جنگ جمهوری‌خواهان در فاکس نیوز
حسین موسوی: بازی رولت روسی در داخل خانه جمهوری‌خواهان آغاز شد. امروز 10 نفر از سربازان جمهوری‌خواهان در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز به صف خواهند شد تا با یکدیگر مناظره کنند. با آغاز مناظرات در اردوگاه جمهوری‌خواهان بازی‌های انتخاباتی سال 2016 جدی‌تر از پیش خواهد شد.

جمهوری‌خواهان به عکس دموکرات‌ها با لشکری از نامزدها مواجه هستند. یکی از ویژگی‌های مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این دوره از انتخابات، حضور یک زن در میان نامزدهای انتخاباتی است. در میان این جمهوری‌خواهان از میلیاردرهایی چون ترامپ تا افرادی مانند جب بوش که از جمله خانواده‌های شهیر آمریکایی در حوزه سیاست هستند، حضور دارند.


به گزارش سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه فاکس نیوز مشخص کرد که در اولین مناظره درون گروهی حزب جمهوری‌خواهان چه کسانی حضور خواهند داشت. به نوشته این شبکه خبری نزدیک به جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ، جب بوش، اسکات والکر، مایک هاکبی، بن کارسون، تد کروز، مارکو روبیو، رند پال، کریس کریستی و جان کاسیچ نخستین میهمانان این مناظره خواهند بود. باقی نفراتی که در اردوگاه جمهوری‌خواهان حضور دارند در این مناظره درون گروهی حضور نخواهند داشت.


سی‌ان‌ان می‌نویسد: امروز روزی است که جمهوری‌خواهان با یکدیگر دوئل خواهند کرد و نخستین اختلافات عقیده‌ای خود را آشکار خواهند کرد.

پیش از این نامزدهای جمهوری‌خواه ایالات‌متحده آمریکا غیرمستقیم با هم به مناظره می‌پرداختند، اما مناظره 6 اوت اولین مناظره مستقیم جمهوری‌خواهان خواهد بود.


این مناظره در شرایطی برگزار می‌شود که در نظرسنجی‌های داخلی این گروه یک شگفتی رخ داده است. دونالد ترامپ مرد ۷ میلیارد دلاری ایالات‌متحده در صدر این نظرسنجی‌ها ایستاده است. او با ۱۸ درصد آرا در صدر قرار دارد و پس از او جب بوش با ۱۵ درصد آرا در رده دوم ایستاده است. نفر سوم این حزب نیز تاکنون اسکات واکر بوده است. گفته می‌شود سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان که در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز حضور ندارند در اواخر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در یک جا گرد هم خواهند آمد. از افرادی که در این مناظره حضور نخواهند داشت،می‌توان به ریک سنتروم، بادی جیندال، کارلی فیورینا، لیندسی گراهام، جورج پاتاکی و جیم گلیمور نام برد.کارشناسان می‌گویند مناظره امروز برای جمهوری‌خواهان بسیار حیاتی است، زیرا هر نامزدی در این انتخابات ضعیف ظاهر شود، کم کم از عرضه انتخابات درون گروهی حذف خواهد شد. این مناظره‌ها برای اینکه اهداکنندگان کمک‌های مالی برای کمپین‌های انتخاباتی ایالات‌متحده، تصمیم نهایی را در مورد افراد قوی و ضعیف این گروه خواهند گرفت و در نهایت افرادی که در مناظره‌ها ضعیف ظاهر شده باشند به‌طور خودکار از رقابت‌های درون گروهی کنار گذاشته خواهند شد. گفته می‌شود جمهوری‌خواهان برای نخستین بار قصد دارند تا دست به یک نظرسنجی ملی بزنند و در این میان شبکه‌های بلومبرگ، سی‌بی‌اس نیوز، فاکس نیوز، به همراه دو دانشگاه مونتموث و کینی‌پیاک با آنها همکاری خواهند داشت.جمهوی‌خواهان می‌خواهند از طریق این نظرسنجی‌ها ۱۰فرد برتر این گروه را برای انتخاب نهایی گلچین کنند.

در هفته‌های اخیر افرادی مانند پری وکاسیچ توانسته‌اند در نظرسنجی‌ها خودی نشان بدهند، اما هنوز برای اینکه بتوانند در میان سایر نامزدهای این گروه باقی بمانند باید تلاش بیشتری کنند.


