ترکش‌های خرس قهوه‌ای در سرزمین یخی

گروه جهان :‌فنلاند به کشوری آرام و بی سر و صدا معروف است و کمتر در یارگیری‌های بین‌المللی حضور می‌یابد. همچنین کمتر شنیده شده که این کشور دست به اعتراض بزند. اما اقداماتی که روسیه در مرزهای خود با این کشور انجام داده باعث شد فنلاند برای احتراز از ترکش‌های «خرس قهوه‌ای» همکاری با ناتو را در پیش گیرد. به تازگی «خرس قهوه‌ای» با اقداماتی مانند شکستن حریم هوایی، به‌کارگیری زیردریایی و هلیکوپتر برای دنبال کردن کشتی‌های تحقیقاتی فنلاند در آب‌های بین‌المللی به دنبال تحریک این کشور است.

این اقدامات بخش دیگری از رفتار تهاجمی روسیه در اروپاست که این بار فنلاند را هدف گرفته است؛ کشوری که تا کنون خارج از حوزه ناتو مانده است.

وقتی جدایی‌طلبان حامی روسیه سال جاری یک کشور دیگر اروپایی را که عضو ناتو نبود به ورشکستگی و جنگ کشاندند - اوکراین- این بار اما رهبران فنلاند که وضعیت را با نگرانی نظاره می‌کنند شاخک‌های هشدار خود را تیز کرده‌اند.

آنها در پاسخ به این سوال وامانده‌اند که آیا سیاست عدم تعهدی که آنها در دوران جنگ سرد در پیش گرفته بودند باز هم می‌تواند پاسخگوی نیازهای عصر جدید باشد یا خیر، آن هم در زمانه‌ای که بار دیگر خطر بن‌بست در روابط شرق و غرب پدید آمده است. «سائولی نینیستو»، رئیس‌جمهور فنلاند در اقامتگاه ساحلی خود در شهری که تنها ۲ ساعت با مرزهای روسیه فاصله دارد، گفت: «ما تاریخی طولانی با روسیه داریم، البته آنقدرها صلح‌آمیز نبوده. بنابراین هر کاری روس‌ها انجام دهند فنلاندی‌ها متوجه می‌شوند و در مورد معنای آن اقدام بسیار اندیشه می‌کنند.» وی در مورد شکستن حریم هوایی کشورش گفت: «پیام آن روشن بود. آنها می‌خواستند نحوه واکنش ما را ببینند.»

نینیستو گفت پاسخ فنلاند- که از جت‌های جنگی اف ۱۸ برای متوقف کردن هواپیماهای روسی استفاده می‌کند- آنقدر قوی است که مانع تهاجم روس‌ها می‌شود. نگرانی فنلاند که در اروپا به‌عنوان الگویی از کشور مترقی و باثبات دیده می‌شود ترس از اقدامات تهاجمی روسیه در اروپا را پس از الحاق کریمه برانگیخته است. «تارجا کرونبرگ»، عضو سابق پارلمان فنلاند و اروپا، می‌گوید: «پیش از این مردم گمان می‌کردند برای حفظ امنیت پیوستن به اتحادیه اروپا کافی است اما اکنون این مورد تردید قرار گرفته است.»

«الکساندر استاب» نخست وزیر فنلاند از ضرورت پیوستن این کشور به ناتو سخن می‌گوید. هرچند فنلاندی‌ها می‌پذیرند که این عضویت «قمار» خواهد بود، اما مقام‌های این کشور می‌گویند اگر فنلاند ناگهان به سوی غرب برود این احتمال هست که صلح و رفاه در این کشور با تهدید مواجه شود.

«الیزابت رن»، وزیر دفاع سابق که از عضویت در ناتو جانبداری می‌کند، می‌گوید: «روسیه به مسیری خطرناک می‌رود. صد سال است که ما استقلال خود را از روسیه به دست آورده‌ایم. کریمه هم بخشی از روسیه بود. آیا آنها می‌خواهند آنچه را که ۱۰۰ سال پیش به آنها تعلق داشت بازپس بگیرند؟.» این مقام فنلاندی از پیشروی روس‌ها ابراز تردید کرد اما اعلام کرد که تهاجم روس‌ها را باید جدی گرفت.

فنلاند در این نگرانی تنها نیست. سوئد کشور دیگری است که به دنبال چنگ و دندان نشان دادن به روسیه است. نیروهای مسلح این کشور ماه گذشته بزرگ‌ترین عملیات از دوران جنگ سرد به این سو را برای شکار یک زیردریایی مظنون روسی انجام دادند. وزیر دفاع سوئد این اقدام را در پاسخ به شکستن حریم هوایی این کشور از سوی روسیه اعلام کرد.

به گزارش واشنگتن پست، این کشور هم همچون فنلاند خارج از ناتو مانده است. گزارشی که از سوی «شبکه رهبری اروپایی»

- اندیشکده‌ای مستقر در لندن- منتشر شد آمده است که روسیه سعی در برافروختن جنگ ندارد، اما رفتار این کشور به گونه‌ای است که «فاجعه‌ساز» خواهد بود.

سفیر روسیه در آمریکا تمامی اظهارات مبنی بر شکستن حریم هوایی فنلاند و سوئد را رد کرده و افزود این اقدامات در نتیجه «پروازهای آموزشی نظامی» بوده است. با تمام این اوصاف، رئیس‌جمهور فنلاند جانب احتیاط را از دست نداده و می‌گوید: «من مخالف ناتو نیستم. آن را یک احتمال در نظر می‌گیرم. این گزینه‌ای در دسترس است؛ چرا که این بخشی از توازن برای ما است.»