گروه جهان: نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در چهارمین سفر خود (از ماه جولای به بعد) به دمشق رفت تا با مذاکرات خود بتواند از شدت درگیری‌ها در حلب کاسته و روزنه‌های صلح را بگشاید. شورشیان می‌گویند ۳۰۰ سرباز دولتی را در هفته گذشته در این شهر کشته‌اند. «استفان‌دو میستورا» که دیروز دوشنبه به دمشق وارد شد تضمین‌هایی از دولت سوریه دریافت کرده که براساس آن نیروهای دولتی تا ۶ هفته حملات هوایی خود به حلب را به تعویق خواهند انداخت. میستورا هنوز موافقت گروه‌های شورشی را دریافت نکرده و در مصاحبه اخیر خود با الجزیره اعلام کرد بسیاری امیدوارند ما نتوانیم به موفقیت برسیم. وی قرار است پس از مذاکره با گروه‌های اپوزیسیون عازم ترکیه شود و با مقام‌های ترک هم دیدار کند. نماینده ویژه سازمان ملل می‌گوید: «امیدوارم شانس من اندک نباشد چرا که در غیر‌این صورت یک جورهایی می‌تواند به معنای کاهش شانس مردم سوریه باشد و باعث می‌شود آنها امید خود را از دست بدهند.» وی می‌گوید: «تنها چیزی که می‌توانم به مردم سوریه بگویم این است که سازمان ملل هرگز تسلیم نمی‌شود.»

به گزارش الجزیره، طرح میستورا شامل توقف تمام حملات هوایی و استفاده از سلاح‌های سنگین در تمام حلب می‌شود. او همچنین در نظر دارد در یکی از مناطق حلب به نام «صلاح‌الدین» در جنوب غربی شهر، جنگ را به‌طور کامل متوقف سازد. «والری آموس»، مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل، امیدوار است که طرح میستورا اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و امدادگران در حلب را فراهم سازد. آموس می‌گوید ما با نماینده ویژه در تعامل نزدیک هستیم. اگر او بتواند به هدفش- که همان کاستن از شدت خشونت‌ها است- برسد ما هم می‌توانیم به هدف‌مان که دسترسی به مردم و ارائه کمک به آنهاست، برسیم.

گفته می‌شود درگیری‌های سوریه باعث کشته شدن ۲۲۰ هزار نفر و آواره شدن ۸/ ۳ میلیون نفر شده است. کارشناسان معتقدند اگر این توافق حاصل شود چند احتمال پدید خواهد آمد: اول آنکه، چشم‌انداز برقراری آتش‌بس به تدریج تقویت خواهد شد، امکان تسری این آتش‌بس به تدریج در سایر استان‌ها میسر خواهد شد و پتانسیل ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان از سوی نهادهای تابعه سازمان ملل هم فراهم خواهد شد. دوم آنکه، فرصتی برای تجدید قوای ارتش سوریه، جابه‌جایی نیروها، تغییر استراتژی و ... فراهم خواهد شد.

به نظر می‌رسد عدم موافقت اپوزیسیون سوریه تنها مانع در اجرای آتش‌بس موقتی در سوریه است. گروه‌های اپوزیسیون در سوریه تنها شرط برای آتش‌بس را کناره‌گیری اسد اعلام کرده‌اند. به گزارش نیویورک‌تایمز، پس از اعلام میزبانی ترکیه برای آموزش نیروهای اپوزیسیون سوری به دست نیروهای آمریکایی به نظر می‌رسد گروه‌های اپوزیسیون خود را در موضع برتر نسبت به اسد می‌دانند. این روزنامه می‌نویسد اگر اپوزیسیون تلاش‌های میستورا برای آتش‌بس و تعلیق ۶ هفته‌ای حملات هوایی را نپذیرد، تنها به این دلیل است که خود را در موضع برتر می‌داند. در این صورت، روزنه‌های توافق هم بسته می‌شود و امید به صلح از میان خواهد رفت.