جنجالی‌های مناظره

در مناظره شب پنج‌شنبه دو چهره جنجالی حضور دارند که می‌توانند مناظره امشب را در آمریکا داغ‌‌تر از پیش کنند. دونالد ترامپ و مایک هاکبی در ماه گذشته میلادی به دلیل سخنان عجیب و غریبی که در میان طرفداران خود گفتند، بسیار سر و صدا کرده‌اند.مایک هاکبی یکی از افراد حاضر در مناظره امشب که در اوایل ماه میلادی گذشته رویکرد انتقادی نسبت به توافق ایران و کشورهای 1+5 داشت، گفت: این توافق اسرائیلی‌ها را به سمت کوره هدایت خواهد کرد. تمثیل استفاده از کوره‌های آدم‌پزی موجب شد حتی مقامات رژیم صهیونیستی از جمله سفیر این رژیم در آمریکا در برابر این سخنان، موضع منفی بگیرند. در داخل اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز این سخنان با استقبال خوبی روبه‌رو نشد. جب بوش، یکی از مطرح‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 در این‌باره می‌گوید: «از زبان او هرگز چنین سخنانی نخواهید شنید.»


این در حالی است که در سوی دیگر میدان دونالد ترامپی وجود دارد که سخنان او نیز موجب جار و جنجال فراوانی شده بود. او در نخستین گردهمایی طرفداران خود با انتقاد از قانون مهاجرتی اوباما از ورود بی‌رویه مکزیکی‌ها انتقاد کرده و گفته بود: مکزیکی‌هایی که وارد آمریکا می‌شوند به جز مواد مخدر و تجاوز چیز دیگری با خود به همراه نمی‌آورند. سخنان او اما طولی نکشید که بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی آمریکا داشت.


در توییتر یک دختر مکزیکی‌الاصل نوشته بود: «پدر من زحمت فراوانی در طول روز می‌کشد تا خرج و مخارج ما را تامین کند. نه مواد می‌فروشد نه به کسی تجاوز می‌کند.» این توییت هزاران‌بار در توییتر باز نشر شد و گفته می‌شود پس از این سخنرانی ترامپ، افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی، سخنرانی‌های وی را دنبال می‌کنند تا گاف‌های تبلیغاتی وی را پوشش دهند.


از جمله سخن وی در مورد مک‌کین که آن هم بازتاب فراوانی داشت. مک‌کین کهنه‌سرباز آمریکا در ویتنام بوده که هم‌اینک در سمت رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا قرار دارد. او گفته بود مک‌کین کسی است که ۵ سال زندان بوده و و حق اظهارنظر ندارد. سخنان وی اما با واکنش جمهوری‌خواهان و حتی رقبای وی مانند مارکو روبیو نیز همراه بود. او بی‌آنکه نامی از ترامپ ببرد، از او خواسته بود در سخنان خود دقت بیشتری داشته باشد.


تاچر جمهوری‌خواهان

کارلی فیورینا، نامزد زن جمهوری‌خواهان به تازگی با اظهارنظرهایش توانسته نظر برخی از اعضای جمهوری‌خواهان را به خود جلب کند.


او در نخستین همایش رسمی تبلیغاتی خود در نیوهمپشایر خود را با مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا مقایسه کرد و گفت: تاچر راضی به زوال یک ملت نبود من هم نیستم. او در این سخنرانی به طرفداران خود می‌گوید: «من کار خود را با یک شرکت کم‌ جمعیت آغاز کردم که در آن تنها ۹ نفر مشغول به خدمت بودند. سپس وارد یک شرکت تکنولوژی بزرگتری شدم و حالا نیز نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌ام. داستان من تنها در یک کشور اتفاق می‌افتد و آن هم فقط آمریکا است. اما باید بگویم ملت ما وارد دوران چرخش خود شده‌اند. هر مشکلی که شما در زندگی دارید باید حل شود، اما طبقه سیاستمداران موجب سرخوردگی و یأس شده‌اند. یک زمانی مارگارت تاچر گفت: من راضی به زوال یک ملت نیستم، باید بگویم من هم همین‌طور. ما نیاز به رئیس‌جمهوری داریم که اقتصاد را بفهمد. جهان را بشناسد، ساز و کار دنیا را بداند، بداند در درون آن چه می‌گذرد، چگونه روی این اتفاقات حساب باز کند و چه زمانی مانع آنها شود. من در جاهایی که کار کرده‌ام نشان داده‌ام که چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد. اگر مرا حمایت کنید و به من رای دهید من شما را به سمت تجدید حیات یک ملت سوق خواهم داد.»


