گروه جهان: چین به قانون تصویب شده‌اش در سال 1979 خاتمه داد و به سیاست تک فرزندی، در زمانی که رشد اقتصادی این کشور کند شده است، پایان داد. به گزارش رویترز، زوج‌های چینی از این پس مجاز به داشتن دو فرزند هستند. پکن اواخر سال 2013 آسان‌گیری‌هایی را در سیاست تک‌فرزندی، اما تنها در چند ایالت اعمال کرده بود اما روز پنج‌شنبه اعلام شد چین به‌طور رسمی به سیاست تک‌فرزندی در این کشور پایان داد.

در این راستا خبرگزاری دولتی چین یعنی «شینهوا» خبر داد که زوج‌های چینی از این پس مجاز به داشتن دو فرزند هستند. پکن در اواخر سال 2013 به‌طور آزمایشی این سیاست را پیاده کرد و در نهایت در اکتبر سال جاری آن را سراسری کرد. سیاست تک‌فرزندی در چین در سال 1979 با هدف ممانعت از انفجار جمعیت در کشور به اجرا گذاشته شد. خانواده‌های چینی تنها مجاز به داشتن یک فرزند بودند و چنانچه از این قانون سرپیچی می‌کردند، مجازات می‌شدند. حال این سیاست به‌طور رسمی لغو شده و زوج‌‌های چینی می‌توانند بدون ترس از برخورد و مجازات، فرزند دومی را نیز به جمع خانواده بیفزایند. خبرگزاری شینهوا نوشت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان آخرین روز نشست خود لغو سیاست تک‌فرزندی در این کشور را اعلام کرده است. جمعیت چین در سال‌های گذشته رو به پیری گذاشته و نرخ زاد و ولد در این کشور نیز کاهش داشته است. حال امید می‌رود که با لغو این سیاست بتوان این معضل را حل کرد. پیش از این در سال 2013 پکن اندکی در اجرای سیاست تک‌فرزندی آسان‌گیری به خرج داده و در چند ایالت مشخص چنانچه یکی از زوج‌ها خود تک فرزند می‌بود، این خانواده می‌توانست دارای فرزند دومی شود.

طبق برآوردهای جمعیتی چنانچه سیاست تک‌فرزندی در چین به‌طور سفت و سخت اعمال نمی‌شد، این کشور 300 میلیون نفر بیشتر از میزان فعلی جمعیت می‌داشت. طبق سرشماری بانک جهانی در سال 2013، جمعیت کنونی چین یک میلیارد و 375 میلیون نفر است. چین با اجرای سیاست تک فرزندی توانسته است انفجار جمعیت خود را کنترل کند اما در چند سال منتهی به لغو سیاست تک فرزندی، بحث‌هایی مطرح شده بود که چنانچه چین سیاست تک‌فرزندی خود را ادامه می‌دهد در بازار کار با مشکل روبه‌رو خواهد شد، زیرا جمعیت جوان این کشور به سرعت در حال ورود به دوره میانسالی و پیری است.

روزنامه گاردین درخصوص لغو سیاست تک فرزندی در چین نوشت: سال 2016 برای بیمارستان‌های چین سال پرمشغله‌ای است. گفته می‌شود بیشتر والدین چینی از لغو سیاست تک‌فرزندی در این کشور استقبال کرده‌اند. مسوولان یکی از بیمارستان‌های پکن به گاردین می‌گوید: برخی از تخت‌ها از هم‌اینک رزرو شده‌اند. با برداشته شدن این سیاست احتمالا بیمارستان‌ها با مشکل مواجه شوند.

لغو سیاست تک‌فرزندی در شبکه‌های اجتماعی چین نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است. در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر بیشتر زوج‌های جوان از این مساله استقبال کرده‌اند. به‌رغم اینکه لغو سیاست تک فرزندی در سطح عموم با پذیرش مواجه شده است اما برخی می‌گویند لغو این سیاست می‌تواند به انفجار جمعیت منجر شده و برای دولت چین تعهد بیشتری ایجاد شود. اجرای این سیاست می‌تواند پکن را که با آهسته شدن رشد اقتصادی خود نیز دست و پنجه نرم می‌کند، به دردسرهای بیشتری بیندازد. لی، یکی از شهروندان چینی هم می‌گوید: هزینه نگهداری از کودک در چین بسیار بالاست و دولت چین با ارائه یارانه توانسته است کمک‌خرج خانواده‌های چینی باشد، افزوده شدن یک کودک به خانواده می‌تواند خانواده‌های چینی را با هزینه‌های بیشتری به دردسر بیندازد.