به گزارش مهر  سرانجام انتخابات سراسری اتریش برگزار شد. در این انتخابات بر اساس نتایج اولیه که بر اساس شمارش آراء برخی شعب اخذ رای اعلام شده است، حزب محافظه کار مردم به ریاست سباستین کورتس، وزیر امور خارجه این کشور با کسب بیش از 31 درصد آراء قدرتمندترین حزب شد.

حزب راست افراطی "آزادی" نیز توانست در این انتخابات ۲۶ درصد آرا را با خود اختصاص دهد. حزب سوسیال دموکرات نیز در این انتخابات ۲۶ درصد آرا را کسب کرد. با توجه به اختلافات شدیدی که میان دو حزب سوسیال دموکرات و حزب مردم بر سر موضوعاتی مانند صدر اعظمی کورتس وجود دارد، احتمال تشکیل دولت ائتلافی میان آنها تقریبا ناممکن است. تشکیل ائتلاف حزب مردم و حزب آزادی اتریش در این شرایط بسیار محتمل است.

یکی از مواردی که هر دو حزب مردم و آزادی نسبت به آن اتفاق نظر دارند، اعمال محدودیتهای شدید در زمینه پذیرش مهاجرین است. این دو حزب، هر دو منتقد شدید سیاستهای اتحادیه اروپا در این خصوص هستند. با این حال مسئله می تواند در آینده برای اروپای واحد بغرنج تر شود! اتریش در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ ریاست ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت. از این رو، سایه حزب افراطی آزادی بر معادلات اروپای واحد از این پس پررنگ تر خواهد شد.

این نخستین بار است که در اروپا یک حزب وابسته به راست افراطی می تواند وارد معادلات سیاسی و اجرایی یک کشور شود. اگرچه ورود احزاب راست افراطی به پارلمان اروپا در بروکسل(در جریان انتخابات پارلماین سال ۲۰۱۴) مسبوق به سابقه بوده و حتی در برخی کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان  و سوئد شاهد راهیابی و حضور پررنگ  احزاب راست افراطی به پارلمان این کشورها هستیم، اما هیچ گاه احزاب وابسته به جریان راست افراطی عملا نتوانسته اند در روند تشکیل دولت ائتلافی وارد معادلات سیاسی کشورهایشان شوند.

همواره در اکثر کشورهای اروپایی بر سر پذیرش احزاب راست افراطی در پروسه تشکیل دولت ائتلافی مقاومت وجود داشته است. به عنوان مثال در کشور آلمان، حزب دموکرات مسیحی هرگز حاضر به ائتلاف با حزب جایگزینی آلمان (که سومین حزب قدرتمند این کشور محسوب می شود) نیست. در کشور سوئد نیز حزب دموکرات که وابسته به جریان راست افراطی می باشد، سومین حزب قدرتمند در پارلمان محسوب می شود اما با این حال، هیچ یک از جریانهای راست میانه و چپ میانه حضار به ائتلاف با آن نیستند و دولتهای ائتلافی را بدون حضور آن تشکیل می دهند.

با این حال در اتریش چنین قاعده ای برای نخستین بار نقض شده است! هم اکنون حزب آزادی اتریش نه تنها وارد معادلات سیاسی کشورش خواهد شد، بلکه در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ نیز در کسوت یکی از روسای دوره ای اتحادیه اروپا ایفای نقش می کند.این مسئله فاجعه ای بزرگ برای اروپای واحد محسوب می شود.

مقامات اروپایی هم اکنون تحولات سیاسی جاری در کشور اتریش را با نگرانی خاصی رصد و تحلیل می کنند. راهیابی حزب آزادی اتریش به قدرت می تواند مقدمه ای برای خیز دیگر احزاب افراطی اروپا و ورود آنها به قدرت باشد. در این صورت، حیات اروپای واحد با تهدیدات زیادی مواجه خواهد شد و حتی احتمال خروج برخی کشورها از منطقه یورو و اتحادیه اروپا  افزایش خواهد یافت. احزاب راست افراطی، به طور کلی رویکردی ملی گرایانه داشته و از اصلی ترین مخالفان اسلام گرایی و مهاجرت در کشورهایشان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.