«پیروزی بزرگ» برای لیبرال‌های ژاپنی

حسین موسوی: روز سرنوشت برای شینزو آبه فرا رسید. روزی که اگر آبه نمی‌توانست از آن پیروزی چشمگیری به دست آورد، به گفته خود از مقام نخست‌وزیری استعفا می‌داد. او برای اینکه بتواند اصلاحات مورد نظر خود را پیاده کند نیاز داشت نمی‌توانست تا به یک «پیروزی بزرگ» دست یابد. به گزارش الجزیره، روز گذشته مردم ژاپن از ساعت ۷ صبح پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخاباتی که برخی کارشناسان از آن با عنوان «انتخابات ناخواسته» یاد کرده‌اند، حضور یابند. انتخاباتی که حزب لیبرال دموکرات پیروز نهایی آن بود اما شینزو آبه نیاز دارد تا برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی‌اش که به «آبه‌نومیک» معروف است پیروزی بزرگی به دست آورد و اکثریت بزرگی از پارلمان ژاپن را به دست آورد. آبه ۶۰ ساله که دو سال پیش در انتخاباتی نامطمئن، از سوی پارلمان به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که به دنبال «اکثریت بزرگ» است. آبه در این‌باره به رای‌دهندگان گفت: برای پیشبرد آبه‌نومیک باید رای بالایی به‌دست آورد.

خط‌مشی‌های این برنامه به ایجاد شغل بیشتر و افزایش حقوق منجر خواهد شد. صحبت‌های او که از شبکه‌های تلویزیونی ژاپن به‌طور مستقیم پخش می‌شد با قول و قرارهای فراوانی همراه شد و گفت: «ژاپن می‌تواند ثروتمندتر از این باشد». او افزود: «از مردم خواهش می‌کنم که اجازه دهند در قدرت باقی بمانیم».

براساس نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته، احتمال دارد که از ۴۷۵ کرسی پارلمان ژاپن، ائتلاف آبه نزدیک به ۳۰۰ کرسی را در دست بگیرد. با این وجود سایت فارن پالیسی درخصوص برنامه‌های شینزو آبه پرسشی مطرح می‌کند که آینده شینزو آبه را مشخص می‌کند. این سایت می‌نویسد آیا شینزو آبه می‌تواند مردم این کشور را متقاعد کند به دیدگاه‌های وی رای بدهند. دیدگاهی که حاوی نگاه به آینده‌ای درخشان با اتکا به دوران پرشکوه امپریالیستی سابق ژاپن است.

این گزارش در ادامه می‌نویسد: سیاستمداران دو دسته هستند؛ برخی از آنها در دفتر کارشان هستند و زیر برگه‌های فراوان غرق می‌شوند و برخی دیگر در اتاق‌هایشان نشسته‌ و با پک زدن به سیگار غرق تفکر می‌شوند. شینزو آبه اما جزو هیچ‌کدام از آنها نیست. او به مناطق شلوغ می‌رود، روی سکو می‌ایستد و با احترام به گفت‌وگو با مردم می‌پردازد و پرسش‌های آنها را پاسخ می‌دهد.

آبه قصد دارد که در ژاپن یک انقلاب در حوزه اقتصاد و سیاست ایجاد کند و این کشور را همچنان به‌عنوان یکی از غول‌های اقتصادی نگه دارد. او در سال ۲۰۰۷ زمانی که در پارلمان این کشور سخن می‌گفت نیز به این موضوع اشاره کرد اما چندی بعد قدرت به دست سوسیالیست‌های ژاپنی افتاد و او تا سال ۲۰۱۲ صبر کرد و با همان دیدگاه‌ها دوباره به سر کار آمد. او بدین منظور در سیاست‌های پولی ژاپن تجدید نظر کرد و یک تجربه رادیکال در سیاست‌های پولی ژاپن در پیش گرفت. او همزمان بودجه دفاعی این کشور را افزایش داد و اصلاحاتی را برای بخش صنعتی و کشاورزی در نظر گرفت. آبه برای پیاده کردن برنامه‌های خود نیاز به یک همراه قوی داشته و دارد. او دو سال پیش از موعد انتخابات پارلمانی این کشور، دستور به انحلال پارلمان ژاپن داد و در روز ۱۴ دسامبر (روز گذشته) برنامه‌های خود را به رای مردم گذاشت.

