معرفی خلیفه موقت داعش ابوبکر البغدادی

گروه جهان: به دنبال زخمی شدن ابوبکر البغدادی، رهبر خلافت خودخوانده اسلامی، این گروه «ابوعلا العفری» را به‌عنوان «رهبر موقت» خود تعیین کرد. گفته می‌شود ابوعلا پیش از این معلم فیزیک در شهر موصل بود. به گزارش گاردین، البغدادی که در ماه مارس به دلیل حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به شدت زخمی شده است، توان انجام وظایف روزمره برای نظارت بر امور داعش را ندارد. دکتر «هشام الهاشمی»، مشاور دولت عراق، که با نیوزویک گفت‌وگو می‌کرد، خبر زخمی شدن البغدادی و تعیین العفری به‌عنوان رهبر موقت را تایید کرد. الهاشمی می‌گوید: «پس از زخمی شدن البغدادی، العفری با کمک دیگر مسوولان داعش به سازماندهی آن پرداخت. اگر البغدادی بمیرد،‌ او رهبر داعش خواهد شد.» هاشمی معتقد است العفری اکنون در منطقه «الهدار» در موصل مستقر است. او سلسله مراتب را در درون داعش طی کرده و هم اکنون در بین اعضای گروه تروریستی داعش به‌عنوان شخصیتی مهم تلقی می‌شود؛ حتی اهمیت وی از ابوبکر البغدادی هم بیشتر شده است. وقتی نیوزویک از مشاور دولت عراق درخصوص «دلایل اهمیت بیشتر العفری در میان اعضای داعش» می‌پرسد، چنین پاسخ می‌شنود: «بله. مهم‌تر، باهوش‌تر و با روابطی بهتر است. العفری فردی است که خوب سخن می‌گوید و کاریزمای قوی‌تری دارد. تمام رهبران داعش می‌دانند که او دارای خرد جنگی بهتری بوده و در رهبری این سازمان دارای توانایی‌ها و ظرفیت‌های خوبی است.» اگرچه اطلاعات اندکی از العفری که به «حاجی ایمان» هم معروف است وجود دارد اما الهاشمی اطلاعات بیشتری از او می‌دهد. مشاور دولت عراق می‌گوید: «او در تل عفر معلم فیزیک بود و ده‌ها کتاب و نوشته در علوم مذهبی دارد. او پیرو ابومصعب السوری است.»

متخصصان داعش از ادعای هاشمی حمایت کرده و می‌گویند؛ «العفری ستاره‌ای جدید در داعش است.» «حسن حسن»، متخصص مسائل خاورمیانه، می‌نویسد: «العفری یکی از مهم‌ترین بازیگران جدید در داعش است.» این کارشناس می‌گوید: «ابو علا العفری در ماه‌های اخیر بسیار مهم شده است؛ به‌ویژه پس از اینکه داعش متحمل آسیب‌های تاکتیکی در عراق و سوریه شد. وقتی البغدادی به دلایل امنیتی در تصمیم‌گیری‌های داعش کمتر مشارکت یافت، العفری جایگزین ابوعلی الانباری (استاندار داعش در سوریه) به‌عنوان دست راست البغدادی شد.» پیش از اینکه حاجی ایمان به معاون البغدادی تبدیل شود، وی هماهنگ‌کننده اصلی میان بغدادی و حلقه درونی داعش و امرای این گروه در استان‌های مختلف در سرزمین‌های عراق، سوریه و لیبی بود.

گفته می‌شود وقتی ابوعمر البغدادی و ابوایوب المصری

- نمایندگان ارشد القاعده- در سال ۲۰۱۰ کشته شدند، العفری گزینه اصلی بن لادن برای رهبری «القاعده در عراق» بود؛ گروهی که به داعش تبدیل شد. نیوزویک می‌نویسد: «اگرچه اصلاعات اندکی از العفری در دست است اما گفته می‌شود او به دنبال آشتی با رقبای خود مانند القاعده و زیرشاخه‌های آن مانند النصره است. او ترجیح می‌دهد ساختار رهبری داعش ترکیبی این چنین باشد؛ نیمی عرب و نیمی هم اعضای خارجی این گروه.»

زخمی شدن البغدادی و مرگ احتمالی او پرسش‌های بسیاری را درخصوص ساختار رهبری این گروه مطرح کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند به فرض کشته شدن البغدادی، داعش تغییرات چندانی نخواهد کرد. «جیمز اسپایدر»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، می‌گوید: داعش تغییرات اندکی خواهد داشت و با «رهبران جدیدتری» ظاهر خواهد شد. او می‌گوید: «نفرات این گروه در ارتش صدام حسین ریشه دارند و بسیار خوب آموزش دیده‌اند و دارای رهبرانی حرفه‌ای هستند. محتمل است که البغدادی یا شورایی که این گروه را در امور مذهبی و نظامی هدایت می‌کند، برای شرایطی این چنین، یک سناریو از پیش طراحی کرده باشند.»

تبلیغاتچی القاعده هم کشته شد

«آدام قدهان» که از او به‌عنوان مفسر فرهنگی، مترجم و تولیدکننده ویدئوهای القاعده نام برده می‌شد، در ماه ژانویه بوسیله پهپادهای آمریکایی در مرز پاکستان- افغانستان کشته شد. نیویورک تایمز از او با عنوان «تبلیغاتچی» القاعده یاد می‌کند و اگر بن لادن زنده بود بی تردید او به «رهبر القاعده در آمریکا» تبدیل می‌شد. این جوان ۳۶ ساله از سال ۲۰۰۴ در برنامه‌های تبلیغی القاعده حضور یافته و ضمن حملات شدید علیه آمریکا از مسلمانان این کشور خواسته بود در داخل آمریکا دست به «جهاد» و «حمله» بزنند. او یک رهبر عملیاتی نبود اما پیام‌های القاعده را به دنیای انگلیسی زبان منتقل می‌کرد. مرکز مطالعاتی استراتفور می‌گوید: «از آنجا که قدهان یک سخنگو بود و رهبر عملیاتی نبود، مرگ او ضربه‌ای بزرگ بر پیکر القاعده محسوب نمی‌شود.» گفته می‌شود او در ۱۷ سالگی به اسلام گروید و در دهه ۹۰ به دلیل بازجویی از باورهای مذهبی خانواده‌اش از آمریکا گریخت. او زندگی انزوا طلبانه و فقیرانه‌ای داشت.