گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو از اصلاح ساختار و راهکارهای خروج صنعت برق از وضعیت کنونی خبر داد و گفت: شفاف‌سازی مالی در شرکت‌هایی که در زنجیره ارزش اقتصادی صنعت برق قرار دارند، لازم است. حمید چیت‌چیان به خبرگزاری فارس گفت: یکی از راهکارهای خروج صنعت برق از وضعیت کنونی توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که این موضوع در دستور کار وزارت نیرو طی ماه‌های آتی است، به همین منظور تبدیل ۱۶ هزار مگاوات از نیروگاه‌های موجود گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از اهداف کلان توسعه صنعت برق کشور است.

وی ادامه داد: در صورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی اگر قیمت هر متر مکعب گاز حدود ۲۰ سنت باشد، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف گاز حاصل خواهد شد.

چیت‌چیان در پاسخ به این سوال که کسری منابع مالی صنعت برق در حال حاضر چه میزان است، گفت: قیمت متوسط برق به‌غیر از هزینه سوخت یعنی هزینه تبدیل انرژی، اتصال و توزیع آن برای هر کیلووات ساعت برق در سال‌جاری حدود ۷۰۰ ریال برآورد شده است، اما متوسط فروش برق حدود ۵۰۰ ریال است. با این وضعیت میزان کسری منابع مالی در سال ۹۳ در صنعت برق ۳۵ هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال خواهد بود. وزیر نیرو افزود: از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۲ وزارت نیرو تنها در صنعت برق ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته و این رقم در حال حاضر به بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی در خصوص راهکارهای خروج صنعت برق از وضعیت کنونی گفت: کاهش تلفات برق از ۱۵ درصد به زیر ۱۰ درصد تا یک سال آینده یکی از موارد مهمی است که در یک طرح جهادی قرار است انجام شود. به گفته وی، استفاده از توربین‌های گازی با بازده بالا، توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تعطیلی نیروگاه‌های کم‌بازده و کاهش تلفات انتقال و توزیع برق ازجمله برنامه‌ها است. وی با تاکید بر اصلاح ساختار صنعت برق، ادامه داد: در زمان حاضر ۶۰ درصد برق حرارتی توسط بنگاه‌های خصوصی تولید می‌شود و شفاف‌سازی مالی لازم در شرکت‌هایی که در زنجیره ارزش اقتصادی صنعت برق قرار دارند از دیگر الزام‌ها است.

وزیر نیرو همچنین در حاشیه نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب، در جمع خبرنگاران از اجرای ۱۵ طرح برای تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت: ما در سطح منطقه‌ای شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز را ایجاد کردیم که برای نخستین نمونه شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود ایجاد شد و در این شورا افزون ‌بر سازمان‌ها و نهادهای دولتی، نمایندگان کشاورزان نیز دخیل هستند و با مشارکت همه ذی‌نفعان موجود درباره همه مسائل آب تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به برنامه ارائه‌ شده وزارت نیرو برای احیای آب‌های زیرزمینی در شورای‌عالی آب گفت: ۱۵ طرح در این‎باره پیش‌بینی شده است که ۱۱ طرح در وزارت نیرو و چهار طرح نیز در دستگاه‌های دیگر اجرا می‌شود. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کارهای اجرایی لازم و اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است تا گام‌های اساسی برای احیای منابع آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی آن برداریم. وی افزود: مدیریت منابع آب یک مدیریت چندوجهی و چندبعدی است به‌طوری که مسائل زیست‌محیطی، مسائل فنی و انسانی مهم‌تر از همه مسائل اجتماعی در مدیریت آب دخیل هستند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب، گفت: ما در این نشست سعی داریم که وجوه مختلف موضوع را بشناسیم و بدانیم که چگونه از مشارکت سازمان‌های مختلف دولتی و نهادهای مردمی و بنگاه‌های اقتصادی برای مدیریت آب استفاده کنیم. چیت‌چیان اظهار کرد: درباره تامین آب شرب شهرها و تهران اقدام‌های متنوعی صورت گرفته که انتقال آب از سدهای ساخته‌شده به شهرها یکی از این اقدام‌ها است. وزیر نیرو یادآور شد: اقدام‌های وسیعی که برای تصفیه آب صورت گرفته، از اقدام‌هایی است که وزارت نیرو برای تامین آب شرب صورت داده است. وی تاکید کرد: نکته مهم این است که وقتی ما با شرایط خشک‌سالی و با کاهش ذخیره آب در سدها مواجه هستیم، مدیریت مصرف آب مهم‌ترین عامل غلبه بر مشکل آب است.