به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمد نهاوندیان روز یکشنبه در همایش بزرگ همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در تهران گفت: برداشتن روادید، می‌تواند به گسترده‌تر شدن همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیانجامد.

وی با مرور گذرای ۱۴ سال تحولات  در عراق و ایران گفت: امروز عراق، متحدتر از همیشه و ایران تواناتر از همیشه  آماده اند که یک همکاری اقتصادی مستحکم را بنا نهند.ایران در تجربه تحریم اقتصادی، این درس‌ بسیار گرانقدر را آموخت که با اتکاء به خود و در عین حال با ارتباط عزتمندانه با جهان می‌تواند توطئه‌های دشمنان را ناکام کند و اکنون با افتخار نه فقط در صحنه سیاست، بلکه در صحنه اقتصاد نیز شاهدیم که میزان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از اراده‌های ایران‌ستیزانه در گوشه‌های دیگر جهان، به کمترین میزان رسیده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به سخنان ضد ایرانی اخیر رییس جمهور آمریکا  گفت: سخنرانی ترامپ نه تنها هیچگونه تأثیر التهاب‌انگیزی بر بازارهای ایران نداشت، بلکه فعالان اقتصادی نیز در کنار فعالان سیاسی، به سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی آقای ترامپ پاسخ دادند و این نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مؤثر واقع شده و دولت و ملت در اقتصاد ایران، همراه، همگام و هم‌هدف حرکت می‌کنند.

دکتر نهاوندیان ، مواضع صریح اتحادیه اروپا در حمایت از ایران و مخالفت با سیاستهای آقای ترامپ در قبال برجام و دیدگاه های ایران ستیزانه وی را  نشانگر پیروزی ایران در توافق برجام دانست و گفت: این  نتیجه توفیق رویکردعزتمندانه دیپلماسی و اقتصاد ایران است که همزمان هم با دنیا مذاکره براساس منطق می‌کند و هم در پایه‌ها و شاخص‌های ثبات اقتصادی خود،  قدم‌های بسیار پرمعنا برمی‌دارد.

وی کاهش تورم و همزمان آغاز رشد اقتصادی و قوت اقتصاد کلان ایران را  در توفیق مذاکره کنندگان ایرانی در روند مذاکرات برجام بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: پس از برجام، جهانیان به عینه ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناختند و  اکنون مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی خصوصی و دولتی در گزارش های خود، ایران را امیدوارکننده‌ترین اقتصاد نوظهور جهان و یک فرصت سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری معرفی می کنند.

معاون اقتصادی رییس جمهور اختصاص رتبه نخست نرخ رشد اقتصادی در جهان به ایران را در سال گذشته آغاز راه  خواند و تاکید کرد : ایران امروز تواناتر از همیشه در کنار عراق، می‌خواهد توسعه منطقه‌ای را دنبال بکند. در روابط بین ایران و عراق، می‌توانیم رویکرد تجاری و توسعه‌ای با هم داشته باشیم و این دو نه تنها مغایر و در مقابل هم نیستند بلکه مکمل یکدیگرند. رویکرد تجاری می‌تواند سریع انجام و با همان سرعت نیز قطع شود اما رویکرد توسعه‌ای می‌تواند قدری زمان‌بر باشد اما ماندگاری بیشتری دارد و بلندمدت است.

دکتر نهاوندیان با تاکید بر اینکه "برای ملت‌ها در انتخاب مسیر توسعه‌شان،  یک انتخاب وجود دارد وآن این است که توسعه تنها یا توسعه با هم؛ توسعه منزوی یا توسعه مشترک"، گفت: ایران و عراق باید رویکرد توسعه با هم و مشترک را اتخاذ کنند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که "مؤلفه‌های توسعه مشترک چیست؟"، توضیح داد: سرمایه گذاری روی ذخایر مشترک و بهره گیری از فرصت های مکمل در اقتصادهای یکدیگر و فرهنگ مشترک ، از جمله این مولفه های مشترک است. شما کدام دو کشور را در دنیا می‌توانید پیدا کنید که در حوزه فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم، اینقدر عناصر مشترک داشته باشند.

