گروه اقتصاد بین‌الملل: سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) در تازه‌ترین گزارش، پیش‌بینی قبلی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش داد و اعلام کرد که روند کاهشی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶ نیز ادامه خواهد یافت.


در پیش‌بینی قبلی سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه که در ماه ژوئن منتشر شده بود، رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی 1/ 3 درصد برآورد شده بود که این رقم در پیش‌بینی جدید به 3درصد کاهش یافته است. علاوه بر این در پیش‌بینی قبلی، رشد اقتصادی جهان برای سال 2016 میلادی 8/ 3 درصد پیش‌بینی شده بود که در پیش‌بینی جدید آن را به 6/ 3 درصد کاهش داد. این سازمان هشدار داده که «رکود مزمن»، رشد اقتصادی جهان را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد.


در این گزارش آمده است: «رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۵ همچنان ضعیف باقی خواهد ماند و گرچه انتظار می‌رود این رشد در سال ۲۰۱۶ کمی تقویت شود، اما تردیدها درباره آینده رشد اقتصادی همچنان باقی است.» این سازمان بر این باور است که تقویت اقتصاد آمریکا موجب می‌شود فدرال رزرو با گام‌هایی تدریجی نرخ بهره را افزایش دهد اما این قدرت اقتصادی آنقدر کافی نخواهد بود که بتواند چشم‌انداز کلی اقتصاد جهان را مثبت کند. علاوه بر این، ریسک‌های ناشی از اقتصاد چین با احیای کند اقتصاد حوزه یورو همزمان شده است. با وجود قیمت‌های پایین نفت، نرخ بهره پایین و نرخ ارزان یورو که باید قاعدتا صادرات اروپا را رونق می‌بخشید، همچنان احیای اقتصادی اروپا به کندی پیش می‌رود. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پیش‌بینی جدید خود اعلام کرده است که انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به ۷/ ۶ درصد کاهش یابد و این رقم در سال ۲۰۱۶ هم به ۵/ ۶ درصد برسد. نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴/ ۷ درصد بود. این سازمان در چشم‌اندازی که از آینده اقتصاد جهان به تصویر کشیده نسبت به تهدید جدی نوسانات اقتصاد چین و بازارهای مالی آن هشدار داده است. در گزارش این سازمان آمده است: برخی از اقتصادهای نوظهور هم‌اکنون نیز از افت قیمت کالاها که ناشی از کندی تقاضای چین است ضربه شدیدی را متحمل شده‌اند. هم‌اکنون انتظار می‌رود اقتصاد برزیل در سال جاری میلادی ۸/ ۲ درصد کوچک شود. در پیش‌بینی قبلی سازمان این رقم ۲ درصد پیش‌بینی شده بود. این سازمان که مقر اصلی آن در پاریس است و ۳۴ کشور عضو آن هستند، هشدار داده در صورتی که اقتصاد چین بیش از انتظارات ضعیف شود، «تبعاتی جدی» متوجه اقتصاد جهان خواهد شد و حتی اقتصادهای پیشرفته سراسر جهان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بر اساس برآوردهای این سازمان، تلفیق شوک‌های مالی و کاهش ۲ درصدی رشد اقتصادی چین می‌تواند رشد اقتصادی کل جهان را تا ۵/ ۰ درصد کاهش دهد. کاترین مان، اقتصاددان ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در مصاحبه‌ای با نشریه وال‌استریت ژورنال گفت: «البته ما تصور نمی‌کنیم این اتفاق روی دهد اما این برآورد می‌تواند در مورد میزان اهمیت اقتصاد چین برای اقتصاد جهان، ذهنیت درستی ایجاد کند.»