انتقال آرام قدرت پس از 13 سال

گروه جهان: روز گذشته اشرف غنی احمدزی، به‌عنوان رئیس‌جمهوری تازه افغانستان سوگند خورد. این مراسم در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شد و رئیس‌اجرایی افغانستان نیز در آن حضور داشت. عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان است که بر این اساس قرار است قدرت را با احمدزی شریک شود. به گزارش الجزیره، با جابه‌جایی صورت گرفته در افغانستان، این نخستین انتقال قدرت آرام از سال ۲۰۰۱ است که در آن طالبان قدرت داشتند. احدزی در این مراسم گفت: «من از هیچ‌کدامتان بهتر نیستم. اگر کار درستی را انجام دادم، از من حمایت کنید، اگر خطا هم کردم، اصلاحم کنید.» این در شرایطی است که گفته می‌شود احمدزی پس از به دست گرفتن این حکومت با مشکلات عدیده‌ای از جمله تامین امنیت و مشکلات اقتصادی روبه‌رو است. اقتصاد شکننده این کشور و حضور افراطیون و تندروها در افغانستان می‌تواند از بزرگ‌ترین چالش‌های احمدزی باشد. با این وجود، پس از مراسم سوگند احمدزی، نوبت به عبدالله عبدالله رسید که در مقام رئیس اجرایی این کشور وی نیز سوگند بخورد.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که سیستم حکومت فعلی چالش‌های فراوانی برای هر دو رئیس افغانستان به بار خواهد آورد. اما «هلنا ملی‌کار»، تاریخ‌دان افغانی در خصوص این روز تاریخی در افغانستان گفت: «امروز، روزی تلخ و شیرین در تاریخ این کشور است.» به گفته وی در شرایطی که قدرت به آرامی از شخصی به شخص دیگری منتقل شده است، اما اقتصاد در افغانستان نابود و کمک‌های خارجی نیز مسدود شده است.

برخی کارشناسان می‌گویند که بسیاری از کشورها هنوز تعهدات خود را در قبال افغانستان پیاده نکرده‌اند. قرار است آمریکا، کشورهای اروپایی را مجاب کند که سالانه ۲ میلیارد دلار به این کشور کمک کنند. افغانستان هنوز از مشکلات تامین امنیت نیز رنج می‌برد و طالبان بزرگ‌ترین چالش دولت احمدزی و عبدالله خواهد بود.

روز گذشته از افغانستان خبر رسید که طالبان با حمله انتحاری در پکتیا، باعث کشته شدن ۱۲ نفر از شهروندان افغانی شده‌ است. همچنین در یک عملیات انتحاری دیگر در شهر قندوز دو نفر مجروح شدند و خود بمب‌گذار نیز کشته شد. در حمله دیگری که در نزدیکی فرودگاه کابل اتفاق افتاد ۴ افغانی کشته و دو تن نیز زخمی شدند. به گفته ناظران سیاسی، این حملات به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم سوگند ریاست‌جمهوری توسط طالبان صورت گرفته است. گزارشگر الجزیره می‌گوید در افغانستان روزانه به‌طور متوسط ۱۸ شهروند افغان به دست طالبان کشته می‌شوند. چالش ناامنی و نبود قدرت یکپارچه در افغانستان همواره دولت مرکزی این کشور را با آسیب مواجه کرده است. با این وجود دولت وحدت ملی قصد دارد برای مبارزه با تروریسم اجازه برقراری ۹ پایگاه نظامی را برای ایالات متحده صادر کند و وزارت خارجه آمریکا گفته است اگر مشکل خاصی رخ ندهد این قرارداد در این هفته به امضای طرفین خواهد رسید. بر اساس این قرارداد، ایالات متحده و متحدان خارجی‌اش باید به اقتصاد این کشور کمک کنند و در تامین امنیت افغانستان به نیروهای محلی این کشور آموزش‌های لازم را بدهند. همچنین تامین تجهیزات این نیروها به عهده کشورهای خارجی است. با این وجود، «جنیفر‌گلاسه»، خبرنگار الجزیره می‌گوید با برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری در افغانستان این کشور وارد فاز جدیدی از تاریخ خود شده است، اما اشرف غنی به خوبی می‌داند که راه چندان برای او هموار نیست و باید در دو حوزه امنیتی و اقتصادی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند.