حسین موسوی: نخستین کلید زده شد. دادگاه بین‌المللی لاهه تصمیم گرفته است که از اسرائیل به دلیل جنایت‌های جنگی، تحقیقات خود را آغاز کند. دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه قرار است که نخستین تحقیقات خود را درخصوص جنایات جنگی احتمالی در فلسطین آغاز کند. به گزارش الجزیره، دادستان‌های این دادگاه می‌گویند که در تحقیقات ابتدایی تعیین خواهند کرد که آیا این یافته‌ها شایستگی یک تحقیقات کامل را خواهند داشت یا خیر، سپس در مورد قصورات دو طرف یعنی رژیم صهیونیستی و فلسطین تصمیم‌گیری خواهند کرد. تحقیقات نخستین مبنای بازجویی ندارد، بلکه براساس اساسنامه تعیین شده در رم، پروسه‌ای است که نشان می‌دهد پرونده قابلیت بازجویی و پیگیری کامل را دارد یا نه. پس از اینکه این تصمیم از سوی دادگاه لاهه اعلام شد؛ دو طرف فلسطینی و اسرائیلی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتقاد از تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه، این اقدام را «رسوایی» خواند. در بیانیه‌ای که آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این رژیم صادر کرد، مدعی شد که تحقیقات ابتدایی به آنچه حق دفاع اسرائیل می‌خواند آسیب وارد می‌کند.

او اضافه می‌کند این اقدام تنها یک انگیزه سیاسی دارد و آن هم متمرکز بر اقدامات ضداسرائیلی است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز همچون وزیر امورخارجه‌اش این اقدام دادگاه بین‌المللی لاهه را «رسوایی» خواند و اعلام کرد که این رژیم هرگز با این دادگاه همکاری نخواهد کرد. به گفته برخی ناظران سیاسی، اقدامات دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین باعث شده که فشار زیادی به تل‌آویو وارد شود. این موضوع هرچند خوشایند واشنگتن و تل‌آویو نیست، اما توانسته در میان کشورهای اروپایی موثر واقع شود. براساس این اقدامات دیپلماتیک، چندین کشور اروپایی، ازجمله سوئد، فرانسه، انگلیس و سوئیس کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شنا‌خته‌اند. حضور در دادگاه بین‌المللی لاهه از آخرین اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین است.

«عمار حجازی»، یک مقام وزارت امور خارجه این کشور می‌گوید: «دولت خودگردان فلسطین تمام جنبه‌های لازم را برای پیوستن به لاهه اندیشیده است. در این جنگ غیرنظامیان هدف قرار گرفته‌اند. فلسطین آمادگی کامل دارد تا با دادستان‌های دادگاه لاهه همکاری‌های لازم را انجام دهد.» ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «همه چیز براساس برنامه از پیش طراحی شده به پیش می‌رود. دیگر هیچ دولت یا کشوری نمی‌تواند این اقدام را متوقف کند. در پایان این موضوع هم معتقدم که یک بازجویی کامل، تحقیقات نخستین را پوشش خواهد داد.»

در شرایطی که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی واکنش‌های متفاوتی به آغاز تحقیقات ابتدایی نشان دادند، ایالات‌متحده نیز در زمره مخالفان این تحقیقات قرار گرفت و این تصمیم دادگاه لاهه را «طنز تراژیک» خواند. «جف راتکه»، سخنگوی دولت ایالات متحده درباره تصمیم دادگاه لاهه گفت: «ما به صراحت مخالفت خود را با اقدام دادستان‌های لاهه اعلام می‌کنیم.» او این اقدام را اتفاقی غم‌انگیز خواند و خواستار توقف این اقدام شد. دبیر کل سازمان ملل به‌تازگی تاکید کرده است که فلسطین از اول آوریل سال جاری میلادی به عنوان یکی از کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی درخواهد آمد. صلاحیت حضور فلسطین از ۱۳ ژوئن سال ۲۰۱۴ بررسی شده بود و در نهایت تشکیلات خودگردان فلسطین توانسته است به عنوان یک عضو این دادگاه شناخته شود.

با پیوستن فلسطین به این دادگاه، ‌اینک لاهه می‌تواند تحقیقات خود را درمورد جنگ ۵۰ روزه رژیم صهیونیستی آغاز کند. در جنگی که گفته می‌شود بیش از ۲۳۰۰ غیرنظامی فلسطین، ازجمله تعداد زیادی زن و کودک شهید شده‌اند.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به جنایات جنگی، اقدام علیه بشریت و نسل‌کشی رسیدگی می‌کند. در شرایطی که فلسطین توانسته است خود را به عنوان عضوی از این دادگاه معرفی کند، رژیم صهیونیستی هنوز عضو این دادگاه بین‌المللی نشده است، اما دیگران می‌توانند از این رژیم شکایت کنند.