گروه جهان: مقام‌های اطلاعاتی، ضدتروریسم و ضابطان قانون در آمریکا بر سر اینکه کدام گروه‌تروریستی بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکاست و کدام یک باید در صدر فهرست ضدتروریسم قرار بگیرند، دچار اختلاف هستند. آنها مردد هستند که آیا داعش را در صدر قرار دهند یا القاعده و زیرشاخه‌هایش را. این شکاف، نگرانی روزافزونی را بازتاب می‌دهد مبنی بر اینکه خلافت خودخوانده خطری فوری‌تر برای آمریکاست. چرا که به دلیل استفاده بی‌سابقه از رسانه‌های اجتماعی و استفاده پیچیده و در عین حال گسترده از پیام‌های آنلاین، هواداران خود را تحریک می‌کند که در سراسر خاک آمریکا دست به حمله بزنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، بسیاری از مقام‌های اطلاعاتی و ضدتروریسم هشدار داده‌اند که عوامل القاعده در یمن و سوریه سوار بر بحران در این کشورها شده تا توطئه‌ای بزرگ‌تر و تلفاتی گسترده‌تر به بار آورند. ساقط کردن هواپیماهای مسافری که حامل صدها مسافر هستند، در دستور کار آنها قرار دارد. این مساله باعث شده تا ایالات‌متحده سیاست ضدتروریستی خود در قبال خلافت خودخوانده را مورد بازنگری قرار دهد. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند که «مرکز ملی ضدتروریسم» توجه تحلیلگران را از تهدید بلندمدت گروه‌های افراطی به سوی داعش منحرف کرده است.


در ماه ژوئن، اف‌بی‌آی اعلام کرد: بسیاری از تحقیقات در حوزه‌تروریسم عمدتا مرتبط به داعش است. این ناظران دسته‌هایی برای رصد کردن مظنونان به‌تروریسم را تشکیل داده‌اند. با وجود تمام این نگرانی‌ها، هیچ حمله‌ای در ۱۴ سال گذشته از سوی القاعده در آمریکا اتفاق نیفتاده، هرچند برخی خنثی یا مهار شده است. بسیاری از توطئه‌های الهام گرفته از داعش بسیار ساده لوحانه بوده اما شناسایی آنها از سوی مقام‌ها به‌طور فزاینده‌ای دشوار بوده است.


مقام‌های آمریکایی می‌گویند: این بحثی سیاه- سفید میان کسانی که بیشتر نگران القاعده هستند (به‌عنوان مهم‌ترین تهدید برای سرزمین اصلی) و کسانی که بیشتر نگران داعش هستند، نیست. هر دو محل نگرانی هستند. مساله، بیشتر تغییر در میزان تاکید است. اف‌بی‌آی، وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی بیشتر نگران افزایش خطر و تهدید از سوی داعش هستند؛ در حالی که پنتاگون، آژانس‌های اطلاعاتی و مرکز ضدتروریسم ملی- تمرکز بیشتری بر تهدیدات خارجی دارند- بیشتر نگران فعالیت‌های خارجی القاعده هستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، کاخ سفید بیشتر مایل به تاکید بر تهدیدات از سوی داعش است. به تازگی «لیزا موناکو»، مشاور امنیت داخلی و ضدتروریسمِ اوباما، نسبت به آن چیزی هشدار داد که «تهدید منحصر به فرد» داعش برای آمریکا خوانده می‌شود.هنوز بحث در این رابطه ادامه دارد و تغییر مهمی در منابع مالی و پرسنل برای تمرکز بر این یا آن گروه صورت نگرفته است. این اولین بار است که مقام‌های آمریکایی در مورد چنین مسائلی به‌طور آشکار بحث می‌کنند. درک اینکه ایالات‌متحده چقدر منابع را صرف فعالیت‌های ضدتروریستی می‌کند، دشوار است چرا که بسیاری از بازیگران و آژانس‌های اصلی- نیروهای آمریکایی، سیا، تحلیلگران و عوامل اف‌بی‌آی کارکردهای دیگری هم دارند اما مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند که برنامه‌های ضدتروریستی از بیش از 100 هزار نفری که برای آژانس‌های اطلاعاتی کار می‌کنند تقریبا یک نفر از هر 4 نفر را به استخدام می‌گیرد و این تقریبا یک‌سوم از بودجه سالانه 50 میلیارد دلاری اطلاعاتی را به خود اختصاص می‌دهد. حدود 3400 سرباز آمریکایی در عراق به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش کمک می‌کنند؛ در حالی که 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان به پرسنل امنیتی این کشور در مبارزه با طالبان، القاعده و سایر افراط‌گرایان کمک می‌کنند. این مساله به بحثی مهم در رقابت‌های ریاست جمهوری 2016 تبدیل شده است. نامزدهای جمهوری‌خواه از دولت اوباما برای شکست در پیش‌بینی ظهور داعش از خاکستر جنگ عراق انتقاد می‌کنند. سناتور مارکو روبیو(فلوریدا- جمهوری‌خواه) ماه گذشته گفت: «ما کار را تمام نکرده‌ایم.» این بحث دو هفته پیش وارد بحث‌های انتخاباتی شد آنگاه که «جیمز. بی. کامی»، مدیر اف‌بی‌آی، در کنفرانس امنیتی آسپن در کلرادو گفت که داعش «بزرگ‌ترین خطر» برای آمریکاست. رهبران ارشد داعش- بر خلاف القاعده- اولویت خود را سازمان دادن به حمله به غرب قرار نداده‌اند. در عوض، داعش آحاد افراد جامعه غرب را تحریک کرده که چنین حملاتی در غرب انجام دهند. «کامی» می‌گوید: «این تهدید جدیدی است که خیلی از ما در داخل نگران آن هستیم.» او می‌افزاید: «آنها شیطانی بر دوش دیگران هستند که دائم می‌گویند بکش، بکش، بکش.»


