به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه تبلیغات و مناظرات انتخاباتی لیبریا با جنب‌وجوش زیاد و بدون خشونت برگزار شد، طبق آمار ثبت شده ۲.۱۸ میلیون رای دهنده این کشور از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آرا خود را به صندوق‌های اخذ رای انداخته‌اند. این انتخابات تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه می‌یابد.

 

با پایان دو دوره سکان‌داری حکومت لیبریا توسط "الن جانسون سیرلیف"، اولین رییس جمهور زن آفریقا، مردم این کشور برای انتخاب رییس جدید دولت از میان تعداد قابل توجه ۲۰ نامزد که تنها یکی از آنان زن است، در این انتخابات شرکت می‌کنند.

از جمله نامزدهای این انتخابات می‌توان به ژرژ وه‌آ، چهره شاخص فوتبال، ژزف بواکای، معاون فعلی رییس جمهور، شارل برومسکین، فعال اپوزیسیون و الکساندر کامینگز، معاون سابق اجرایی کوکاکولا اشاره کرد.

ژرژ وه‌آ، فوتبالیست سابق لیبریایی که در میان نامزدهای این انتخابات حضور دارد، به عنوان شناخته شده‌ترین چهره این کشور از حمایت وفادارانه جوانان لیبریا برخوردار است و جوانان ۱۸ تا ۲۲ ساله نیز یک پنچم رای‌دهندگان این انتخابات را تشکیل می‌دهند. با این حال وعده‌های مبهم وه‌آ و زمان زیادی که در خارج از کشور به سر برده، انتقاداتی را برانگیخته است.

در این میان انتظار می‌رود بنونی اوری، سرمایه‌دار مخابراتی و میلیس جونز، رییس سابق بانک مرکزی لیبریا نیز آرا قابل‌ توجهی را از آن خود کنند.

سیرلیف که برنده مشترک جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۱ است، در سخنرانی روز گذشته خود خطاب به مردم لیبریا گفت: آینده کشور در دستان شماست و هیچکس بر اساس وابستگی حزبی، قومی، منطقه‌ای و قبیله‌ای شایسته رای شما نیست.

پیش‌بینی می‌شود نتایج رسمی اولیه این انتخابات، ۴۸ ساعت پس از پایان رای‌گیری اعلام شود. یک تحلیلگر نتایج انتخابات با احتمال بالا از کشیده شدن این رای‌گیری به دور دوم خبر داد و گفت، در صورتی که هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب ۵۰ درصد از آرا نشوند، دو نامزدی که بیشترین رای را در اختیار دارند در روز ۷ نوامبر به رقابت خواهند پرداخت.

ابراهیم البکری، تحلیلگر لیبریایی مسائل سیاسی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن به خبرگزاری فرانسه گفت: اننتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و بسیار محتمل است که دو نامزد برتر، نمایندگان دو حزبی باشند که در انتخابات گذشته نیز با هم رقابت کرده‌اند.

اما گذشته از نتایج این انتخابات، جامعه بین‌المللی از گذار تاریخ سراسر کودتا، ترور و تبعید دیکتاتورهای لیبریا به شرایطی پایدارتر پس از ۱۲ سال اداره این کور توسط دولت سیرلیف بسیار خرسند است.

لیبریا پیوسته با مشکلاتی همچون جنگ‌های داخلی و بحران ابولا روبه‌رو بوده که  این کشور را از رشد بازداشته و آن را در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار داده؛ این در حالی است که فساد پایدار نیز توسط دولت سیرلیف ریشه‌کن نشده است.

هنری فلومو، سخنگوی کمیسیون انتخابات ملی لیبریا به خبرگزاری فرانسه گفت، این انتخابات عمدتا مسالمت‌آمیز و با آرامش پیش رفته است و پیش‌بینی کمیسیون انتخابات این است که فرایند رای‌گیری نیز با همین شرایط ادامه یابد.

پلیس و ارتش لیبریا برای نخستین بار پس از خروج سال گذشته ماموران حفظ صلح سازمان ملل و پایان جنگ داخلی، بر امنیت انتخابات نظارت دارند.

این انتخابات همچنین تحت نظارت ناظران انتخاباتی از انجمن اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

سیرلیف در سخنرانی خود هشدار داده است: همه ما باید به نتیجه انتخابات که توسط کمیسیون انتخابات ملی اعلام می‌شود احترام بگذاریم.

این در حالی است که ادعای پیروزی برخی از حزب‌های شرکت کننده در انتخابات، نگرانی‌هایی را مبنی بر عدم پذیرش نتیجع انتخابات برانگیخته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.