هامیش دو برتون گوردون افسر شاغل در یگان CBRN در بریتانیا و ناتو هیچ تردیدی در ذهن هیچ کسی نسبت به میزان وحشتی که داعش قصد دارد در دنیا منتشر کند،وجود ندارد.این گروه با حملات خود به فرانسه، تونس و کویت می‌خواهد خلافت را مستقر کرده، مخالفان خود را سرکوب کند و این کار را با حملات روز جمعه عملی کرد. هیچ تردیدی نباید در توانایی داعش برای دامن زدن به جنگ در عراق، سوریه و ... وجود داشته باشد، اما من تردید دارم که کاملا برای حملات احتمالی بعدی به دموکراسی در سطح جهانی آمادگی داشته باشیم. اول اینکه نباید اجازه دهیم که داعش ما را متعجب کند؛ چرا که این بزرگ‌ترین مزیت او علیه جامعه بین‌المللی است. درست مانند حملات روز جمعه، حملات ۱۱ سپتامبر یا حملات ۷/ ۷ در لندن. دست‌کم گرفتن داعش خطایی فاحش است. همیشه تصور کنید دشمن‌تان زرنگ‌تر، انعطاف‌پذیرتر و مجهزتر است و در قیاس با شما اطلاعات بیشتری دارد و هیچ محدودیتی در تخریب و ویرانگری ندارد. این نقطه آغاز برای مواجهه با داعش است.

سه منتفع در این ترور وجود دارد: «تیرانداز فعال» از نوع حمله به شارلی ابدو (که همچنین شامل یک بمب‌گذار انتحاری، اعدام، مواد منفجره متعارف، و ... است)، یک «حمله سایبری» در برابر تمام اشیا و تجهیزات الکترونیکی و «حمله نامنظم یا نامتقارن» که عمدتا شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای (CBRN) است. همچنین تمام چیزهای دیگری که عملیات روانی وحشت آفرینی را تقویت کرده و ما اندیشه‌ای در مورد آن نکرده ایم. داعش از دو مورد اول بارها در سطح جهان برای اثرگذاری استفاده کرده است. در مورد مساله آخر هنوز آمادگی مقابله با آن را نداریم و احتمالا شکست می‌خوریم. شاید دولت‌ها با محدودیت‌های اخلاقی مواجه باشند، اما داعش هیچ مرز و محدودیتی برای حملاتی از این دست برای خود نمی‌بیند. تا امروز فقط شاهد یک مورد از حمله CBRN بوده‌ایم آن‌هم در جاکارتای اندونزی. نیروهای داعش یک بمب کلرین را در فروشگاهی کار گذاشته بودند، اما خوشبختانه عمل نکرد. جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، در جمع گروهی از کارشناسانی که در زمینه مواد شیمیایی تخصص دارند اعلام کرد که داعش از ظرفیت ساخت سلاح‌های شیمیایی برخوردار است. او می‌گوید: «غیر از تلاش‌های کوچک و ابتدایی، اما عقل سلیم می‌گوید قصد تروریست‌ها دستیابی به سلاح‌های شیمیایی است و این مساله‌ای امیدبخش برای آنها است.

استفاده از کلرین از سوی داعش و عوامل این گروه که بسیار دوره دیده و حرفه‌ای و عمدتا هم غربی هستند نشان از تهدیدی جدی در توسعه سلاح‌های شیمیایی است.» حوادث در دیرالزور در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که داعش در همین راستا می‌کوشد. یکی از دلایلی که باعث فرار نظامیان عراقی در برابر داعش می‌شود همانا شائبه به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی این گروه است. این شائبه باعث فرار نظامیان و شهروندان از پیش روی داعش می‌شود. اگرچه داعش به این زودی‌ها نمی‌تواند به ساخت سارین یا موادی از این دست برسد، اما حمله به کارخانه تولید مواد شیمیایی در فرانسه به نوعی قصد داعش را برملا می‌سازد. اگرچه این فرضی دوردست است اما نباید این فرض را از ذهن دور داشت. وزیر خارجه استرالیا می‌گوید داعش برنامه ساخت سلاح شیمیایی یا CBRN دارد- هرچند در ابتدای راه است- اما در حال آموزش بسیاری از تندروها برای استفاده از این نوع بمب‌ها است.