گروه جهان: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده تصمیم گرفت که نام کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که ایالات‌متحده و کوبا در چند ماه اخیر بر آن شده‌اند تا روابط دیپلماتیک خود را پس از ۵۷ سال از سر بگیرند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، اوباما طرح حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم را به کنگره ارائه کرد و حالا کنگره باید ظرف ۴۵ روز موافقت یا مخالفت خود را با این طرح اعلام کند. براساس قوانین ایالات‌متحده، کنگره حتی اگر مخالف این موضوع باشد بازهم نمی‌تواند خللی در تصمیم اوباما به‌وجود بیاورد. با وجود این، یک راه دیگر در قانون آمریکا لحاظ شده که می‌تواند تصمیم اوباما را خنثی کند. چنانچه کنگره خود راسا تصمیم بگیرد که لایحه‌ای در این زمینه تنظیم کند- اگر بتواند آرای بیش از دوسوم نمایندگان را با خود همراه کند- این تصمیم اوباما خودبه‌خود لغو خواهد شد. اگر هم کمتر از دوسوم نمایندگان به این تصمیم رای منفی دهند، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده می‌تواند رای جمهوری‌خواهان را وتو کند. در کنفرانس خبری روز شنبه، اوباما خاطرنشان کرد که نظرسنجی‌ها در چند وقت اخیر نشان داده است که مردم آمریکا موافق روابط دیپلماتیک بین دو کشور و حامی طرح وی هستند. کوبا نخستین کشوری بود که در ایالات‌متحده وارد فهرست کشورهای حامی تروریسم شد. این کشور در سال ۱۹۸۲ توسط آمریکا به همین دلیل مورد تحریم قرار گرفت.

در دوران جنگ سرد و زمانی که کوبا با یک انقلاب مارکسیستی روبه‌رو شد، این کشور در جبهه بلوک کمونیستی قرار گرفت و آمریکا نیز این کشور را در این فهرست جای داد. آمریکا مدعی است که هاوانا در ارسال اسلحه و آموزش نظامی به گروه‌های چپ در آمریکای لاتین نقش فعالی داشته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این موضوع می‌گوید: «نیمکره ما و در کل جهان، نسبت به ۳۳ سال گذشته تفاوت‌های زیادی داشته است.»

در حالی که معضلاتی مانند قاچاق موادمخدر، خشونت و فساد هنوز در این نیمکره وجود دارد اما در بیشتر کشورهای این منطقه دولت‌ها با رای مردم بر سر کار می‌آیند. کوبا البته از این موضوع مستثناست و هنوز یک کشور تک حزبی به‌ حساب می‌آید. با رفع تحریم‌های کوبا توسط آمریکا تنها چند کشور دیگر در این لیست باقی می‌مانند که سودان و سوریه جزو آنها هستند. در بیانیه کوتاهی که روز سه‌شنبه توسط خانم جوزفینا ویدال، مدیر روابط ایالات‌متحده در وزارت امور خارجه کوبا خوانده شد آمده که تصمیم دولت اوباما برای رفع تحریم‌هایی که از سوی آمریکا در نظر گرفته شده، توسط هاوانا مورد توجه قرار گرفته، زیرا کوبا سزاوار این تحریم‌ها نبوده است. در این بیانیه آمده است: «کوبا بارها و بارها هرگونه اعمال تروریستی را در سراسر دنیا محکوم کرده هرگز حامی تروریسم نبوده است. این کشور از هیچ گروه تروریستی پشتیبانی مالی و معنوی نداشته است.» در نقل قولی هم که اوباما در کنگره داشته، گفته سازمان‌های امنیتی آمریکا اذعان داشته‌اند که هاوانا در ۶ ماه گذشته هیچ‌گونه فعالیتی که حاکی از پشتیبانی از گروه‌های تروریستی باشد، نداشته است. او همچنین گفت که کوبا در آینده نیز دست به فعالیت‌های مشابه نخواهد زد و از این‌رو خواستار حذف این کشور از این لیست است. این تصمیم اوباما پس از آن گرفته شد که وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته از کاخ سفید خواست که اسم کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند.

جان کری گفته است که تصمیم منفی کنگره بر حذف نشدن کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم می‌تواند دیدارهای بعدی دوجانبه را با اختلال روبه‌رو کند. آمریکا گفته است به محض حل مشکلات فی‌مابین، اقدام به بازگشایی سفارت کشورش در کوبا خواهد کرد.