرف برخی نمایندگان مطرح شده، به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم سیاسی، به تضعیف جمهوریت نظام منجر می‌شود. نظام پارلمانی در ایران به‌سرعت به نظام لابی‌گری تبدیل می‌شود و کسانی که در این زمینه تخصص و مهارت دارند سرنوشت ملت را به دست می‌گیرند». اخیرا هم خبری آمده مبنی‌بر اینکه ضرغامی پست‌های اینستاگرامی‌اش را تبدیل به کتاب کرده است.

 

ضرغامی بعد از علی لاریجانی؛ یعنی از خرداد ۱۳۸۳ تا آبان ۱۳۹۳ به مدت ١٠ سال رئیس صداوسیما بود. یکی از نقاط ضعف مدیریت او بر صداوسیما، نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی سال ٨٨ بود؛ ماجرایی که بعدا زیاد درباره آن از ضرغامی پرسش شد و او هم مجبور شد توضیحات مفصلی درباره آن بدهد. اینکه توضیحات ضرغامی تا چه حد از سوی مخاطبانش پذیرفته شده است، مشخص نیست. 

 

نگاه حقوق‌دانان

 صالح نیکبخت، حقوق‌دان و وکیل دادگستری، درباره سخنان مطرح‌شده از سوی ضرغامی به «شرق» گفت: «صحبت‌های ایشان ناظر بر بی‌اطلاعی از قانون آیین دادرسی فعلی است. در این قانون اگر کسی تبرئه شود می‌تواند مطالبه خسارت ایام بازداشت کند و حتی در قانون جدید پیش‌بینی شده است اگر کسی تبرئه شود می‌تواند در روزنامه‌ها آگهی کند که من تبرئه شدم. چیزهایی که ایشان گفته است با قانون فعلی آیین دادرسی منطبق نیست، اگرچه وقتی آبروی کسی رفت، بازگرداندن آن به‌راحتی هم ممکن نیست». نعمت احمدی، حقوق‌دان و وکیل‌ دادگستری، درباره ضرورت دلجویی از متهمان و پیشنهاد مطرح‌شده از سوی ضرغامی به «شرق» گفت: «ای‌کاش آقای ضرغامی به این صورت درخواست می‌کردند که طرحی به مجلس داده شود که مانع از این شود که تا اتهام کسی در دادگاه صالحه مشخص نشده است علیه او مطلبی گفته نشود. این جای تعجب است که کسی که ۱۰ سال رئیس عریض‌وطویل‌ترین رسانه کشور بوده است، بپذیرد علیه افرادی که گناهی ندارند شایعه‌پراکنی کنیم و بعد از مدتی که سوءاستفاده شد و حیثیت آن فرد خدشه‌دار شد، بگوییم از او اعاده حیثیت شود. این مخالف قوانین کشوری است. ما باید جلوی این مطلب را بگیریم».

 

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که مانع کار رسانه‌ها شویم؛ در کشورهای دموکراتیک رسانه‌ها در بررسی و ابراز نظر درباره افراد آزاد هستند، گفت: «کاش شما این امتیاز را برای همه در نظر بگیرید اگر در کشورهای دیگر آزادی آن‌طور است که همه می‌توانند بنویسند، طرف مقابل هم از این امتیاز برخوردار است که دفاع کند؛ مثلا آقای احمدی‌نژاد در صداوسیما به همه تهمت زد. مشخصا به آقای هاشمی و فرزندانش اتهام زد. توجه داشته باشید آن زمان آقای هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. مرحوم آیت‌الله هاشمی درخواست کرد که به او وقت پاسخ‌گویی بدهند، اما چه شد؟ هیچ. او هاشمی‌رفسنجانی بود، نتوانست از خود دفاع کند، چه رسد به مابقی افراد...».

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.