گروه جهان: با گذشت حدود یک ماه از حمله ائتلاف عربی به یمن «تَرَک‌هایی» در دیوار این ائتلاف ایجاد شده که در آینده‌ای نزدیک احتمال از هم پاشیدن آن می‌رسد. هدف اصلی «توفان قاطعیت» زمین گیر کردن انصارالله و زمینه چینی برای بازگرداندن دولت فراری به یمن بود. با این حال، به نظر می‌رسد انصارالله نه تنها زمین‌گیر نشده، بلکه از لاک دفاعی بیرون آمده و اکنون در خیابان‌های صنعا با خودروهای زرهی و تانک انتظار ورود نیروهای وفادار به منصور هادی را می‌کشد. به گزارش سی‌ان‌ان، حزب «تجمع یمنی برای اصلاح» در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنبش انصارالله یمن (شیعیان حوثی) ایست‌ بازرسی‌هایی را در خیابان صنعا برقرار و تعداد زیادی خودروهای زرهی و تانک مستقر کرده‌ تا برای مقابله با نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن آماده باشند. از سوی دیگر، منابع یمنی اعلام کردند که دولت مستعفی یمن آماده است طی چند روز آتی فعالیت خود را در عدن از سر بگیرد. به نظر می‌رسد دولت مستعفی یمن در شرایط سختی باشد. دولت یمن که در برخی رسانه‌ها از آن با عنوان «دولت فراری» یاد می‌شود اکنون در ریاض مستقر است و تحولات یمن را از ریاض دنبال می‌کند. اکنون همین دولت مستعفی هم با ریزش نیرو مواجه شده و بسیاری از وزرایش نه تنها ارتباط خود با دولت را قطع کرده بلکه از یمن به سایر کشورهای خارجی گریخته‌اند.

«راجح بادی»، سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد «دولت در شرایط سختی به سر می‌برد، برخی از وزرا به خارج از یمن رفته‌اند و با تعیین نخست‌وزیر به سمت معاونت رئیس‌جمهور بار سنگینی بر دوش خالد بحاح قرار گرفته است.» او افزود: دولت مستعفی آماده است تا طی روزهای آتی فعالیت خود را در شهر عدن از سر بگیرد.

قطر: ائتلاف «توفان قاطع» را ترک می‌کنیم

اولین شکاف در دیوار «توفان قاطعیت» آشکار شد. بالا گرفتن تنش و اختلاف‌نظر میان مصر و قطر اولین ضربات بر پیکر ائتلاف عربی علیه یمن را وارد کرد. قطر به دلیل اتهامات قاهره مبنی بر حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین قصد دارد مشارکت خود در ائتلاف «توفان قاطع» را به حالت تعلیق درآورد. روزنامه «خبر پرس» لبنان اعلام کرد قطر شروطی را برای ادامه مشارکت خود در این ائتلاف اعلام کرده است. از جمله این شروط این بود که اگر مصر همچنان در این ائتلاف باشد دوحه مشارکتش را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این روزنامه می‌نویسد تصمیم دوحه برای خروج از ائتلاف عربی پس از آن صورت می‌گیرد که دو خلبان قطری به انداختن کمک‌های نظامی و سلاح برای انصارالله (شیعیان حوثی) متهم شده‌اند.

بحران غذایی در یمن

بحران غذایی در یمن با حمله ائتلاف عربی به این کشور شکل جدیدی به خود گرفت. پیش از حمله ائتلاف عربی به یمن اوضاع اقتصادی و معیشتی این کشور وضعیت چندان مطلوبی نداشت. در حالی که «محمد علی جبران»، استاد اقتصاد دانشگاه صنعا، چند سال پیش سخن از به راه افتادن «انقلاب گرسنگان» در یمن می‌داد با حمله ائتلاف عربی وضعیت به شدت بحرانی تر شد.

«برنامه جهانی غذا» با اشاره به گسترش ناآرامی و بی ثباتی سیاسی در یمن، اعلام کرد که ۶۱ درصد از مردم این کشور در حال حاضر با بحران‌های غذایی شدید روبه‌رو هستند. سرپرست منطقه‌ای برنامه جهانی غذای سازمان ملل در کشور یمن می‌گوید بیش از ۴۰ درصد از مردم این کشور حتی پیش از شروع بحران اخیر از کمبود‌های غذایی رنج می‌بردند. وی افزود: «بیش از ۵میلیون نفراز مردم یمن قبل از آغاز این نا آرامی‌ها با بحران‌های شدید معیشتی روبه رو بودند که حمله ائتلاف عربی موجب افزایش شدید این تعداد شده است. بر همین اساس، وزارت توسعه بین‌المللی انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور ۴ میلیون پوند را برای فراهم‌سازی نیازهای ضروری یمنی‌ها اختصاص داده است. کمک مالی مذکور جزو ۷۲ میلیون پوند انگلیسی اختصاصی به یمن طی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ است.

عفو بین‌الملل علیه عربستان

سازمان عفو بین‌الملل انجام تحقیقات فوری درخصوص کشته شدن صدها غیرنظامی در جریان حملات هوایی عربستان به یمن را خواستار شد. سعید بومدوحه، معاون مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل اعلام کرد: حملات هوایی عربستان مناطق یمن را به اماکن خطرناکی برای غیرنظامیان تبدیل کرده است. میلیون‌ها تن در ترس و نگرانی از اینکه در خانه‌هایشان کشته شوند به سر می‌برند و بسیاری از مردم احساس می‌کنند که دیگر هیچ راهی جز ترک روستاها و مناطق ویران شده خود ندارند. بومدوحه می‌افزاید افزایش آمار کشته‌ها و زخمی‌شدگان غیرنظامی موجب نگرانی شدید ماست. به همین دلیل، باید تحقیقات مستقل و شفافی درخصوص احتمال نقض قوانین بین‌المللی در این حملات صورت بگیرد.