معاون اقتصادی رییس جمهور ، راهپیمایی اربعین را پرشکوه‌ترین تجلی این اشتراکات فرهنگی بین دو ملت ایران و عراق دانست و گفت: گاهی در مذاکرات رسمی به بعضی از طرف‌های غربی گفته‌ام، این نگرانی‌هایی که بعضی مقامات آمریکایی ‌ابراز می‌کنند که چرا ایرانی‌ها در عراق اینگونه روابط دارند،‌این نشان جهالت و غفلت است. این روابط لزوماً روابط سیاسی نیست بلکه ریشه در روابط فرهنگی دارد و این خانواده‌ها هستند که با هم در ارتباط بوده و هستند و این عواطف و علائق مشترک است.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه چرا به این سرمایه عظیم فرهنگی در بحث اقتصاد بی توجه باشیم، گفت: سرمایه فرهنگ مشترک می‌باید به کار توسعه مشترک بیاید. توسعه مشترک نیاز به نهادسازی دارد، کار تجارت را می‌َشود با یک مذاکره کوتا،ه با بازکردن ال‌سی و یا با یک قرار مبادله وجه  آغاز و به پایان رساند، اما کار توسعه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری مشترک  و تاسیس شرکت مشترک  و آغاز مطالعات علمی – فناوری مشترک دارد تا ماندگار شود.

وی با توصیه اکید در خصوص ضرورت همکاری‌های علمی و فناوری و بویژه در حوزه بیوتکنولوژی و آی سی تی گفت: از افتخارات ایران این است که الان در حوزه‌های اقتصاد نوین در اقتصاد دانش‌بنیان قدم‌های خوبی برداشته است. این تعجب آور است که در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، سهم ایران از مبادلات عراق بسیار کمتر از بعضی بخش‌ها همانند مواد غذایی و مصالح ساختمانی است در حالی که صنعت دارویی ایران افتخارات فراوانی را در این سال‌ها کسب کرده و قیمت‌ هم قابل قیاس نیست.

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به ضرورت دنبال کردن بحث ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین دو کشور،  تبدیل ایران به شریک دوم تجاری عراق را رضایتبخش خواند و در عین حال تاکید کرد: رفع موانع بانکی ضروری است و عراق از هیچ کشور دیگری در مناسبات بانکی با ایران نباید عقب‌ بماند.

دکتر نهاوندیان  سازماندهی و هماهنگی در ارتباطات بخش خصوصی ، روان شدن فرایند ترانزیت و همکاری های گمرکی را در توسعه روابط تجاری دو کشور مهم برشمرد و گفت: باید به سمت موافقتنامه تجارت ترجیحی و تجارت آزاد در آینده حرکت کنیم و تسهیل ویزا و برداشتن ویزا می‌تواند به همکاری‌های اقتصادی گسترده‌تر کمک کند.

وی کاهش بوروکراسی و برداشتن موانع از پیش رو فعالیت بخش های خصوصی ایران و عراق را از وظایف دو دولت ذکر کرد و با اشاره به اهمیت فعالیت ساماندهی شده میان اتاق های بازرگانی دو کشور و پرهیز از فرایندهای پراکنده ، تاکید کرد: بخش خصوصی دو کشور باید در کنار نگاه فوری کوتاه‌ مدت، به دوردست ها نیز بیاندیشد و ضروری است که از هم اکنون افق‌های ۱۰ ، ۲۰ و یکصد سال آینده مناسبات دو ملت پایه‌گذاری شود چرا که هر چه آینده‌نگرتر بیندیشیم و عمل کنیم، پایه‌های ارتباط دو کشور را مستحکم‌تر و توطئه‌های دشمنان دو ملت را خنثی‌تر کرده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.