او یکی از طرفداران سرسخت بازار آزاد است و به شدت از فعالیت شرکت‌های خصوصی و کوچک شدن دولت حمایت می‌کند. او از مخالفان سرسخت بیمه‌های تامین اجتماعی باراک اوباما موسوم به «اوباما کر» است. در عین حال او در سیاست خارجی نیز منتقد کاخ سفید است. او می‌گوید: هر انتخاب اشتباهی که یک رئیس‌جمهوری می‌تواند داشته باشد اوباما داشته است. او ادامه می‌دهد: اوباما می‌گوید یا انتخاب ما یا اینکه به جنگ برویم، آیا می‌خواهید به جنگ بروید؟ من اما می‌گویم مگر تنها این دو گزینه وجود دارد. راهکارهای زیادی وجود دارند که می‌توان و باید انجام داد. نخست باید ارتش خود را مجددا تقویت کنیم و همگان باید این موضوع را بدانند که ارتشی قوی‌تر از ارتش آمریکا دیگر وجود خارجی پیدا نخواهد کرد. ما باید سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی و غیرانسانی ارتش را چند ده برابر کنیم.» او ادامه می‌دهد: در روزی که وارد کاخ سفید شوم دو کار مهم خواهم داشت: نخست به دوست عزیزم بی‌بی نتانیاهو اطمینان خواهم داد که ما تا آخر همراه اسرائیل هستیم. او مفهوم این پیام را درک خواهد کرد. سپس در راستای اجرای این پیام نشان خواهیم داد که این پیام یعنی اینکه ما بازرسی سرزده به همه جا خواهیم داشت. اجازه کامل می‌خواهیم برای بازرسی در هر زمان و هر جایی. ما چرخش مالی را برای شما در سراسر جهان سخت خواهیم کرد.»


سخنان کارلی فیورینا اشاره مستقیم به توافق منعقد شده بین ایران با آمریکا دارد، اما هرگز از اینکه آیا این توافق را لغو خواهد کرد یا نه صحبتی به میان نیاورد، اما بخش آخر سخنان وی ادعای مجدد جمهوری‌خواهان برای از سرگیری تحریم‌های مالی برای تهران است.


پیشتازی دموکرات‌ها و اف‌بی‌آی

به‌عکس تعدد و هیاهوی درونی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها سعی کرده‌اند روی دو نامزد خود یعنی هیلاری کلینتون و بابی سندرز متمرکز شوند. هیلاری کلینتون که با 56 درصد آرا در صدر نظرسنجی‌های این گروه قرار دارد در بیرون از حزب اوضاع و احوال مناسبی ندارد. موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون همچنان موضوع روز آمریکاست.


هیلاری کلینتون در زمانی که وزیر امور خارجه این کشور بود از یک ایمیل شخصی برای کارهای وزارتخانه متبوعش استفاده می‌کرد. برخی می‌گویند هیلاری به این دلیل از ایمیل شخصی استفاده می‌کرده تا محتوای پیام‌هایش در داخل وزارتخانه فاش نشود و برخی دیگر می‌گویند او با این کار خود در عمل امنیت آمریکا را به خطر انداخته است. دسته دوم می‌گویند ایمیل‌های شخصی از امنیت شبکه‌ای پایین‌تری برخوردارند و احتمال دارد موضوع پیام‌های مربوط به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی مورد سرقت اطلاعاتی قرار گرفته باشد. در این راستا فاکس نیوز گزارش می‌دهد که اف‌بی‌آی به‌طور رسمی اعلام کرده که به این پرونده ورود کرده است. هیلاری کلینتون همواره گفته است از این ایمیل برای رد و بدل کردن اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده نمی‌کرده است اما به‌تازگی برخی از بازرسان اعلام کرده‌اند اطلاعات طبقه‌بندی شده هم از این کاربری رد و بدل شده است. گفته می‌شود در سال ۲۰۱۲ سروری که خدمات این ایمیل را پشتیبانی می‌کرده است برای چند روزی از کار می‌افتد. در این باره حدس زده می‌شود به سرورهای این شبکه حملات هکری صورت گرفته شده باشد. این احتمال وجود دارد که در این حملات اطلاعات ایمیل هیلاری کلینتون به سرقت رفته باشد.


با وجود این پرونده، هیلاری کلینتون توانسته است همچنان در صدر نظرسنجی‌های این حزب قرار بگیرد. پس از او بابی سندرز از طیف سوسیالیست‌های دموکرات‌ها با 23 درصد آرا در رده دوم قرار دارد. در روزهای اخیر احتمال داده شده است که جو بایدن، معاون نخست باراک اوباما که هم‌اینک 72 ساله است اظهار تمایل کرده برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 نامزد شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز از این موضوع حمایت کرده و وی را مرد سرد و گرم چشیده سیاست معرفی کرده است.


