بورس بسته‌ای متنوع از ابزارهای مالی مانند سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار با درآمد ثابت و حتی صندوق‌های طلا که قیمت آن تحت‌تاثیر قیمت روز دلار و طلا جهانی است به سرمایه‌گذاران عرضه می‌کند. هر فرد می‌تواند با توجه به ریسک‌پذیری خود از این ابزار‌ها بهره ببرد. سرمایه‌گذارانی که انتظار سود‌های بالاتر را دارند و ریسک بیشتری می‌پذیرند به سراغ خرید و فروش و معاملات سهام می‌روند اما معامله در بازار سرمایه احتیاج به استراتژی‌های مختلفی دارد.

با این حال سوال‌هایی برای سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود که چرا استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

فعالان بازار سرمایه معتقدند باید با توجه به شرایط موجود از استراتژی‌های مختلفی استفاده کرد و به اصطلاح منعطف بود و با توجه به آن استراتژی‌ها بعد از حفظ اصل سرمایه به کسب سود پرداخت. یکی از مواردی که همیشه توسط سرمایه‌گذاران مطرح بوده و مدنظر قرار گرفته می‌شود این است که سرمایه‌گذار سهام را در کف قیمتی خریداری کند و آن را در سقف قیمت به فروش برساند. اگرچه این کار شاید ایده‌آل همه سرمایه‌گذاران باشد ولی در بسیاری مواقع نمی‌توان کف و سقف سهم را به راحتی تشخیص داد؛ به‌خصوص اگر سرمایه‌گذار به تازگی وارد این بازار مالی شده باشد.

اگرچه مهم است سرمایه‌گذار سهم را در چه قیمتی خریداری می‌کند ولی مهم‌تر این است که سهم تا چه قیمتی می‌تواند بالا برود و سهامداران را به سود برساند.  برای این منظور سرمایه‌گذار می‌تواند از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی استفاده کند ولی صرف آشنایی با این تحلیل‌ها برای سرمایه‌گذاری کافی نیست بلکه فرد باید کنترل هیجان در سرمایه‌گذاری را نیز در خود تقویت کند، همچنین تعیین حد سود و حد ضرر در بازار‌های سرمایه به همراه موارد ذکر شده در بالا می‌تواند کمک زیادی به سرمایه‌گذاری کند. البته به شرطی که فرد سرمایه‌گذار به استراتژی‌هایی که برای خود تعیین می‌کند، پایبند باشد. حد ضرر به این معنی است که وقتی قیمت سهم به حد مشخص و تعیین شده‌ای رسید باید آن را فروخت تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود و در حد سود باید محدوده‌ای را برای ذخیره سود و خروج از سهم در نظر گرفت.

اگر روند بازار و شاخص صعودی باشد بعد از رسیدن به حد سود بدون اینکه سهم به فروش برسد حد سود جدیدی را می‌توان تعیین کرد ولی اگر روند بازار نزولی و شاخص در حال اصلاح باشد باید بعد از رسیدن به حد سود به‌طور کامل از سهم خارج شد یا بیشتر سهم را در حد سود به فروش رساند. تعیین میزان حد سود و حد ضرر هر سرمایه‌گذار با توجه به ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی و دیدگاه زمانی کوتاه‌مدت یا بلندمدت وی متفاوت است ولی معمولا گفته می‌شود که حد ضرر هر سرمایه‌گذار نباید بیشتر از ۱۰درصد سرمایه وی باشد.

با توجه به شرایط امروز بورس و هیجانات زیاد اغلب سرمایه‌گذاران که تمایل زیادی به حضور در صف‌های خرید یا فروش دارند، تعیین حد سود یا حد ضرر امری حیاتی است. با توجه به موارد ذکر شده در بالا سرمایه‌گذار می‌تواند سهمی را با در نظر قرار گرفتن شرایط دلار، صادرات‌محور یا داخلی بودن صنعت، چشم‌انداز آینده سهم و حتی به دید نوسانات کوتاه‌مدت شناسایی کند و آن را در کف قیمتی یا در زمانی که صف فروش آن و تمایل به خرید آن در بازار زیاد شد خریداری کند، سپس برای خود حد ضرر یا حد سودی در نظر بگیرد که اگر در نقطه حد سود تابلوی معاملات آن سهم همچنان پرتقاضا بود از فروش آن خودداری کند و حد سود جدیدی را در نظر بگیرد و زمانی که تقاضای آن سهم کم بود، آن سهم را به فروش برساند و ذخیره سود کند. همچنین در شرایطی که اقبالی روی سهم نبود و تمایل سهم به منفی بودن در تابلو معاملات مشخص بود و فشار فروش در سهم دیده می‌شد در نقطه حد ضرر سهم را به فروش رسانده تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. داشتن استراتژی از هرچیزی در بورس واجب‌تر است.