یونان در انتظار دولت ائتلافی

گروه جهان: برای یونان سال ۲۰۱۵ سال انتخابات است. مردم این کشور روز گذشته برای دومین بار به پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای پارلمان یونان را انتخاب کنند. چندی پیش نیز مردم یونان برای رهایی از سردرگمی سیاسی به حزب «سیریزا» رای دادند تا به جنگ اتحادیه اروپا برود. اما داستان بحران مالی یونان و دریافت کمک‌های مالی از اتحادیه اروپا موجب شد تا چندی بعد آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر وقت یونان و دبیرکل حزب چپگرای این کشور از سمت خود استعفا دهد و دوباره یونان شاهد برگزاری یک انتخابات زودهنگام دیگر باشد.


براسا‌س آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، حزب سیریزا با اختلاف اندکی از حزب «دموکراسی نو» که اساسا یک حزب محافظه‌کار است، پیش بوده اما برخی می‌گویند این نظرسنجی‌ها نمی‌تواند نشانه قطعی بودن پیروزی سیپراس باشد. به گفته این دسته از کارشناسان آنچه تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، هیچ‌کدام از دو حزب در نظرسنجی‌ها نمی‌توانند به‌طور مستقل دولت تشکیل بدهند و از این رو دولت آینده یونان یک دولت ائتلافی خواهد بود.


حزب دموکراسی نو به رهبری «ونجلیس میماراکیس» امید زیادی دارد تا بتواند در این دوره از انتخابات پیروز باشد. رهبر این حزب در آخرین سخنرانی خود از رای‌دهندگان یونانی خواسته است به حزب وی رای بدهند، زیرا به اعتقاد وی آلکسی سیپراس «یک آزمایش پرهزینه دیگر» برای یونان به حساب می‌آید. با این وجود رویترز گزارش می‌دهد در آخرین نظرسنجی انجام شده حزب سیریزا بین ۷/ ۰ تا ۳ درصد از حزب دموکراسی نو جلوتر بوده است، اما به گفته کارشناسان به نتیجه این نظرسنجی‌ها نمی‌توان چندان اعتمادی داشت. پارلمان یونان ۳۰۰ نماینده دارد. به حزب پیروز در انتخابات ۵۰ کرسی اضافه نیز تعلق می‌گیرد. برای تشکیل دولت البته به ۱۵۱ کرسی نیاز است.


بازی سیپراس تا استعفا

زمانی که سیپراس سکان دولت را در یونان به دست گرفت، اعلام کرد که با قاطعیت در برابر زیاده‌خواهی‌های اتحادیه اروپا ایستادگی خواهد کرد. با وجود اینکه سیپراس هدف نخست خود را برای مبارزه با اتحادیه اروپا «احتراز از سیاست‌های ریاضتی این اتحادیه» خوانده بود، چندی بعد از مواضع خود عقب نشست و از چهره یک انقلابی به چهره یک سیاستمدار و حتی «خائن» تنزل رتبه داد. ونجلیس میماراکیس در این میان می‌گوید: سیپراس به مردم دروغ گفته و اعتبار خود را به‌طور کامل از دست داده است. برخی چپ‌های تندرو نیز نگاهی مشابه به سیپراس دارند اما آنها معتقدند سیپراس با عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های اتحادیه اروپا، به حزب و مردم این کشور خیانت کرده است. در این دسته افرادی همچون واروفاکیس، یکی از وزرای پیشین دولت سیپراس قرار می‌گیرد که با باقی ماندن در حوزه پولی یورو مخالف بوده است. این در حالی است که یونان برای این موضوع حتی به همه‌پرسی نیز رجوع کرد. در این راستا در ماه ژوئیه، سیپراس باوجود رای منفی مردم یونان در همه‌پرسی، شرایط وام‌دهندگان بین‌المللی را پذیرفت و توانست کمک مالی 86 میلیارد یورویی وام‌دهندگان را دریافت کند.


