به گزارش خبرآنلاین؛ قانون جدید معافیت و کسر خدمت فرزندان جانباز، آزاده و ایثارگر سوژه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده، به قدری که توانسته رتبه ۱تا ۶ برترین موضوعات توییتر را به خود اختصاص دهد. این قانون جدید پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از طرح اولیه آن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و بیش از ۶ ماه از تایید نهایی شورای نگهبان هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و بسیاری از فرزندان جانباز، آزاده و ایثارگر را بلاتکلیف گذاشته است.

بند (د) از ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم، توسعه قانون جدید معافیت خدمت وظیفه عمومی را به عنوان هفتمین بند به انتهای ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌کند. در صورت اذن فرماندهی کل قوا:

- فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر ماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه.

-فرزندان آزادگان به ازای هر ماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه

-فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه

گفتنی است با استناد بر این قانون اگر امتیازات فرزند جانباز، آزاده و ایثارگر به حد نصاب خاصی برسد ایشان کاملا از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهد شد.

کمبود سرباز سد راه قانون جدید معافیت فرزندان ایثارگر

اما چرا این قانون همچنان پشت درهای ساختمان سبز مجلس بلاتکلیف مانده است؟ حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس درباره علت طولانی شدن تصویب این قانون و مخالفت با آن بیان کرده است: در حال حاضر یک میلیون سرباز آماده اعزام به خدمت وجود دارد که زمانی بالغ بر ۸ ماه تا یک سال برای حضور آنها جهت انجام خدمت سربازی به طول می انجامد از این حیث سربازخانه‌ها استعداد پذیرش سرباز را ندارد. از طرف دیگر ستاد کل این موضوع را مطرح می‌کنند که براساس ماده ۸۹ برنامه ششم اگر سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر بخواهند از قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر استفاده کنند عملا با کاهش سرباز روبرو خواهیم شد.

با این تفاسیر از زمان طرح این قانون در برنامه ششم و بررسی آن در مجلس خبرهایی از تشکیل کمیته‌ای ۴ نفره‌ بین مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح برای پیگیری کسر خدمت فرزندان ایثارگران و رزمندگان و جلسه رئیس مجلس با سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح برای پیگیری اجرایی شدن قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران در رسانه‌ها منتشر شده است.

آخرین پیگیری‌های نمایندگان مجلس در باره این قانون به تذکر چند تن از نمایندگان در جلسه ۳۱ مرداد ماه امسال باز می گردد که محمدی، مافی، حسینی، سعیدی مبارکه، زرآبادی، جلودارزاده نمایندگان شهررضا، تهران، مبارکه، قزوین به وزرای دفاع و کشور تذکر کتبی خود را درباره تسریع در ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین مرتبط با معافیت و کسری خدمت فرزندان ایثارگران و جانبازان با وجود گذشت بیش از پنج ماه اعلام کرده‌اند.

قانون بلاتکلیف سربازی فرزندان ایثارگر در صدر موضوعات فضای مجازی

در این مدت فرزندان ایثارگر در انتظار برای اجرای قانون از طریق حضور در فضای مجازی و نرم افزارهای ارتباط جمعی از جمله توییتر و اینستاگرام خواستار اجرای سریع و بدون تغییر این قانون شده‌اند تا آنجا که کسری خدمت ایثارگران امروز برترین و داغ‌ترین موضوع توییتر بوده است. عبارات #کسری_خدمت، #معافیت_و_خرید_خدمت_فرزندان_ایثارگر رتبه 1 تا 6 برترین موضوعات توییتر را به خود اختصاص داده‌اند. متاسفانه خانواده‌های ایثارگر در پاسکاری‌های مکرر مسئولان و بدتر از آن بی مهری برخی از آن ها قرار گرفته اند. بسیاری از فرزندان ایثارگران در اثر عدم اجرای قانون و انتظار برای آن وارد غیبت شده‌اند، برخی از آنان شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند، بخشی از آنان نیز برای تشکیل خانواده و ازدواج دچار مشکل شده‌اند و حتی برخی از آنان با اندوه فراوان از تحصیل در دانشگاه جامانده‌اند.

شاید امروز، روزی سرنوشت‌ساز برای فرزندان جانباز، آزاده و ایثارگر باشد. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با مهر از جلسه روز دوشنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که با حضور او و حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس برگزار می‌شود خبر داده است. جلسه‌ای که قرار است در آن تصمیمات نهایی در مورد قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران، خرید خدمت سربازی طبق قانون بودجه ۹۷، اعطای گواهینامه به سربازان و یا سرباز فراری‌ها بررسی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.