گروه جهان: تب داعش به افغانستان رسید. این‌بار هدف داعش نه در سوریه بود و نه در عراق. شهری در افغانستان و پایگاه اصلی تندروهای دنیا. جایی که القاعده در آن زاده شد و پا گرفت و بقایای آن هنوز در آن نفس می‌کشد. روز شنبه اما خبری از القاعده نبود. عملیات‌ از همان الگوی قدیمی بهره می‌بُرد؛ یک عملیات انتحاری و مرگ تعدادی غیرنظامی. اما در این حملات نشانی از القاعده و طالبان نبود. داعش سر از افغانستان در آورده و نخستین حمله رسمی خود را در این کشور به سرانجام رسانده است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، روز شنبه در جلال‌آباد افغانستان یک رشته بمب‌گذاری صورت گرفت که داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. در روزی که افغانستان در تب و تاب انتخاب وزرای کابینه‌اش بود، در شهر جلال‌آباد یک عملیات انتحاری صورت گرفت که در نتیجه آن ۳۶ نفر کشته شدند. در شرایطی که نیروهای امدادی در محل حضور پیدا کرده بودند، همزمان یک انفجار دیگر در نزدیکی محل انفجار قبلی صورت گرفت.

رویترز نیز در این‌باره گزارش داد، روز شنبه در جلال‌آباد با حمله انتحاری یک نفر به بانک کابل، دست‌کم ۳۶ تن کشته و ۱۲۵ تن نیز زخمی شدند. حال برخی از این زخمی‌ها وخیم اعلام شده است. گروه خلافت خودخوانده اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. در این میان طالبان این حمله را محکوم کرده و گفته است کشتن شهروندان غیرنظامی را جایز نمی‌داند.

ناظران می‌گویند چنانچه این حمله بنا بر ادعای خلافت خودخوانده اسلامی، کار آنها باشد، گروه تروریست داعش توانسته مرز فعالیت‌های خود را که پیش از این در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده گسترش بدهد و مناطق بیشتری را مورد هدفش قرار دهد.

پلیس جلال‌آباد درباره تعداد زیاد کشته‌شده‌ها می‌گوید: در اول وقت اداری مردم به بانک مراجعه کرده بودند تا حقوق ماهانه خود را دریافت کنند. زمانی که برخی از مردم قصد خروج از بانک را داشتند، عامل انتحاری خود را در مقابل بانک منفجر کرده است. پلیس تاکید می‌کند که تمامی کشته‌شده‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

«حضرت حسین مشرقی‌وال»، سخنگوی پلیس ننگرهار می‌گوید: «بمب‌گذار زمانی که خود را منفجر کرده، قصد داشته است وارد بانک شود و در آنجا خود را منفجر کند.»

«اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز پس از این حمله به این موضوع واکنش نشان داد و هشدار داد که افزایش فعالیت‌های این گروه در این کشور موجب از بین رفتن امنیت می‌شود.

امنیت نیم‌بندی که هم‌اینک در برخی شهرهای افغانستان برقرار است موجبات نگرانی مردم این کشور را فراهم کرده است. مردم کابل، روز شنبه در اعتراض به نبود امنیت در این کشور در مقابل پارلمان افغانستان دست به اعتراض زدند. اشرف غنی که به‌تازگی از آمریکا بازگشته، گفته آمریکا قول داده است نیروهای خود را تا آخر سال از افغانستان خارج نکند. براساس قراردادی که در زمان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق این کشور معلق مانده بود و در زمان غنی به امضای طرفین رسید، قرار شده آمریکا نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند و در کنار نیروهای امنیتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی همکاری کند. حالا صدای پای داعش در افغانستان هم شنیده می‌شود. در حالی که هنوز دولتمردان افغانی مهم‌ترین وزارتخانه این کشور را خالی نگه داشته و نتوانسته‌اند وزیر دفاع خود را معرفی کنند، داعش این کشور را مورد حمله قرار می‌دهد. «وریاخان»، یکی از تحلیلگران افغانی در یک موسسه تحقیقاتی آمریکا می‌گوید: «حضور خلافت خودخوانده اسلامی در حال افزایش است: مراکش، فرانسه، اسپانیا، استرالیا و حالا افغانستان.» در این زمینه روز شنبه پلیس استرالیا اعلام کرد ۵ نوجوان این کشور را که قصد عملیات تروریستی در این کشور داشته‌اند دستگیر کرده‌اند. این افراد قصد داشتند به سبک داعشی‌ها در این کشور رعب و وحشت ایجاد کنند.

«وریا خان» در مورد گستردگی فعالیت‌های این گروه می‌افزاید: «آنها یک شبکه پیچیده تروریستی تاسیس کرده‌اند که برای مبارزه با این گروه باید کاری فراتر از تلاش‌هایی که سابق بر این می‌شده است، انجام داد.»