پس از اینکه حزب سیپراس کمک مالی را از اتحادیه اروپا پذیرفت، در این حزب در عمل دودستگی به وجود آمد و سیپراس نیز در نهایت با استعفای خود خواستار انتخابات زودهنگام شد. به همین منظور در ماه اوت، شایعه پیرامون برگزاری انتخابات زودرس را ابتدا وزیر انرژی یونان- پانوس اسکورلتیس- پخش کرده بود. او در مصاحبه با تلویزیون دولتی یونان گفته بود که به دلیل عدم پشتیبانی جناج چپ حزب سیریزا از سیاست‌های سیپراس، دولت اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است. او در این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد علت اختلاف میان اعضای حزب حاکم آخرین بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان است. وی در این‌باره گفت: «جناح چپ حزب سیریزا با این کمک‌ها مخالف است. افزایش مالیات بر ارزش افزوده و تغییر در قوانین بازنشستگی از جمله تعهدهای یونان برای دریافت کمک‌های مالی است. جناح چپ حزب سیریزا نیز با این تعهدها مخالفت کرده و در حزب دودستگی به‌وجود آمده است.» چندی بعد سیپراس سعی داشت دست به عمل جراحی بزند و اعضای تندروی حزب خود را کنار بگذارد، به همین دلیل سیپراس چند وزیر و معاونان آنان را کنار گذاشت.


همزمان با این تحولات نیز، نخستین بخش کمک‌های مالی برای تحویل به یونان آزاد شد. در این روز پارلمان آلمان هم موافقت خود را با بسته پیشنهادی کمک‌های مالی به عضو بحران‌زده اتحادیه اروپا اعلام کرد. اما این جنگ و گریزها در یونان موجب شد سیپراس از سمت نخست‌وزیری استعفا دهد تا یونان بار دیگر شاهد برگزاری یک انتخابات زودهنگام باشد.

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد: در 6 سال گذشته، یونان شاهد 5 انتخابات زودهنگام بوده است. ناظران می‌گویند چنانچه هر حزبی برنده این انتخابات باشد، باید دست به اصلاحات سختی در سیستم مالی یونان بزند.


ریچارد گالپین، خبرنگار بی‌بی‌سی در یونان می‌گوید: بعید است حزبی بتواند کرسی‌های اکثریت مطلق را به دست آورد. نظرسنجی‌ها هم در یونان چنین چیزی را نشان می‌دهد. هر دو حزب رقیب، یعنی سیریزا و دموکراسی نو، دوشادوش هم در انتخابات در حال حرکت هستند. گالپین البته می‌گوید انتخابات ۲۰ سپتامبر مانند انتخابات ژانویه چندان مردم را سر ذوق نیاورده است. او می‌گوید: در سطح شهر خبرهای هیجان‌انگیزی نمی‌توان پیدا کرد.


سیپراس در مورد شرایط به وجود آمده هشدار می‌دهد. یونان به یک «دولت جنگنده» نیاز دارد که دست به یک سری اصلاحات سخت بزند. او می‌گوید اگر حضور مردم در انتخابات کمرنگ باشد، ممکن است رژیم پیشین را به حاکمیت بازگرداند.

نزدیک به 10 میلیون نفر از جمعیت یونان برای انتخابات 20 سپتامبر واجد شرایط بوده‌اند.


برخی می‌گویند علت سردی فضای انتخابات (تا لحظه تنظیم گزارش) به سیاست‌های سیپراس باز می‌گردد که نتوانست مردم را امیدوار نگه دارد. او در حالی که قول داده بود با یک دولت مبارز به جنگ اتحادیه اروپا می‌رود، با عقب‌نشینی خود اعلام کرد که منفعت کشورش از منعفت حزبی برای او بالاتر است. او روز جمعه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت که مردم به او رای دهند تا حزب او پیروز انتخابات شود، زیرا او قصد دارد تا یونان را از شر بدهی‌ها رها کند. او در این گفت‌وگو مردم را «طناب یدک‌کش» توصیف کرد و گفت آنها می‌توانند پیروزی دولت وی را رقم بزنند. اما میماراکیس اعتقاد دارد پیروزی دوباره سیپراس کشور را به یک انتخابات زودهنگام دیگر سوق خواهد داد و این موضوع می‌تواند برای کشور یک مصیبت باشد. برای انتخابات یونان ۱۴ حزب و پنج ائتلاف انتخاباتی حضور خواهند داشت.

منابع محلی می‌گویند مردم این کشور روز گذشته از ساعت ۷ صبح به وقت محلی به پای صندوق‌های رای رفتند. بی‌بی‌سی می‌گوید مکان‌های رای‌گیری تا ساعت ۱۸ پذیرای رای‌دهندگان بوده است.