به گزارش ایسنا، ترکی الفیصل، که سابق بر این رئیس سازمان اطلاعات عربستان بود و از بنیانگذاران بنیاد فیصل نیز محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی NTV روسیه به صحبت پرداخت.

پادشاه عربستان می‌خواهد به مسکو بیاید. همانطور که می‌دانید عربستان تغییرات زیادی کرده است. فکر می‌کنید این تغییرات بر مذاکرات قریب‌الوقوع تاثیر می‌گذارد یا خیر؟

ترکی الفیصل: پادشاه ما به روسیه می‌آید و من فکر می‌کنم که مطالب زیادی را می‌خواهد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران در فدراسیون روسیه در میان بگذارد. این تنها پادشاهی عربستان نیست که تغییر کرده بلکه فدراسیون روسیه نیز در حال تغییر است و ما دارای اشتراکات زیادی هستیم و تلاش می‌کنیم تا آینده را بهبود بخشیم. ما مسائل مشابهی در زمینه تولید انرژی داریم. بازار نفت بر روسیه و عربستان اثر می‌گذارد بنابراین، اقدامات ما در تلاش برای ایجاد ثبات در این بازار به نفع هر دو کشور است. ما در خاورمیانه هم اشتراکات داریم. ما شاهد تاثیر روزافزون روسیه بر اوضاع سوریه هستیم. عربستان نیز منافع برابری در اوضاع سوریه و برقراری صلح و ثبات برای مردم سوریه دارد. همچنین، درباره خاورمیانه، لیبی، یمن،‌ عراق، ایران و اوضاع کردها در شمال عراق من فکر می‌کنم که این پادشاه عربستان و پوتین هستند که باید موضعی مشترک را برای همکاری در این زمینه بیابند.

سابق بر این رئیس سرویس اطلاعات عربستان بودید و تصویری واضح از آنچه که از آغاز هزاره رخ داده، دارید. فکر می‌کنید که در سوریه دارد چه اتفاقی می‌افتد؟ تا آنجاییکه من می‌دانم این است که عربستان حالا تصمیم گرفته که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تا زمان برگزاری انتخابات بعدی در قدرت بماند و سوری‌ها خودشان تصمیم بگیرند. آیا فکر می‌کنید که جنگ داخلی در سوریه تمام می‌شود و داعش شکست می‌خورد؟"

ترکی الفیصل: نخست اجازه دهید که موضعم را مشخص کنم. من یک مقام دولتی نیستم و هیچ آگاهی از اطلاعات، مسائل دیپلماتیک و ارتباطات رسمی میان دولت‌ها در حال حاضر ندارم. تصویری هم از گزارش‌های اطلاعاتی، دیپلماتیک و سایر ارتباطات رسمی میان دولت‌هایمان ندارم. آنچه می‌دانم از مطالب روزنامه‌ها و بیانیه‌های رسمی از سوی رهبرانمان است. عقیده بنده این است که جامعه بین‌الملل به صورت مجرمانه‌ای نسبت به اوضاع در سوریه بی تفاوت است و اجازه داده تا این جنگ اینقدر طولانی شود. کشتارهای گسترده در سوریه با وجود تمام اقدامات از سوی طرف‌های درگیر در جنگ همچنان روزانه ادامه دارد. من از جامعه بین‌الملل می‌خواهم که تحت رهبری عربستان، روسیه، آمریکا، سازمان ملل، ترکیه و ایران به این اجماع نظر برسند که کشتارها باید متوقف شود. به قدر کفایت جنگ افزار نظامی در سوریه مستقر است که بتوان با آن این کشتار را متوقف کنند. اگر نیروهای روسی، ایرانی، ترکی، آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف در سوریه توافق کنند که کشتار بیشتری نباید صورت گیرد، ما نه تنها در مناطقی که به دنبال آتش بس هستیم بلکه در تمام سوریه به این آتش بس می‌رسیم و هر طرفی که مخالف آتش بس است، باید مجازات شود. جهان می‌تواند چنین کاری را انجام دهد اما متاسفانه تا به امروز این کار را نکرده است. به نظرم، بدون توجه به تمایلات خوبی که ما و شما ممکن است درباره صلح در سوریه داشته باشیم، بدون یک آتش بس اجرایی، تمامی مذاکرات محکوم به شکست هستند. از زمانیکه روسیه در دو سال قبل، در جنگ سوریه وارد عمل شد، بسیاری از آتش بس‌هایی که ما توافق کردیم، با شکست روبرو شدند، چون هیچ مکانیسمی برای اجرایی شدن آنها وجود نداشت. در جریان مذاکرات آستانه، روسیه، ترکیه و ایران توافق کردند تا مناطق امنی را در سوریه ایجاد کنند. ما درباره تلاش‌های روسیه، آمریکا و اردن برای ایجاد این مناطق در جنوب سوریه صحبت‌هایی را شنیده‌ایم اما هیچ مکانیسمی برای اجرای آنها وجود ندارد. زمانیکه ما یک آتش بس کامل در سوریه داشته باشیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مذاکرات ادامه یابد و مردم سوریه قادر خواهند بود درباره آینده خود تصمیم گیری کنند. من تمایل دارم تا این تفسیر شما را درباره موضع دشوار عربستان تصحیح کنم. عربستان هرگز نگفته که اسد باید رئیس جمهوری سوریه بماند. آنچه که ما می‌گوییم این است که این مساله به مردم سوریه بستگی دارد و ما نیازمند مکانیسمی برای کمک به آنها برای گرفتن چنین تصمیمی هستیم. اگرچه، مذاکرات در ژنو و در آستانه هنوز موفق به ایجاد چنین مکانیسمی نشده و زمانیکه به چنین مکانیسمی دست پیدا کردیم باید بگوییم که بشار اسد، رئیس جمهوری مشروع نیست. او نماینده مردم سوریه نیست. آنچه او انجام می‌دهد، کشتار مردم سوریه است.