برای همین، برخی از ناظران سیاسی انتخابات روز گذشته را «همه‌پرسی» آبه از برنامه‌های خود می‌دانند. در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که؛ انتظار می‌رود اکثریت حزب حاکم لیبرال دموکراتیک بتواند بار دیگر پیروز این انتخابات باشد. با این حال بر اساس آخرین گزارش‌هایی که از ژاپن منتشر شده، انتخابات با استقبال زیادی روبه‌رو نشده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای مجلس عوام کشور شده بود و تاکید کرده که می‌خواهد حکم جدیدی را برای برنامه اقتصادی و سایر سیاست‌هایش دریافت کند. شینزو آبه تاکید کرده بود چنان‌که لیبرال دموکرات‌ها نتوانند اکثریت قاطع را به دست آوردند، کناره‌گیری می‌کند. شینزو آبه دو سال پیش قدرت را در ژاپن به دست گرفت و متعهد شد تا اقتصاد رو به رکود را احیا کرده و موضع متزلزل ژاپن را تثبیت کند. از آن زمان قیمت‌ها افزایش یافت و بسیاری از شرکت‌ها در شرایطی که «ین» ژاپن رو به کاهش رفت با ضرر مواجه شدند. این در شرایطی است که احیای اقتصاد که پیش از روی کار آمدن شینزو آبه آغاز شده بود، طی ماه‌های اخیر باز هم متزلزل شد و این کشور پس از افزایش مالیات فروش که با اعتراض مصرف کنندگان و بازرگانان مواجه شد، بار دیگر وارد رکود شد. پیروزی قاطع در این انتخابات می‌تواند فرصت‌های شینزو آبه را برای ادامه اصلاحات سیاسی و اقتصادی جاه طلبانه تایید کند. ائتلاف آتی شینزو آبه (لیبرال دموکرات‌ها) می‌تواند با یا بدون حزب «کومیتی» باشد که مورد حمایت بودایی‌ها است.

بسیاری معتقدند درخواست آبه برای برگزاری این انتخابات زودهنگام، جلب حمایت شهروندان ژاپنی برای اصلاحات اقتصادی مورد نظرش بوده است. رای‌دهندگان قرار است ۴۷۵ عضو مجلس سفلای این کشور موسوم به «دایت» را انتخاب کنند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد اگر چه اخیرا محبوبیت آبه کاهش یافته اما ائتلاف حامی او احتمالا اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست خواهد آورد. آبه در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد و تلاش کرد با افزایش قدرت خرید مردم و چاپ اسکناس بیشتر اقتصاد این کشور را احیا کند. پس از یک رشد انفجاری ابتدایی، ژاپن در نیمه دوم امسال دچار رکود اقتصادی شد. با این همه آبه اصرار دارد سیاست‌های او که به «آبه‌ نومیک» مشهور شده‌اند، می‌تواند اقتصاد ژاپن را به روی ریل برگرداند.

نخست‌وزیر ژاپن اخیرا در یک سخنرانی کارزار انتخاباتی گفته است: «من قول می‌دهم ژاپن را به کشوری تبدیل کنم که از نو در دل جهان بدرخشد.» اقتصاددان‌ها می‌گویند افزایش مالیات خرید از پنج درصد به هشت درصد در ماه آوریل به قدرت خرید مصرف‌کنندگان ضربه زده و رشد اقتصادی را متوقف کرده است. افزایش مالیات‌ها از زمان دولت قبلی در سال ۲۰۱۲ قانونی شد تا بدهی‌های عمومی بسیار سنگین دولت ژاپن را که در بین کشورهای توسعه‌ یافته از همه بیشتر است، کنترل کند.

آبه با برگزاری این انتخابات به دنبال حمایت عمومی برای به تاخیر انداختن یک افزایش مالیات دیگر تا ۱۰ درصد است که قرار است در سال ۲۰۱۵ عملی شود.