گروه جهان: هشت ماه پیش، در زمانی که یکی از خبرنگاران خارجی روزنامه «تودیز زمان» از ترکیه اخراج شد، برخی پیش‌بینی کردند که این رویارویی به‌زودی در جبهه‌ای وسیع دنبال خواهد شد. حالا، از ترکیه خبر می‌رسد که پلیس ضدتروریسم ترکیه در یک یورش همه‌جانبه بیش از ۱۰۰ خبرنگار را دستگیر کرده و برخی می‌گویند این عملیات ادامه خواهد داشت. به گزارش رویترز، پلیس ترکیه روز گذشته، عملیات گسترده‌ای را علیه روزنامه‌نگاران اپوزیسیون آغاز کرده و به دفاتر شبکه‌ ماهواره‌ای و روزنامه‌ تودیز زمان حمله و بیش از ۱۰۰ تن از روزنامه‌نگاران نزدیک به چهره‌های مخالف را بازداشت کرد. این عملیات صبح روز گذشته و با حمله همزمان به دفاتر روزنامه تودیز زمان آغاز شد و نیروهای امنیتی و پلیس همزمان به دفاتر چند روزنامه نزدیک به فتح‌الله گولن، روحانی برجسته مخالف دولت در نقاط مختلف این کشور نیز حمله کردند و چندین روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

کمال کلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه، با انتقاد از عملیات دولت ترکیه بر ضد روزنامه‌نگاران، آن را «کودتا» توصیف کرد. طبق گزارش‌ها، یکی از مقام‌های سابق مبارزه با تروریسم ترکیه نیز بازداشت شده است. شبکه اسکای نیوز نیز گزارش داد، ۱۵۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند و ممکن است شمار افراد بازداشتی باز هم افزایش یابد.

سایت روزنامه تودیز زمان نیز در گزارش لحظه به لحظه از دستگیری‌ها نوشت که پلیس ضدتروریستی ترکیه در اوایل صبح روز یکشنبه وارد دفتر روزنامه شد و نزدیک به ۲۳ تن از روزنامه‌نگاران را دستگیر کرد. این دستگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که دولت چندی پیش لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد که پلیس می‌تواند افراد را به «ظن قابل قبول» دستگیر کند. حالا نیروهای پلیس این کشور به محض تصویب شدن این لایحه، روزنامه‌نگاران نزدیک به فتح‌الله گولن را با توسل به این قانون تازه تصویب شده، دستگیر کرده‌اند.

گزارش‌ها از ترکیه حکایت از این دارد که نیروهای پلیس این کشور پس از روزنامه تودیز زمان به شبکه‌های ماهواره‌ای نزدیک به گولن نیز یورش برده و برخی از عوامل و کارکنان آن شبکه‌های تلویزیونی را دستگیر کرده‌اند. در این راستا گزارش شده که نیروهای پلیس نفراتی را نیز از شبکه «سامان یولو» دستگیر کرده‌اند. این دستگیری‌ها با دستور دادستانی استانبول، یعنی حسن ییلماز صورت گرفته است. گزارش شده است که پلیس ضدتروریسم ترکیه همچنین عوامل سریال «Sungurlar» در شبکه سامان یولو را دستگیر کرده‌اند. برخی از عوامل این سریال متهم به اقدام علیه حاکمیت جمهوری ترکیه و برخی دیگر نیز متهم به همکاری با القاعده هستند. در این کشور گروه «تاحشیه» جزو گروه‌های تروریستی ثبت شده و گفته می‌شود به القاعده وصل هستند. بنا به گفته دادستانی استانبول، برخی از عوامل این سریال عضو گروه تاحشیه هستند. با این وجود، روز گذشته فتح‌الله گولن در اعتراض به این دستگیری‌ها دوباره به لعن و نفرین عوامل دستگیر کننده پرداخت و به‌طور تلویحی اجرای این عملیات را زیر نظر رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد. پیش از این دستگیری‌ها فتح‌الله گولن در پیامی به طرفداران خود هشدار داده بود که دولت ترکیه به دنبال دستگیری برخی از روزنامه‌نگاران تودیز زمان است. او در این پیام اینترنتی گفت که هدف دولت مرعوب کردن و ترساندن مردم ترکیه است. دو روز پیش نیز در سایت توییتر توییتی با هشتگ‌های فراوان داغ شده بود که در آن از عملیات قریب‌الوقوع علیه خبرنگاران پرده برداشته بود. گفته می‌شود این توییت توسط یکی از طرفداران گولن در این سایت گذاشته شده بود.

با این حال، گولن ضمن انتقاد دوباره از حزب حاکم، آنها را متهم به دست داشتن در فساد دولتی کرده و این دستگیری‌ها را ادامه روند قبلی دولت اردوغان دانست. این در شرایطی است که اردوغان به‌تازگی ادعا کرده است فتح‌الله گولن قاتل است و همین موضوع باعث شد وکلای گولن علیه رئیس‌جمهوری ترکیه به اتهام افترا شکایت کنند.

در همین حال، دستگیری‌های روز گذشته با واکنش طرفداران گولن مواجه شد. روزنامه «حریت‌دیلی» نوشت، خبرنگاران و کارکنان روزنامه‌های زمان و تودیز زمان ضمن حضور در ساختمان اصلی این روزنامه اعتراض خود را به این دستگیری‌ها نشان دادند. آنها با بر داشتن پلاکاردهایی همچون «هرکس ساکت شود، زمان ساکت نمی‌شود» اعتراض خود را به این دستگیری‌ها نشان دادند.

جنگ پنهان بین فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، پس از افشای فساد در دولت رجب طیب اردوغان آشکار شد. در شرایطی که فتح‌الله گولن یکی از حامیان این دولت به حساب می‌آمد، از یک سال گذشته دو طرف علیه هم صف‌آرایی کرده‌اند. در ۱۷ دسامبر سال گذشته، برخی از وزرای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت و رئیس‌جمهوری فعلی این کشور به اتهام دریافت رشوه و پولشویی بازداشت شدند و چندی بعد تمامی کسانی که این پرونده‌ها را علیه وزرای اردوغان مطرح کرده بودند، از کار برکنار یا دستگیر شدند. دستگیری‌های دور تازه تقریبا با سالگرد افشای پرونده فساد دولت اردوغان همزمان شده است.