اگر از دید روسیه به خاورمیانه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بازیکنان مختلف جهانی به دنبال منافع خودشان در سوریه هستند و صدای مردم سوریه به گوش نمی‌رسد. شما چه عقیده‌ای در این باره دارید؟

ترکی الفیصل: من با این مساله موافقم، به همین دلیل است که می‌گویم تمامی کشورهای دخیل در مساله سوریه باید برای یک آتش بس تمام عیار در سوریه موافقت کنند و آن را با سخت‌افزارهای نظامی در دسترس که در سوریه مستقر است، اجرایی کنند. من امیدوارم که منفعت در این باشد. چون روسیه، آمریکا، اروپا، ترکیه و ایران همگی می‌گویند که بهترین‌ها را برای مردم سوریه می‌خواهند بنابراین، آنها باید نشان دهند که نخستین گام توقف کشتارهاست.

همه درباره داعش و شکست آن صحبت می‌کنند، چرا شما فکر می‌کنید که درجه رادیکالی شدن به قدری بالاست که حتی ما نیاز داریم با عربستان برای مقابله با تروریسم مذاکره کنیم. می‌توانید این مساله را تشریح کنید؟

ترکی الفیصل: من به آنها "دولت اسلامی" نمی‌گویم. من از واژه عربی "فاحش" که هم قافیه "داعش" است، استفاده می‌کنم. فاحش در عربی به معنای زشت و زننده است. نخست اینکه آنها از آنچه "اسلامی" یا یک "دولت" تلقی می‌شود، گمراه شده‌اند. دومین دلیل من برای استفاده از واژه فاحش این است که القاعده و سایر گروه‌های تروریستی علایم بیماری هستند نه خود بیماری. بیماری در دمشق، بغداد و صنعا است؛ پایتخت‌های دولت- ملت‌هایی که کشورهایی فروپاشیده دارند و اجازه دادند تا این گروه‌های تروریستی از این ناکامی و فروپاشی‌های دولت‌ها به نفع خود استفاده کنند و خودشان دولت تشکیل دهند. به یاد بیاورید از کجا "فاحش" آغاز شد. از عراق تحت اشغال آمریکا. از آنجا بود که به سوریه نفوذ کرد؛ کشوری که زمانی رو به زوال گذاشت که دولت اسد سرکوب مردمش را آغاز کرد. این زمانی است که فاحش جا برای ایجاد دولت خود در رقه و جاهای دیگر در سوریه یافت. اگر ما درمان این بیماری را در صنعا، دمشق و بغداد آغاز کنیم، می‌توانیم با علایم آن نظیر القاعده و فاحش مبارزه کنیم، به همین دلیل است که امیدوارم اگر تمایلی در بخشی از جامعه جهانی برای پایان بخشیدن به کشتار در سوریه وجود داشته باشد، بتوانیم اجازه دهیم مردم سوریه یک دولت مشروع که قادر باشد با چنین انحرافاتی نظیر القاعده و فاحش مبارزه کند، تشکیل دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.