مناظره سرشناس‌ها در توییتر

در شرایطی که حرارت مبارزات خانگی با نخستین مناظره درون گروهی جمهوری‌خواهان بالاتر رفته است، دو سوی جبهه از هم غافل نمی‌شوند و نامزدهای هر دو طیف نیم‌نگاهی هم به مناظره‌های غیرمستقیم با یکدیگر دارند. جب بوش، به تازگی با انتقاد از رویکرد هیلاری کلینتون در مورد بحث سلامت زنان نوشته است: «من مطمئن نیستم که بحث سلامت زنان به نیم میلیون دلار نیاز داشته باشد. هیلاری کلینتون نیز در پاسخ به وی نوشته است: «شما کاملا اشتباه می‌کنید.» جب بوش نیز در پاسخ به توییت هیلاری کلینتون نوشته است: «البته آنچه اشتباه است بی‌توجهی شما به زندگی‌های هنوز متولد نشده است.» سخن آخر جب بوش در واقع به حمایت هیلاری کلینتون از قانون سقط جنین باز می‌گردد.


سایت سی‌بی‌اس نیوز می‌نویسد: هیلاری کلینتون قصد دارد با جذب آرای زنان و با دفاع از طبقه متوسط برای خود پایگاه مطمئنی ایجاد کند. توییت‌های اخیر وی هم طبقه متوسط را هدف قرار داده است هم زنان را.

دموکرات‌ها سپاسگزار ترامپ خواهند بود

«پیتر در ایر»استاد علوم سیاسی به تازگی مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به رقابت‌های درون گروهی دو حزب پرداخته است. این مقاله اما عمده توجه خود را به دونالد ترامپ، مردی که در صدرنظرسنجی‌های حزب جمهوری‌خواه قرار دارد معطوف کرده است. او در این مقاله نوشته است: «به‌عنوان یک استاد دانشگاه در حوزه علوم سیاسی هیچ‌گاه مایل نبوده‌ام که دست به یک پیش‌بینی سیاسی بزنم اما رفتارهای دونالد ترامپ موجب شده است برای نخستین‌بار خرق عادت کنم و بگویم در صورت حضور وی در میان جمهوری‌خواهان، در مناظره‌ها دموکرات‌ها دست برتر را خواهند داشت.» به اعتقاد درایر پلتفرم سیاسی وی که روی یک کاغذ 4 در 5 اینچ آمده و خود به آن «ترامپ کارت» می‌گوید حاوی هیچ نکته تازه‌ای نیست. او اعتقاد دارد در خط‌مشی‌های سیاسی، جمهوری‌خواهان به قدری از ادبیات نزدیک به هم استفاده می‌کنند که هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌توان قائل شد. دونالد ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نیست، جز اینکه او با سخنان نابه‌جای خود به تضعیف جمهوری‌خواهان پرداخته است.


درایر سپس از شیوه تبلیغاتی او انتقاد می‌کند و می‌نویسد: او گفته هواداران وی می‌توانند با تهیه «ترامپ کارت» به هتل‌ها و کازینوهای وی بروند و از ۱۰ درصد تخفیف ویژه برخوردار شوند.

این شیوه تبلیغاتی که در واقع خرید آرای مردم است موجب تضعیف پایگاه دیگر جمهوری‌خواهان خواهد شد. بسیاری از کارشناسان نزدیک به جمهوری‌خواهان ترامپ را یک «تخریب‌گر» می‌دانند و اعتقاد دارند که وی به جایگاه جمهوری‌خواهان لطمه وارد خواهد کرد. برخی می‌گویند بسیاری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نزدیک به دموکرات‌ها میلیون‌ها دلار برای تخریب ترامپ ذخیره کرده‌اند. از ماه اکتبر تا ژوئیه (ماه گذشته میلادی) تقریبا هر روز یک مقاله در تخریب دونالد ترامپ نوشته شده است. حتی شبکه‌های محافظه‌کاری همچون فاکس نیوز که نزدیک به جمهوری‌خواهان است، در برخی موارد نسبت به ترامپ چنین رویکردی داشته اند.


درایر می‌گوید: در ایالات‌های بنفش (ایالت‌هایی که در دقیقه 90 موضع خود را در انتخابات مشخص می‌کنند)، ترامپ تنها شانس کسب 3 تا 5 درصد آرای آنها را دارد. ایالت‌هایی مانند فلوریدا، پنسیلوانیا، نوادا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، اوهایو و ایندیانا جزو این ایالت‌ها به حساب می‌آیند و اصولا این ایالت‌ها هستند که پیروز نهایی میدان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را مشخص می‌کنند. درایر در آخر مقاله خود چنین پیش‌بینی می‌کند: باید از ترامپ سپاسگزار بود که موجبات پیروزی سندرز یا هیلاری کلینتون را فراهم می‌کند.