گروه جهان: نخستین رئیس‌جمهوری منتخب مصر که بدون رای‌سازی و در یک انتخابات آزاد به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برگزیده شده بود،روز گذشته و پس از دو سال انتظار با رای خود روبه‌روشد. رایی که حکم به ادامه زندانی شدن وی می‌دهد: ۲۰ سال زندان برای منتخب پیشین مردم مصر. او متهم به کشتار معترضان بوده و این حکم در حال حاضر برای این موضوع صادر شده است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز گذشته مرسی و ۱۴ تن دیگر از نیروهای ریاست‌جمهوری پیشین در این دادگاه حاضر شده و هر ۱۴ تن به اتهام کشتار معترضان با حکم زندان روبه‌رو شدند. برخی از این افراد همچون مرسی به بیست سال زندان محکوم شدند و برخی دیگر ۱۰ سال.

در سال ۲۰۱۳،در درگیری‌های مقابل کاخ ریاست‌جمهوری ۱۰ نفر کشته شدند. این در حالی است که مرسی و متهمان روز گذشته با اتهام‌های دیگری هم روبه‌رو بوده‌اند، از جمله اینکه برخی از آنها متهم به این بوده که معترضان را دستگیر و شکنجه کرده‌اند.

مصر کشوری که در آن ریاست‌جمهوری حالتی مادام‌العمر داشت، پس از بهار عربی، مرسی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب خود برگزید. او دو سال توانست در این منصب باقی بماند، اما سکولارها پس از دو سال به این بهانه که وی حکومت مصر را با اخوانی‌ها اداره می‌کند، علیه وی اعتراض کردند و ارتش مصر که تا آن زمان سعی کرده بود خود را از عرصه درگیری‌ها به‌دور نگه دارد، خود را وارد معرکه کرد و السیسی، فرمانده کل ارتش مصر و رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، با کودتایی آرام مرسی را از ریاست‌جمهوری خلع و به زندان فرستاد. وکیل مدافع مرسی می‌گوید برای اینکه یک نفر را از رئیس‌جمهوری خلع کنند باید دو سوم از نمایندگان پارلمان به این موضوع رای داده باشند. این موضوعی است که در بندهای قانون اساسی به صراحت به آن اشاره شده است.

خلع مرسی از رئیس‌جمهوری یکی از موضوعاتی است که همواره مورد پرسش حقوقدانان مصری است؛ زیرا خلع وی به دستور نظامیان صورت گرفته و به همین دلیل از آن به‌عنوان کودتا یاد می‌شود. موضوعی که هنوز السیسی زیر بار آن نرفته و سعی دارد خود را برخاسته از رای مردم نشان دهد.

مرسی پیش از این نیز در زندان بوده است. او اما توانسته بود در سال ۲۰۱۱ از زندان فرار کند. او متهم است که با همکاری حماس و حزب‌الله لبنان توانسته از زندان فرار کند. او این‌بار اما گفته رای دادگاه را قبول ندارد. به گفته مرسی این دادگاه غیرقانونی و تشریفاتی بوده است و هرگز در آن حاضر به دفاع نخواهد شد.

مرسی تاکنون به اتهام‌های مختلفی در دادگاه حاضر شده است. پیش‌تر وی به دلیل همکاری با اخوانی‌ها در دادگاه حضور پیدا کرده بود. هر بار که او به دادگاه آورده می‌شود تا زمان حضور در درون یک قفس آهنی نگهداری می‌شود، سپس در دادگاه او را در درون یک محفظه شیشه‌ای قرار می‌دهند که این محفظه عایق صدا دارد. ناظران می‌گویند که السیسی قصد دارد تا با محاکمه مرسی، فعالیت اخوانی‌ها را در این کشور محدودتر کند. از زمان سرنگونی مرسی، السیسی، فعالیت گروه اخوان‌المسلمین را ممنوع اعلام کرده و گفته است که این گروه تروریستی است. از آن زمان تاکنون صدها نفر از اعضای اخوان‌المسلمین محاکمه و به اعدام و زندان محکوم شده‌اند. یکی از دادگاه‌های قاهره، پیش‌ از این بیش از ۸۰۰ تن از اعضای گروه اخوان‌المسلمین را به‌طور فله‌ای به اعدام محکوم کرده است.

چندی پیش نیز رهبر این گروه به اعدام محکوم شد، اما هنوز هیچ‌یک از اعدام‌ها اجرا نشده است. گفته می‌شود رای روز گذشته، نخستین رایی بوده که علیه مرسی صادر شده است. وی همچنان با اتهامات دیگری هم روبه‌روست که به‌زودی احکام آنها نیز صادر می‌شود. از جمله فرار از زندان در سال ۲۰۱۱ و همکاری با اخوان‌المسلمین.