گروه جهان: بیروت روز پنج‌شنبه لرزید. سه انفجار مهیب که گفته می‌شود نزدیک به 282 تن را کشته یا زخمی کرده است. گفته می‌شود هدف از این عملیات ترور مسوول امنیتی حزب‌الله لبنان بوده است. بر این اساس خبرگزاری الجزیره گزارش داد که ابو مرتضی، مسوول امنیتی حزب‌الله لبنان در پی این عملیات تروریستی شهید شده است. خبرگزاری فارس هم گزارش داد «حسین یاغی» معروف به ابو مرتضی از مسوولان امنیتی حزب‎الله لبنان در انفجارهای پنج‌شنبه‎شب منطقه «برج البراجنه» در «ضاحیه» واقع در جنوب بیروت به شهادت رسید. گاردین اما می‌نویسد داعش در بیانیه‌ای که صادر کرده گفته است هدف اصلی آنها کشتار شیعیان بوده است. هنوز مشخص نیست که به شهادت رساندن ابو مرتضی با برنامه‌ریزی بوده است یا نه. سی‌ان‌ان در مورد روز حادثه نیز گزارش می‌دهد: دو بمب‌گذار انتحاری در جنوب لبنان با کشیدن ضامن انفجاری خود موجب کشته شدن 43 تن و زخمی شدن بیش از 239 نفر شده‌اند.

تا ساعاتی پس از انفجار هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته بود، اما با زنده ماندن یکی از عاملان انتحاری که نتوانسته بود ضامن انفجاری خود را به موقع بکشد، مشخص شده، عامل انتحاری در استخدام گروه دولت خودخوانده اسلامی بوده است. در بازجویی‌هایی که از این عامل انتحاری به عمل آمده، مشخص شده است که وی اهل طرابلس لبنان بوده و در سوریه، زیرنظر داعش آموزش دیده است. گاردین اما مدعی می‌شود عامل باقی‌مانده سوری‌الاصل است و دو عامل دیگر نیز اصالتا فلسطینی بوده‌اند. عامل انتحاری زنده مانده می‌گوید تنها دو روز پیش از عملیات از سوریه وارد لبنان شده‌اند. نیروهای اطلاعاتی لبنان بر این باورند که این بمب‌گذارها احتمالا جزو جداشدگان داعش هستند و در حال تحقیق از عامل انتحاری باقی‌مانده از عملیات هستند. دو بمب‌گذار دیگر در این عملیات تروریستی کشته شده‌اند و تنها عامل باقی‌مانده به‌عنوان سرنخ اصلی این تحقیقات به‌شمار می‌آید. بمب‌گذاران انتحاری به فاصله 150 متر و در حد فاصل زمانی 5 دقیقه اقدام به کشیدن ضامن انفجاری خود کرده‌اند. یکی از مقامات اطلاعاتی لبنان می‌گوید: علت بالای تلفات این بوده است که بمب‌گذاران انتحاری در ساعات شلوغی و در بازار منطقه برج‏البراجنه صورت گرفته است.


این منطقه، خیابانی شلوغ با خیابان‌های باریک و مملو از مغازه و دکه‌های فروشندگان لبنانی است. همچنین در این منطقه آوارگان سوری هم اسکان داده شده‌اند. این منطقه، همچنین منطقه شیعه‌نشین است و حزب‌الله لبنان در این منطقه حضور قوی دارد. به همین منظور گفته می‌شود با وقوع انفجارهای لبنان، «تمام سلام»، نخست‌وزیر این کشور بلافاصله یک جلسه فوری و اضطراری با کابینه و اعضای ارشد ارتش لبنان برگزار کرد و خواستار برخورد با عاملان این حادثه شد. همچنین «تمام سلام» با اعلام عزای عمومی خواستار کنار گذاشتن اختلافاتی شده که کشور لبنان و شهر بیروت را به بن‏بست کشانده است. سلام با انتشار بیانیه‏ای گفته است: دعا می‏کنم که این تراژدی برای بیداری سیاست‌مداران لبنانی کافی باشد و آنها اختلافاتشان را کنار بگذارند تا از کشور دفاع کنیم. نزدیک به دو سال است که کشور لبنان رئیس جمهور ندارد و جلسات پارلمان نیز به‌دلیل اختلاف گروه‏های سیاسی معمولا تشکیل نمی‏شود و این کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‏کند.


واکنش‌ها به حمله تروریستی

روزنامه‌های لبنانی روز گذشته عمدتا به موضوع این حادثه تروریستی پرداختند و متفق‌القول این حادثه را محکوم کردند. هر چند روزنامه‌هایی نیز بودند که از ضعف دولت در امور اطلاعاتی انتقاد می‌کردند. روزنامه « L'Orient Le Jour» با انتقاد از عملکرد دولت در امور اطلاعاتی این ضعف را غیرقابل قبول خواند. همچنین روزنامه الاخبار نزدیک به حزب‌الله لبنان نیز نوشت هیچ جای تسکینی وجود ندارد و از یک جنگ طولانی با دشمنان خبر داد. البته پس از حمله برخی از چهره‌های سیاسی نیز به این بمب‌گذاری واکنش نشان دادند. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‏ای با محکوم کردن این حمله تروریستی آن را اقدامی «حقیرانه» خواند و از لبنانی‏ها خواست تا همچنان امنیت و ثبات در کشور خود را حفظ کنند. وی ابراز امیدواری کرد که مسوولان لبنانی هرچه سریعتر بتوانند عاملان این اقدام تروریستی را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند. وزارت خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن این دو انفجار که داعش مسوولیت آنها را برعهده گرفت، جان باختن ده‏ها شهروند لبنانی را به مردم این کشور و خانواده قربانیان تسلیت گفت.