سخنرانی برای صندلی‌های خالی کنگره

حسین موسوی: بالاخره روز موعود فرا رسید و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بی‌توجه به درخواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز در کنگره پشت تریبون قرار می‌گیرد. سخنرانی علیه توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا مهم‌ترین هدف سخنرانی بنیامین نتانیاهو خواهد بود، اما برخی می‌گویند که وی از این تریبون به قصد نجات خود در داخل سرزمین‌‌های اشغالی پشت تریبون رفته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مسابقه دعوت از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به خط پایان خود رسید و قرار است وی امروز به دعوت جان بینر، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا، در کنگره سخنرانی کند. اما به گفته این روزنامه این سخنرانی در داخل آمریکا و سرزمین‌های اشغالی تبعات سیاسی به همراه خود خواهد داشت. جمهوری‌خواهان ترس از این موضوع دارند که سخنرانی نتانیاهو که به دعوت جان بینر صورت گرفته است، با واکنش منفی جامعه یهودیان مواجه شود. یکی از جوامع یهودی که به حضور نتانیاهو در کنگره واکنش نشان داده است، «جامعه یهودی» دموکرات است که به‌عنوان نماینده در مجلس نمایندگان حضور دارند.

آلن لوونتال، یکی از نمایندگان یهودی دموکرات از کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «من برای بازی گلف می‌روم. من تا حالا گلف بازی نکرده‌ام. با سه‌تن از دوستانم خواهم رفت.» او ادامه می‌دهد: «برای حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو با دو دسته از افراد روبه‌رو شدم. برخی می‌گویند برو برخی هم می‌گویند هرگز پایت را به آنجا نگذار.»

جامعه یهودی در عرصه عمل به مشکلات فراوانی رسیده است. حضور نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره می‌تواند این محمل را برای یهودیان آمریکا سخت‌تر از پیش کند. به‌رغم اینکه سیاست خارجی رژیم اسرائیل بارها به مشکل برخورده است اما جامعه یهودیان در داخل آمریکا سعی کرده‌اند از آنها حمایت کنند. ادامه

شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل، شکست‌های پیاپی مذاکرات صلح بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی از جمله مواردی بوده که تاکنون جامعه یهودی درباره آن سکوت اختیار کرده و از رژیم اسرائیل حمایت کرده است.

اما اتحاد بینر و نتانیاهو، موضوعی فراتر از شکست‌های دیپلماتیک اسرائیل به حساب می‌آید. موضوعی که فراتر از بحران‌های سیاسی است که تاکنون برای تل‌آویو رخ داده است.

جان روسوف، پژوهشگر دینی یهودی می‌گوید: خیلی وقت است که دیگر برای اسرائیل اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست، محلی از اعراب ندارد. اما برخی از یهودیان نیز متفاوت از سایر یهودیان می‌اندیشند. جان یارموت، به‌عنوان یکی از نمایندگان یهودی مجلس نمایندگان از برخی همتایان خود متفاوت‌تر می‌اندیشد. او ضمن انتقاد از نخست‌وزیر رژیم اسرائیل می‌گوید: وی قصد دارد که اوباما را در سیاست خارجی غیرقابل انعطاف نشان دهد و برای همین قصد ندارد وارد بازی دوگانه اوباما-نتانیاهو شود و در زمان سخنرانی حضور پیدا نخواهد کرد.

براد شرمن یکی دیگر از نمایندگان دموکرات که یهودی‌تبار است می‌گوید این سخنان تفرقه‌انگیز بین یهودیان اصلا جالب نیست و وی در مجلس سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور پیدا خواهد کرد. لوونتال در حالی که گفته است در کنگره حضور پیدا نخواهد کرد، به‌تازگی کمی از موضع خود عقب نشسته است و می‌گوید اگر در جلسه حضور پیدا کند، حتما سخنان نتانیاهو را رصد خواهد کرد. اگر او از خط قرمزها عبور کند، آرام نخواهد نشست و بلافاصله پس از سخنرانی نتانیاهو علیه وی میکروفن به دست خواهد گرفت.

تاکنون نزدیک به ۳۰ دموکرات (۴ سناتور و ۲۶ نماینده مجلس نمایندگان) گفته‌اند که در زمان سخنرانی باراک نتانیاهو در کنگره حضور نخواهند یافت. بیش از نیمی از این نمایندگان تبار آمریکایی-آفریقایی دارند و معتقدند که نتانیاهو با حضور در کنگره به باراک اوباما دهن کجی کرده و احترام دیپلماتیک رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را حفظ نکرده است؛ اما برخی از کسانی که گفته‌اند در مجلس حضور پیدا نخواهند کرد، تباری یهودی دارند.

