گروه ترجمه: رشد اقتصادی چین کاهش یافته است. این موضوع نگرانی‌های بسیاری برای اقتصاد جهان به‌بار آورده است. نگرانی‌ها زمانی تشدید شد که هفته گذشته، آمار رسمی منتشر شده نشان داد که رشد تولید، مصرف و سرمایه‌گذاری نسبت به دوره‌های گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به همین دلیل، آینده اقتصادی چین موضوع اصلی سوالات خبرنگاران در کنفرانس خبری سالانه با نخست‌وزیر این کشور بود. «لی کچیانگ» که می‌خواست نگرانی‌ها را راجع به نرخ رشد کاهنده این کشور برطرف کند، عنوان کرد: چین هنوز هم حربه‌های بیشتری برای تقویت دومین اقتصاد بزرگ جهان در اختیار دارد. لی، پیش از این در همین ماه، هدف سالانه چین را رسیدن به نرخ رشدی در «حدود ۷ درصد» اعلام کرده بود که پایین‌ترین نرخ رشد هدف از سال ۲۰۰۴ تاکنون بوده است. سال گذشته، اقتصاد این کشور ۴/ ۷ درصد رشد اقتصادی را ثبت کرد که تقریبا کندترین سرعت رشد اقتصادی‌اش در ربع قرن گذشته بوده است.

مقامات چینی تاکنون از استفاده از راهکارها و محرک‌های اقتصادی پرهزینه خودداری کرده‌اند. پیش از این و در اوج دوران بحران مالی جهان، چین برای برون رفت از رکود، رقم بی‌سابقه‌ای معادل ۶۴۰میلیارد دلار به اقتصاد خود تزریق کرده بود.

اما نخست‌وزیر چین اعتقاد دارد هنوز هم می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد. او گفت: «ما هنوز هم ابزارهای فراوانی برای استفاده در دست داریم» و تزریق پول به اقتصاد در مرحله آخر قرار دارد.

پکن آماده است در صورت نیاز، رسیدن به مرز خطر و تهدید اشتغال و درآمدها به «مقررات هدف اقتصاد کلان خود عمل کند» تا اعتماد بازار تقویت شود.او اضافه کرد: «خبر خوش آن است که طی چند سال اخیر، ما از راهکارهای محرک اقتصادی عمده استفاده چندانی نکرده‌ایم» و این موضوع دست مقامات را برای اقدام بازمی‌گذارد.

رهبران چین گفته‌اند که اقتصاد این کشور در یک مرحله حساس گذار قرار دارد، گذار از نرخ رشد دو رقمی به یک مدل رشد کندتر که آن را باثبات‌تر می‌دانند و لقب «هنجار جدید» به آن می‌دهند.

اقتصادی که هنوز عقب مانده است

نخست‌وزیر چین به این نظریه اعتقاد ندارد که انتظار می‌رفت جهش اقتصاد چین باعث شود این کشور با پشت سر گذاشتن آمریکا، تبدیل به اقتصاد شماره یک جهان شود و چنین مقایسه‌هایی را «اغراق‌های گمراه‌کننده» می‌خواند.

او با بیان این مطلب که «براساس استانداردهای روشن، چین هنوز دومین اقتصاد بزرگ جهان است» تاکید کرد که «این کشور از نظر تولید سرانه ناخالص داخلی (GDP)، از حدود ۸۰ کشور جهان عقب مانده است.»

او سفر اخیر خود به مناطق عقب‌افتاده و دوردست کشور و بازدید از دو خانواده روستایی را یادآوری کرد. در این سفر او مردی را مشاهده کرده بود که با چهل و اندی سال توانایی مالی ازدواج را نداشت. همچنین یک دانشجو که برای پرداخت شهریه خود به خواهر کوچکترش که برای کسب درآمد به شهر سفر کرده بود، وابسته بود: «واقعا این موضوع مرا رنج می‌دهد که مشاهده می‌کنم مردم ما در چنین شرایط دشواری زندگی می‌کنند و مطمئن هستم که تعداد خانواده‌های بیشتری از این دست در سرزمین وسیع چین زندگی می‌کنند.» او اضافه کرد که براساس استانداردهای بانک جهانی حداقل ۲۰۰ میلیون چینی زیر خط فقر باقی می‌مانند: «چین هنوز هم در بسیاری از موارد، یک کشور در حال توسعه است.»

با توجه به نگرانی‌های مقامات رسمی در مورد اقتصاد این کشور، بانک مرکزی این کشور در اواخر فوریه امسال برای دومین‌بار در سه ماه گذشته، نرخ بهره بانکی را کاهش داد. کارشناسان دلیل این اقدام را «پایین ترین رکورد نرخ تورم » می‌دانند.

نرخ تورم مصرف‌کننده در ژانویه امسال به پایین‌ترین سطح در۵ سال گذشته، یعنی ۸/ ۰درصد رسید. این نرخ در اوایل سال نو به ۴/ ۱ درصد رسید که نسبت به هدف تورمی این سال دولت مبنی بر «تورم حدود ۳ درصد» بسیار کمتر بود.

لی این اتهام را که چین موجب «صادرات رکود» شده است، رد می‌کند و کاهش قیمت‌ها را ناشی از افت قیمت کالاهایی مانند نفت خام و سنگ معدن می‌داند که باعث شده‌اند میزان ارزش واردات این کشور کاهش یابد. او می‌گوید: این اتفاق در حالی رخ داده است که چین طی سال گذشته حجم صادرات خود را افزایش داده بود: «ما برای مواجهه با این شرایط آماده هستیم و همزمان امیدواریم اقتصاد جهان سریع تر احیا شود و رشد آن شتاب بیشتری بگیرد.»