دادستان آمریکا هم در ABCNews اعلام کرد که «داعش تهدیدی جدی‌تر از القاعده است.» تحلیلگران آمریکایی می‌گویند: داعش به همان سرعتی که نیروهایش در عراق و سوریه به دست نیروهای آمریکایی و متحدانش کشته می‌شوند، به همان سرعت هم مبارز جایگزین می‌کند. این گروه اکنون بیش از ۳۱ هزار مبارز دارد. بر خلاف القاعده، داعش سرزمین‌هایی را در کنترل دارد، خدمات مدنی ارائه می‌دهد و دارای زیرساخت‌هایی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: این گروه بودجه خوبی دارد و نزدیک به یک میلیارد دلار در سال درآمد نفتی دارد. داعش همچنین در مناطق جغرافیایی تکثیر شده است. مقام‌های فعلی و قبلی ضدتروریسم و اطلاعاتی و نیز قانون‌گذاران می‌گویند که خطرات داعش جدی‌تر و واقعی‌تر است؛ تهدید آنها پیچیده‌تر بوده و مستلزم استراتژی دقیقی است.


«آدام.بی. شیف»، نماینده کالیفرنیا و دموکراتی که در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است، می‌گوید: «از نگاه داعش تعداد حملات مهم است و از نظر القاعده کیفیت حمله. به همین دلیل، القاعده مرا بیشتر نگران می‌سازد.» نیکولاس راسموسن، مدیر مرکز ضدتروریسم ملی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «احتمال زیادتری هست که داعش حملاتی در داخل کشور انجام دهد. به همین دلیل القاعده در شبه جزیره عربستان ظرفیت بیشتری برای انجام حمله در مقیاس وسیع علیه آمریکا دارد.»


با این حال، به نظر می‌رسد جدال در میان دستگاه‌های اطلاعاتی- دولتی آمریکا و کاخ سفید همچنان وجود داشته باشد. ظاهرا «شیف» بیشتر به سوی داعش است، اما از اهمیت القاعده هم کاسته نشده است. مایکل.ای. لیتر، مدیر سابق مرکز ضدتروریسم ملی می‌گوید: «القاعده می‌کوشد جنبشی باشد که توجه جهانی را به خود جلب کند اما شکست خورد؛ گروه‌های منطقه‌ای به القاعده در شبه‌جزیره پیوستند اما هرگز تبدیل به جنبشی مرکزگرا نشد. داعش موفق‌تر بوده و به همین دلیل است که خطرناک‌تر بوده، شناسایی‌اش دشوار است و نبرد را به چالش می‌کشد.»