استیو کوهن، نماینده «تنسی»، درباره عدم حضور خود در کنگره در زمان سخنرانی نتانیاهو می‌گوید: من همواره حامی (رژیم) اسرائیل بوده‌ام، اما حضور نتانیاهو در کنگره ربطی به اسرائیل ندارد. برخی از یهودیان آمریکایی از جمله استیو کوهن اعتقاد دارند که حضور نتانیاهو در مجلس نمایندگان برای انتخابات آتی در داخل سرزمین‌های اشغالی است که قرار است ۱۴ روز پس از سخنرانی وی برگزار شود.

استیو کوهن می‌گوید: نتانیاهو نماینده اسرائیل به حساب نمی‌آید، همان‌طوری که نمی‌توان گفت جورج دبلیو بوش نماینده کل آمریکا به حساب می‌آید.

در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز برخی از رقبای نتانیاهو هم بازی نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را بازی خطرناک وی با برگ جمهوری‌خواهان می‌دانند. این دسته اعتقاد دارند که بی‌اعتنایی نتانیاهو به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است اسرائیل را در عرصه دیپلماتیک تنها بگذارد و در پشت پرده یک دشمن مخفی از آمریکا بسازد.

استیو کوهن نیز حضور نتانیاهو را در این راستا می‌سنجد و می‌گوید: هرگز در زمان سخنرانی پایش را به داخل کنگره نخواهد گذاشت.

اما جان بینر، رهبر جمهوری‌خواهان در داخل مجلس نمایندگان از حضور نتانیاهو در داخل کنگره سود بالایی برده است. وی توانسته است به این طریق بین نمایندگان دموکرات تفرقه بیندازد و حتی نمایندگانی که تبار بهودی دارند، در عمل به دو دسته تقسیم شده‌اند.

بینر می‌گوید: در شش هفته گذشته کاری که کاخ سفید انجام داده حمله به نتانیاهو بوده است تا وی را از سخنرانی منصرف کند.

«لی زلدین»، نماینده مجلس نمایندگان که هم یهودی‌تبار و هم عضوی از جمهوری‌خواهان است، می‌گوید که سخنرانی نتانیاهو تبدیل به نزاع حزبی بین دو طرف شده است. او می‌گوید: سوای مباحث حزبی آمریکا باید آغوش خود را برای متحد خود باز کند. او در ادامه مدعی می‌شود که استقبال از سخنرانی نتانیاهو پیامی برای وی محسوب نمی‌شود، بلکه نشان‌دهنده این موضوع است که آمریکا همچنان متحد اسرائیلی‌ها به حساب می‌آید.

با وجود این، برخی از دموکرات‌های یهودی می‌گویند که دو حزب لیکود از اسرائیل و جمهوری‌خواهان از آمریکا تاکنون همکاری نزدیکی با هم داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۲ و در اوج رقابت‌های انتخاباتی ایالات‌متحده، حزب لیکود به‌طور آشکار از نامزدی میت رامنی حمایت کرده بود. همین موضوع موجب شده است که برخی از دموکرات‌های یهودی دل خوشی از نتانیاهو نداشته باشند و وی را بازی خورده جمهوری‌خواهان قلمداد کنند.

به‌رغم این دسته‌بندی‌ها در داخل حزب دموکرات، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده همزمان با سخنرانی نتانیاهو به سوئیس سفرخواهد کرد تا دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را آغاز کند. او در چند روز اخیرتلاش کرده تا کمی از تنش‌های موجود بین دو طرف اسرائیل و آمریکا را کاهش دهد و حتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از حضور نتانیاهو در کنگره استقبال ‌کرد.

به‌رغم این سخنان آشتی‌جویانه کری، باراک اوباما و معاون وی گفته‌اند در سخنرانی نتانیاهو حضور پیدا نخواهند کرد.

کمیته آیپک که نقش لابی اسرائیل را در آمریکا ایفا می‌کند به شدت از حضور نتانیاهو و سخنرانی وی در کنگره احساس نگرانی می‌کند. حتی این کمیته نیز تلویحی مخالف سخنرانی وی بوده است؛ زیرا این کمیته اعتقاد دارد از این پس ممکن است سیاست خارجی آمریکا چندان میل به همکاری با این لابی نداشته باشد.